2024-12-20, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Okej okej, det kan vara så somnade säger absolut. Jag får prova mig fram med lite olika schema och sen får jag se vad som passar mig bäst.

Angående brösten, som då är mitt största problem. När jag kör flyes med kablar så kan jag känna att de ibland börjar göra ont i axlarna, framsida axlar. Det sker inte alltid men det sker för ofta så jag antar att det beror helt på min teknik då va? Borde jag sänka vikten och öva teknik istället för att ta så mycket som jag kan vilket jag ibland envisas med att göra. Med hantlar blir det inte samma sak dock så kanske borde jag träna med hantlar och öva med kablar. Vilka övningar skulle du säga är bäst för att bygga brösten? För då vill jag rikta in mig på dom övningarna mest och öva tekniken på de övningarna. Sen undrar jag också vad du anser är bäst antal set och reps för bänkpress, jag kör alltid bänk i smith maskinen för jag anser inte att jag är redo för att gå på den vanliga bänkpressen vad den nu kallas. Jag brukar köra 5x10 där också i Smith maskinen men kanske behöver jag köra tyngre vikter och kortare set och reps?

Jag föreslår att du provar ett "nybörjarprogram". Fungerar även bra efter som nybörjare men att öva bli duktig och stark i basövningarna. För man behöver alltid grunden att utgå ifrån.

Det kan vara olika saker som orsakar obehaget i axlarna. Du kanske får en dålig vinkel genom ha armarna för högt, du kan vara för ostabil i "ryggen" och rör för mycket på skulderbladen så armarna och axeln rör sig för mycket. Med hantlar så trycker graviteten ner så att skulderbladen trycks ihop mer naturligt.
Det ingår i grunden att lära sig dra ihop och ner skulderbladen, spänna med latsen och trycka upp bröstet. Man ska ha den formen i alla övningar i regel.

Tycker att du ska lära dig vanlig bänk med antingen stång eller/och hantlar. Om något är svårt är det förmodligen det som ger mest att öva på. Men jag vet inte hur jag ska förklara teknik och vad man ska tänka på såhär över ett forum utan ens ha sett dig göra några set, och svårt att förklara såhär i skrift.

Alla reps intervaller bygger. Men eftersom du alltid har kört 10or så hade du nog fått en bra utveckling att börja med få reps, just nu i din situation. Men det som fortfarande är viktigast är att öva in en teknik och kontinuerlig form. Annars kommer du bara hamna i en platå, eller pendla med ett bra/dåligt pass och trampa runt samma vikt.

En del tycker att det är lättare att lära sig bänka med en uppåtlutande bänk. Blir lite naturligare att dra ihop skulderbladen och spänna latsen. Även ser det bättre ut att ha mycket övre bröst än för lite tycker jag.

Alternativ, kolla efter en person på gymmet som tränar så att varje rep ser identisk ut i alla set. Gå fram till den och be om tips. Folk som tränar seriöst är trevliga och tycker om att andra vill vara seriösa.
Citera
2024-12-20, 08:08
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Okej okej, det kan vara så somnade säger absolut. Jag får prova mig fram med lite olika schema och sen får jag se vad som passar mig bäst.

Angående brösten, som då är mitt största problem. När jag kör flyes med kablar så kan jag känna att de ibland börjar göra ont i axlarna, framsida axlar. Det sker inte alltid men det sker för ofta så jag antar att det beror helt på min teknik då va? Borde jag sänka vikten och öva teknik istället för att ta så mycket som jag kan vilket jag ibland envisas med att göra. Med hantlar blir det inte samma sak dock så kanske borde jag träna med hantlar och öva med kablar. Vilka övningar skulle du säga är bäst för att bygga brösten? För då vill jag rikta in mig på dom övningarna mest och öva tekniken på de övningarna. Sen undrar jag också vad du anser är bäst antal set och reps för bänkpress, jag kör alltid bänk i smith maskinen för jag anser inte att jag är redo för att gå på den vanliga bänkpressen vad den nu kallas. Jag brukar köra 5x10 där också i Smith maskinen men kanske behöver jag köra tyngre vikter och kortare set och reps?

I min ungdom tränade jag tungt, körde mycket bänkpress för bröst och även om det är en bra basövning så är det också en övning med hög skaderisk. Givetvis kan man slippa skador genom att vara noga med utförandet, men för mig räckte det med att slarva lite med utförandet en gång för att ena min axel skulle paja och den har aldrig riktigt återhämtat sig.

Det är lätt att man som ung och utan större erfarenhet (i bänken med stång) kör övningen fullt upp, alltså att man gör övningen ända upp så man har raka armar. Kör man tungt är det dessutom en fälla att stanna på raka armar och vila en stund för att orka med en sista rep. Har man känsliga axlar kan det vara kört då.

Jag kör sedan dess aldrig bänk med stång. Det händer, men på väldigt låg vikt i så fall. Plan och lutande bänk med hantlar är det jag tycker bygger bröst bra, om man vill ha bänken med i sitt pass.

Annars tycker jag det finns bra maskiner idag för bröst. Det finns ett allmänt hat mot maskiner, men det är från okunnigt folk. Jag har aldrig haft problem med axlarna sedan jag skippade bänken med stång och gick över till maskiner och hantlar. Jag bygger bra bröst.

Maskiner för bröst som jag tycker är bäst är de man sitter i. Vanlig chest press och wide press, finns sittande maskin för övre bröst också. Maskiner som påminner om denna:
https://www.traningspartner.se/spiri...sp-4501/373452

Skippa såna där "multipressmaskiner" för bröst. De tycker jag är värdelösa.
https://www.traningsmaskiner.com/sv/...kemaskin-brost

Kabelövningar som flyes är en övning som inte passar alla. Har man lätt att dra på sig skador i axlarna anser jag den som en riskövning. Det är lätt att man tycker det ser för tunnt ut på viktmagasinet och kör för tungt, vilket kan vara orsaken till att man känner smärta i framsida axlar. För mig kan det räcka med bara några enstaka kilo för mycket. Det är en hundra procentig kontaktövning (anser jag) och då kvittar det hur lite vikt du har, hellre bygga bröst än sabba axlar.

Det finns maskiner som ersätter flyes också, även om jag aldrig har gillat dom. Den stora frågan är om övningen verkligen är nödvändig, om du inte tillhör de som vill stå på scen och tycker att en muskel ska attackeras från alla håll.

Hur man sedan lägger upp träningen är så individuellt. I bröstmaskinerna börjar jag alltid på låg vikt för att värma upp. Sedan lägger jag på mer vikt för varje set tills jag når den vikt jag brukar kunna göra 10-12 reps på. Det blir liksom uppvärmningen.

Sen kör jag arbetssetten, där jag kör 10-12 reps, plockar därefter direkt av viktskivor så jag orkar ytterligare 10-12 reps. Fortsätter plocka av en gång till och vilar sedan.

Jag kör 3-4 såna set per maskin.

Men hur man lägger upp sin träning är ju så individuellt.
Senast redigerad av RollonHomie 2024-12-20 kl. 08:13.
Citera
2024-12-23, 00:17
Medlem
Vad är lagom att sikta på för vikter i basövningarna för en som inte tävlar men vill bli starkare
Väger 100kg
35år

Är dubbla kroppsvikten ett bra mål?
Bänk, knä och mark?
Citera
2024-12-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Vad är lagom att sikta på för vikter i basövningarna för en som inte tävlar men vill bli starkare
Väger 100kg
35år

Är dubbla kroppsvikten ett bra mål?
Bänk, knä och mark?

Beror nog på. I mitt tycke så sliter du ut kroppen om du satsar så högt, men varför inte satsa på att bli så stark som du klarar av att bli?
Enklast är om du betar av de olika träningsprogramen i rätt ordning och ser hur långt det tar dig. Av erfarenhet så kommer du nu eller snart behöva tänka på din kropp pga av din ålder och att klara av det aktuella träningsprogramet kommer hålla dig sysselsatt när det gäller långsiktiga mål då sådana program kräver mycket av individen och att komma vidare i utvecklingen är verkligen ingen självklarhet.

Det finns rimliga mål på hur mycket man kan åka i basövningarna varje år i kilo räknat. Jag vet inte om du känner någon kunnig ang sådant som du kan prata med men det skulle ju göra mycket om du fick insyn i denna världen av träning.
Citera
2024-12-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Beror nog på. I mitt tycke så sliter du ut kroppen om du satsar så högt, men varför inte satsa på att bli så stark som du klarar av att bli?
Enklast är om du betar av de olika träningsprogramen i rätt ordning och ser hur långt det tar dig. Av erfarenhet så kommer du nu eller snart behöva tänka på din kropp pga av din ålder och att klara av det aktuella träningsprogramet kommer hålla dig sysselsatt när det gäller långsiktiga mål då sådana program kräver mycket av individen och att komma vidare i utvecklingen är verkligen ingen självklarhet.

Det finns rimliga mål på hur mycket man kan åka i basövningarna varje år i kilo räknat. Jag vet inte om du känner någon kunnig ang sådant som du kan prata med men det skulle ju göra mycket om du fick insyn i denna världen av träning.

Du har så rätt och slita ut kroppen känns inte så lockande mer än i onödan
Det är mycket bättre mål som du skriver.
Hur gammal är du själv? =)

Har du några tips på vad man kan läsa osv?
Är arbetslös så har gott om tid
Senast redigerad av Fredrik89an 2024-12-23 kl. 16:51.
Citera
2024-12-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Du har så rätt och slita ut kroppen känns inte så lockande mer än i onödan
Det är mycket bättre mål som du skriver.
Hur gammal är du själv? =)

Har du några tips på vad man kan läsa osv?
Är arbetslös så har gott om tid

Jag är 42 år. Tränat styrketräning utan uppehåll sedan jag var 23 år.

Jag vet inte riktigt vad det finns att läsa tyvärr. Självhjälp inom träning är inte så lätt, men det är lätt att be någon erfaren om hjälp om vad man ska göra.
Citera
2025-01-03, 10:24
Medlem
Crapmagics avatar
Förväntas jag gå upp i kroppsvikt? av att träna upp musklerna samtidigt som jag förlorar fett och går ner i kroppsvikt, jag vill kanske inte förlora extremt mycket mer i kroppsvikt samtidigt som jag får större muskler på kuppen.

Jag har kulmage nämligen samtidigt som jag är ganska smal och väger 70
och är 182 lång, om jag ska bli av med magen måste jag gå ner till 65 kg, kommer jag fortfarande
väga 65 samtidigt som jag närmar mig ett sixpack, är ett annat sätt att ställa denna fråga

Can I gain muscle but not weight?
Yes, it is possible to lose body fat and gain muscle while maintaining the same weight. This is known as body recomposition. Body recomposition involves building lean muscle mass and reducing body fat percentage, which can result in a more toned and lean appearance.
Citera
2025-01-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Förväntas jag gå upp i kroppsvikt? av att träna upp musklerna samtidigt som jag förlorar fett och går ner i kroppsvikt, jag vill kanske inte förlora extremt mycket mer i kroppsvikt samtidigt som jag får större muskler på kuppen.

Jag har kulmage nämligen samtidigt som jag är ganska smal och väger 70
och är 182 lång, om jag ska bli av med magen måste jag gå ner till 65 kg, kommer jag fortfarande
väga 65 samtidigt som jag närmar mig ett sixpack, är ett annat sätt att ställa denna fråga

Can I gain muscle but not weight?
Yes, it is possible to lose body fat and gain muscle while maintaining the same weight. This is known as body recomposition. Body recomposition involves building lean muscle mass and reducing body fat percentage, which can result in a more toned and lean appearance.

du är såkallad skinnyfat och bör leanbulka och inte deffa.

du kommer inte se några magrutor om du går ner till 65 för du har knappt någon muskelmassa alls.

Tipsar om att följa revivalfitness på youtube som ger bra tips för skinnyfeta personer, han var själv i samma sits när han började träna.

https://www.youtube.com/watch?v=renFKgIpyDc
Senast redigerad av FB007 2025-01-03 kl. 11:07.
Citera
2025-01-03, 18:33
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007

du kommer inte se några magrutor om du går ner till 65 för du har knappt någon muskelmassa alls.

Tipsar om att följa revivalfitness på youtube som ger bra tips för skinnyfeta personer, han var själv i samma sits när han började träna.

Nej! cutt först https://www.youtube.com/watch?v=cMke9g5yWUw
då jag har tittat på bilderna nu & jag kvalar inte in som skinnyfat utan har ganska bra torso som jag fått genom resistensträning enbart, jag saknar lovehandles, har t.o.m två stycken kuk-V som sen stoppar sin vidare färd nedåt pga av magen, däremot har jag tunna & töntiga biceps triceps & dom är det enda kroppdelarna utöver låren som kan betraktas som skinny (särskilt vänsterarmen)

Så det är benen och armarna som utgör min undervikt på 70 kg, medans ansiktsfett bukfett & muskler runtom utgör det övriga av min låga kroppsvikt, mycket udda komposition eller hur?

Så det jag borde göra är att köpa 8 kg hantlar och ersätta mina ärvda 2 kgs hantlar

Men jag kommer inte att besöka gymmet och lyfta skivstång så det är nog säkrast att skinnyfat typer bulkar 2000 extra kalorier per dag, för mig skulle dessa extra kalorier innebära att jag får mer fett i nyllet och på andra delar av kroppen där jag har muskler nu, mens kulmagen skulle bestå

Detta eftersom jag inte är effektiv i min hemmaträning för att kunna bränna dom där kalorierna, jag gör inte tillräckligt många repetitioner, varför jag tror att jag måste lyfta tyngre istället och fortsätta kalorieunderskottet, ska vi säga så, deal or no deal?
Senast redigerad av Crapmagic 2025-01-03 kl. 19:02.
Citera
2025-01-03, 18:57
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007

Och för att svara på min fråga om vad som ska ske med vikten, är det så att fetten ska försvinna utan att man går ner i vikt eftersom muskel ökningen ska förhindra att man går ner i vikt? hur kan man annars skilja viktuppgång från muskler och viktuppgång från fett?
Citera
2025-01-04, 11:52
Medlem
Citat:
Och för att svara på min fråga om vad som ska ske med vikten, är det så att fetten ska försvinna utan att man går ner i vikt eftersom muskel ökningen ska förhindra att man går ner i vikt? hur kan man annars skilja viktuppgång från muskler och viktuppgång från fett?

Svårt att svara på då du själv kan välja.
Säg att ett gympass första året kan bygga någonstans mellan 0-4g muskelmassa per dag i snitt. Fett kan du relativt enkelt tappa 20g per dag utan att det känns jobbigt. Det är en långsam viktnedgång, men som du ser så är den betydligt snabbare än muskeltillväxt. Sen kan man ju välja att bara äta som vanligt utan att ha koll på kalorier och då går man antagligen upp i vikt. Många killar som bullar på sig fett när de bygger. Men man blir lite lurad för det är svårt att se att det är fett man lägger på sig.

Ju mer muskelmassa, ju högre krav ställer träningen. Därför når de flesta av oss en platå någon gång. Vissa når en platå inom någon månad och för vissa kan det ta lång tid. När man märker att man nått en platå måste man ändra så att utvecklingen går framåt igen.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-01-04 kl. 12:12.
Citera
2025-01-04, 12:32
Medlem
Citat:

du bör som sagt sikta på att gå upp i vikt långsamt då du endast väger 70kg på den längden.

Men du verkar inte endast vara skinnyfat utan ursäkta min svenska, även hjärnskadad.

Önskar dig lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in