Citat:
Okej okej, det kan vara så somnade säger absolut. Jag får prova mig fram med lite olika schema och sen får jag se vad som passar mig bäst.
Angående brösten, som då är mitt största problem. När jag kör flyes med kablar så kan jag känna att de ibland börjar göra ont i axlarna, framsida axlar. Det sker inte alltid men det sker för ofta så jag antar att det beror helt på min teknik då va? Borde jag sänka vikten och öva teknik istället för att ta så mycket som jag kan vilket jag ibland envisas med att göra. Med hantlar blir det inte samma sak dock så kanske borde jag träna med hantlar och öva med kablar. Vilka övningar skulle du säga är bäst för att bygga brösten? För då vill jag rikta in mig på dom övningarna mest och öva tekniken på de övningarna. Sen undrar jag också vad du anser är bäst antal set och reps för bänkpress, jag kör alltid bänk i smith maskinen för jag anser inte att jag är redo för att gå på den vanliga bänkpressen vad den nu kallas. Jag brukar köra 5x10 där också i Smith maskinen men kanske behöver jag köra tyngre vikter och kortare set och reps?
Angående brösten, som då är mitt största problem. När jag kör flyes med kablar så kan jag känna att de ibland börjar göra ont i axlarna, framsida axlar. Det sker inte alltid men det sker för ofta så jag antar att det beror helt på min teknik då va? Borde jag sänka vikten och öva teknik istället för att ta så mycket som jag kan vilket jag ibland envisas med att göra. Med hantlar blir det inte samma sak dock så kanske borde jag träna med hantlar och öva med kablar. Vilka övningar skulle du säga är bäst för att bygga brösten? För då vill jag rikta in mig på dom övningarna mest och öva tekniken på de övningarna. Sen undrar jag också vad du anser är bäst antal set och reps för bänkpress, jag kör alltid bänk i smith maskinen för jag anser inte att jag är redo för att gå på den vanliga bänkpressen vad den nu kallas. Jag brukar köra 5x10 där också i Smith maskinen men kanske behöver jag köra tyngre vikter och kortare set och reps?
Jag föreslår att du provar ett "nybörjarprogram". Fungerar även bra efter som nybörjare men att öva bli duktig och stark i basövningarna. För man behöver alltid grunden att utgå ifrån.
Det kan vara olika saker som orsakar obehaget i axlarna. Du kanske får en dålig vinkel genom ha armarna för högt, du kan vara för ostabil i "ryggen" och rör för mycket på skulderbladen så armarna och axeln rör sig för mycket. Med hantlar så trycker graviteten ner så att skulderbladen trycks ihop mer naturligt.
Det ingår i grunden att lära sig dra ihop och ner skulderbladen, spänna med latsen och trycka upp bröstet. Man ska ha den formen i alla övningar i regel.
Tycker att du ska lära dig vanlig bänk med antingen stång eller/och hantlar. Om något är svårt är det förmodligen det som ger mest att öva på. Men jag vet inte hur jag ska förklara teknik och vad man ska tänka på såhär över ett forum utan ens ha sett dig göra några set, och svårt att förklara såhär i skrift.
Alla reps intervaller bygger. Men eftersom du alltid har kört 10or så hade du nog fått en bra utveckling att börja med få reps, just nu i din situation. Men det som fortfarande är viktigast är att öva in en teknik och kontinuerlig form. Annars kommer du bara hamna i en platå, eller pendla med ett bra/dåligt pass och trampa runt samma vikt.
En del tycker att det är lättare att lära sig bänka med en uppåtlutande bänk. Blir lite naturligare att dra ihop skulderbladen och spänna latsen. Även ser det bättre ut att ha mycket övre bröst än för lite tycker jag.
Alternativ, kolla efter en person på gymmet som tränar så att varje rep ser identisk ut i alla set. Gå fram till den och be om tips. Folk som tränar seriöst är trevliga och tycker om att andra vill vara seriösa.