2022-06-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK1997
Du kan inte rikta fettförbränning till någon specifik kroppsdel. Du kan inte kontrollera förbränningen utom att gå i kaloriunderskott. Däremot kan du träna magen med ex sit ups. Bästa skulle självklart vara helkroppsövningar och komplettera med magövningar senare om du redan är fet och nybörjare.

Jag var aktiv i ungdomsåren men har på senare dagar legat av sig och lagt på sig x antal kilon.
Men man skulle vilja hitta tillbaka till någon annan form än smygrund. 😄
Citera
2022-06-27, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzr
Önskar tips på hur man lätt förbränner fett på nedre delen av magen.

Vill gärna tro att man kan få fram någon form av muskler där med

En mer aktiv livstil fixar till det där enkelt. Så som du lever just nu gör att du ser ut som du gör idag. Man får se över sin kost och motion.
Det om att göra nytta inom dessa områden varje dag. År in och år ut. Precis som du gjort hittills för att se ut som du gör idag. Inte har du väl ansträngt dig jättemycket enligt dig själv?
Citera
2022-07-10, 13:49
Bannlyst
Hur ska jag gymma för att bli så stark som möjligt? Bryr mig inte om ”aesthetics”

Nu ska jag börja gymma och jag undrar hur jag ska träna för att bli så stark som möjligt?

Har sökt runt mycket men det finns inget tråd som avhandlar just det jag söker.

Jag tror det kallas styrkelyft? Men jag undrar hur jag ska träna (gymma) för att bli så stark som möjligt?

Jag bryr mig inte om magmuskler eller ”synliga muskler” eller att ”cutta” eller ha ”stora muskler” eller att varenda blodådra syns osv. Ni fattar. Dessa personer som ”ser bra ut” men inte är så starka om man tänker på det.

Jag vill utveckla en stark, rå styrka. Jag vill bli riktigt stark bara. Jag har hört att man skall ta få reps (reps=antal gånger man repeterar en övning(?)) typ 5-8 reps har jag hört?

Hur ska jag träna, vilka övningar, hur många set, hur mycket protein per dag ska jag äta, hur mycket kalorier per dag ska jag ligga överskott på, hur mycket sömn, osv osv ni som fattar ni fattar vad jag menar.

Är väldigt ny här och oerfaren och skulle grymt uppskatta om ni mer erfarna och kunniga skulle kunna hjälpa mig att uppnå mina mål.

Jag ska tillägga att jag även löptränar (springer typ 10km varje dag) ; vilket jag inte kommer lägga av med och då undrar jag hur det påverkar min träning samt hur jag ska kombinera gymträningen med löpträningen.

Jag fattar också att mer cardio (löpträningen) innebär att jag måste käka mer mat.

Kommer löpträningen göra så att jag kan käka mer mat utan att min mage och andra kroppsdelar (förutom biceps såklart) blir så stora? Ni fattar att exempelvis att jag lever exakt samma liv; liv1 så löptränar jag inte och då blir min mage ganska stor, liv2 så löptränar jag och min mage är ”mindre” eller ”plattare” men fortfarande samma styrka?

Jag vill få rå, stark styrka.

Tacksam för svar och hjälp.
Citera
2022-07-10, 13:58
Medlem
Läs om Pavel Tsatsouline och hans metoder.

Power to the people är en bra bok att börja med

Eller hans hemsida och forum strongfirst.

https://www.strongfirst.com

https://youtu.be/rTAEx9WDNKg
Citera
2022-07-10, 14:01
Medlem
Milton.Millss avatar
Stronglift är vad du ska rikta in dig på i så fall.
Citera
2022-07-10, 14:16
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Nu ska jag börja gymma och jag undrar hur jag ska träna för att bli så stark som möjligt?

Jag tror det kallas styrkelyft? Men jag undrar hur jag ska träna (gymma) för att bli så stark som möjligt?

Jag bryr mig inte om magmuskler eller ”synliga muskler” eller att ”cutta” eller ha ”stora muskler” eller att varenda blodådra syns osv. Ni fattar. Dessa personer som ”ser bra ut” men inte är så starka om man tänker på det.

Jag vill utveckla en stark, rå styrka. Jag vill bli riktigt stark bara. Jag har hört att man skall ta få reps (reps=antal gånger man repeterar en övning(?)) typ 5-8 reps har jag hört?

Hur ska jag träna, vilka övningar, hur många set, hur mycket protein per dag ska jag äta, hur mycket kalorier per dag ska jag ligga överskott på, hur mycket sömn, osv osv ni som fattar ni fattar vad jag menar.

Är väldigt ny här och oerfaren och skulle grymt uppskatta om ni mer erfarna och kunniga skulle kunna hjälpa mig att uppnå mina mål.

Jag ska tillägga att jag även löptränar (springer typ 10km varje dag) ; vilket jag inte kommer lägga av med och då undrar jag hur det påverkar min träning samt hur jag ska kombinera gymträningen med löpträningen.

Jag fattar också att mer cardio (löpträningen) innebär att jag måste käka mer mat.

Kommer löpträningen göra så att jag kan käka mer mat utan att min mage och andra kroppsdelar (förutom biceps såklart) blir så stora? Ni fattar att exempelvis att jag lever exakt samma liv; liv1 så löptränar jag inte och då blir min mage ganska stor, liv2 så löptränar jag och min mage är ”mindre” eller ”plattare” men fortfarande samma styrka?

Få reps (1-3), många set, lång setvila, ät mycket (överdriv inte, men över tid ska du bli fet). Starkast blir du i det du över på.

Satsa på kanske 1,5g protein/kg kroppsvikt, överskott på kanske 300-500 kcal/dag, sov minst åtta timmar per natt.
Citera
2022-07-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom

Finns ett grymt träningsprogram som heter Stronglifts som passar in på dina mål. Det är dessutom gratis och har en pdf som du kan ladda ner. Där står svaren på allt du frågar och även information om allt du missat att fråga om.
Citera
2022-07-13, 11:35
Medlem
Träningsvärk - otränad

Hej! är totalt otränad men vill börja och hade tänkt mig varje vardag mån-fre med detta program (se länk).
Jag började i måndags och det gick hur bra som helst blev, blev inte ens trött eller hade svårt för något av det. Gjorde 2 x 15 av allt och kände mig pigg och bra. Plankan körde jag 1 minut sen började benen darra så jag avbröt. Det kändes hur bra som helst. Detta var i måndags och nu kan jag knappt resa eller sätta mig pågrund av träningsvärk i låren och benen. Hur ska jag göra, fortsätta köra på eller avvakta? tänkte dra ner på det och köra mån-ons-fre, men har sån sjuk träningsvärk fortfarande.. Har slutat med allt socker och rasat i vikt på 6 veckor och vill bygga upp kroppen till det lite bättre.https://www.motivation.se/innehall/t...n-som-redskap/
Citera
2022-07-13, 12:04
Medlem
Träningsverken är ett tecken på att du gör något rätt!
När jag börjar på nytt efter uppehåll brukar jag bro-splitta just pga detta, så varje del har lite längre återhämtningsperiod men sen kan man köra helkropp varje gång.
Citera
2022-07-13, 12:09
Medlem
Vaxads avatar
Ja, i början så får du vänta in träningsvärken oavsett schema. Det tar bara 2-3 gånger per pass sen är kroppen hyfsat van och värken blir betydligt mildare.

Inom 1-2 månader om du kör på ordentligt, så kommer du knappt känna någon träningsvärk alls när du bara använder kroppsvikt.
Citera
2022-07-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatte1
Hej! är totalt otränad men vill börja och hade tänkt mig varje vardag mån-fre med detta program (se länk).
Jag började i måndags och det gick hur bra som helst blev, blev inte ens trött eller hade svårt för något av det. Gjorde 2 x 15 av allt och kände mig pigg och bra. Plankan körde jag 1 minut sen började benen darra så jag avbröt. Det kändes hur bra som helst. Detta var i måndags och nu kan jag knappt resa eller sätta mig pågrund av träningsvärk i låren och benen. Hur ska jag göra, fortsätta köra på eller avvakta? tänkte dra ner på det och köra mån-ons-fre, men har sån sjuk träningsvärk fortfarande.. Har slutat med allt socker och rasat i vikt på 6 veckor och vill bygga upp kroppen till det lite bättre.https://www.motivation.se/innehall/t...n-som-redskap/
Om det är samma program så testa att köra varannan dag.
Citera
2022-07-13, 14:01
Medlem
ok, tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här