Citat:
Ursprungligen postat av
Stepmom
Nu ska jag börja gymma och jag undrar hur jag ska träna för att bli så stark som möjligt?
Har sökt runt mycket men det finns inget tråd som avhandlar just det jag söker.
Jag tror det kallas styrkelyft? Men jag undrar hur jag ska träna (gymma) för att bli så stark som möjligt?
Jag bryr mig inte om magmuskler eller ”synliga muskler” eller att ”cutta” eller ha ”stora muskler” eller att varenda blodådra syns osv. Ni fattar. Dessa personer som ”ser bra ut” men inte är så starka om man tänker på det.
Jag vill utveckla en stark, rå styrka. Jag vill bli riktigt stark bara. Jag har hört att man skall ta få reps (reps=antal gånger man repeterar en övning(?)) typ 5-8 reps har jag hört?
Hur ska jag träna, vilka övningar, hur många set, hur mycket protein per dag ska jag äta, hur mycket kalorier per dag ska jag ligga överskott på, hur mycket sömn, osv osv ni som fattar ni fattar vad jag menar.
Är väldigt ny här och oerfaren och skulle grymt uppskatta om ni mer erfarna och kunniga skulle kunna hjälpa mig att uppnå mina mål.
Jag ska tillägga att jag även löptränar (springer typ 10km varje dag) ; vilket jag inte kommer lägga av med och då undrar jag hur det påverkar min träning samt hur jag ska kombinera gymträningen med löpträningen.
Jag fattar också att mer cardio (löpträningen) innebär att jag måste käka mer mat.
Kommer löpträningen göra så att jag kan käka mer mat utan att min mage och andra kroppsdelar (förutom biceps såklart) blir så stora? Ni fattar att exempelvis att jag lever exakt samma liv; liv1 så löptränar jag inte och då blir min mage ganska stor, liv2 så löptränar jag och min mage är ”mindre” eller ”plattare” men fortfarande samma styrka?
Jag vill få rå, stark styrka.
Tacksam för svar och hjälp.
Få reps (1-3), många set, lång setvila, ät mycket (överdriv inte, men över tid ska du bli fet). Starkast blir du i det du över på.
Satsa på kanske 1,5g protein/kg kroppsvikt, överskott på kanske 300-500 kcal/dag, sov minst åtta timmar per natt.