2014-12-01, 20:31
Medlem
Kroxxs avatar
träna biceps!

Tjena! Jag undrar om man hade kunnat öka muskelmassan i bicepsen om man kör endast pull ups.

ANTAGLIGEN lär någon kommentera "Du måste träna heela kroppen".... Det vet jag redan och det gör jag redan men vill öka lite mer muskelmassa i bicepsen
Citera
2014-12-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroxx
Tjena! Jag undrar om man hade kunnat öka muskelmassan i bicepsen om man kör endast pull ups.

ANTAGLIGEN lär någon kommentera "Du måste träna heela kroppen".... Det vet jag redan och det gör jag redan men vill öka lite mer muskelmassa i bicepsen

Om du vill öka Mer muskelmassa så ska du väl lägga till pull ups? Inte ENDAST pull ups, logic?
Citera
2014-12-01, 20:37
Medlem
Citat:

Min erfarenhet är att pullups (med handflatorna från kroppen) tar rätt lite på biceps. Chins däremot (med handflatorna mot kroppen) är utmärkt för biceps.

Jag skulle slängt in några set bicepscurls också eftersom det ändå inte tar så mycket tid och energi från övriga övningar. Men visst kan du köra enbart chins om du vill, det borde funka helt ok.
Citera
2014-12-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Min erfarenhet är att pullups (med handflatorna från kroppen) tar rätt lite på biceps. Chins däremot (med handflatorna mot kroppen) är utmärkt för biceps.

Jag skulle slängt in några set bicepscurls också eftersom det ändå inte tar så mycket tid och energi från övriga övningar. Men visst kan du köra enbart chins om du vill, det borde funka helt ok.

I Sverige är det tvärtemot vad du säger, handflatorna mot sig kallar man pull - ups.
USA/antagligen stor del av världen är det som du säger.
Citera
2014-12-02, 01:58
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:

En ryggövning är ju inte den bästa övningen för biceps men visst, se till att aktivt försöka använda biceps så mycket det går så tränas den bättre - fast det förlorar du på för ryggen, men vad ska man göra.
Citera
2014-12-03, 15:16
Medlem
Tjo.

Har en fråga om biceps-träning. Har tränat i ungefär ett år och det går bra går upp i vikter och känner att jag klarar mer och mer. Men jag har märkt att jag alltid får känningar i biceps när jag tränar de. Det känns som att jag inte kan använda armarna efteråt i någon timme, och det känns när man har armarna både raka och ihopdragna. Så jag brukar alltid lägga biceps-curl sist i passet när jag kör den.

I andra övningar så blir jag mer slut och känner att jag inte orkar mer. Men när jag slutar övningen känns det inget särskilt i musklerna. Så min fundering är:
  • Gör jag rätt i biceps och kör andra övningar för lätt, och man ska känna så i alla övningar för bäst effekt?
  • Kör jag biceps för hårt?
  • Är biceps bara speciel och vissa muskler känns mer än andra?

Tack
Citera
2014-12-05, 23:45
Bannlyst
Byta ut övningar

Tjena alla, jag tänkte jag hatar verkligen en hantelsrodd, vad skulle jag kunna byta ut den med? På ryggpasset kör jag hantelsrodd, sittande rodd, lats drag, och stångrodd, kör 2 ryggpass i veckan men inte mycket volym, tips?
Citera
2014-12-06, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Tjena alla, jag tänkte jag hatar verkligen en hantelsrodd, vad skulle jag kunna byta ut den med? På ryggpasset kör jag hantelsrodd, sittande rodd, lats drag, och stångrodd, kör 2 ryggpass i veckan men inte mycket volym, tips?

Prövat att köra marklyft, chins/latsdrag och skivstångsrodd? Dom tre övningarna kommer du långt med och är roliga att köra tungt på med
Citera
2014-12-06, 00:08
Bannlyst
Kör marklyft nu också glömde jag skriva, ska prova med chins, men tar det på dom musklerna som enhantelsrodd då?
Citera
2014-12-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Kör marklyft nu också glömde jag skriva, ska prova med chins, men tar det på dom musklerna som enhantelsrodd då?

Njae chins tar väl mest på latsen (bredden på ryggen) men också allt annat. Rodd övningar tar också på latsen men också mycket på fylligheten på ryggen. Jag brukar blanda på mina pass, t.ex. mark, chins, latsdrag, stångrodd, t.ex. Men skivstångsrodd tar väl typ samma som hantelrodd.
Citera
2014-12-06, 00:44
Medlem
7.s avatar
Kör du alla dem övningarna bara för rygg, på ett pass? Två gånger i veckan... Och du säger; inte mycket volym. Låter skumt, men jag kan omöjligt säga.

Som svar på din fråga:

T-Bar Rodd - Med båda händer. Ta ett handtag som man använder till kabelrodd (den som händerna är mycket nära varandra och i ett neutralt grepp), och sätt runt stången. Du kan även köra denna med en arm åt gången.

Sittande Kabelrodd, med en arm.
Senast redigerad av 7. 2014-12-06 kl. 00:47.
Citera
2014-12-06, 01:14
Medlem
Dragprovs avatar
Sittande rodd och stångrodd kommer du långt på. Den funktion från hantelrodd som de övningarna inte fyller är relaterat till bålstabilitet (mot rotation) eftersom man bara kör med en hantel i taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in