2015-01-18, 16:08
Medlem
Jag har börjat träna igen nu, är 190cm och vägen dryga 85kg.
Tänkte att jag skulle hålla mig runt 1700-2000kcal/dag och hålla mig borta från fettrik dag. Frukost jag käkar består av kvarg exempelvis.
Kommer jag kunna bygga muskler och skaffa större muskler om jag håller på såhär i ½år? Eller måste man äta upp sig så man väger 100kg och sen träna?
Funkar min metod, hur kommer det se ut?

Tacksam för svar av någn som kan sånt här
Citera
2015-01-18, 17:22
Bannlyst
om du för att öka tänker lägga dig på 1700-2000kcal betyder det att du redan idag för att bibehålla din nuvarande vikt ligger mindre än så, dvs runt 1500 kanske för dina 85kg? dvs ungefär som vad en tjej äter.
så nej, det lär inte räcka eller stämma.
Citera
2015-01-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Har ofta läst att när man är fet har man mycket östrogen (östrogendominant?), och när man är smal har man mer testosteron. Kan någon reda ut detta för mig? Har man alltså bättre förutsättningar att bygga när man är smal, och att det är svårare när man är fet? Hur fungerar det och vad menas?

Det har att göra med det viscerala fettet (fettet runt midjan). Allmänt är det fett man har på lår/rumpa/rygg osv endast fett. Det viscerala fettet är dock direkt ohälsosamt i.o.m att det slutar vara endast fett och blir istället en slags körtel som producerar inflammatoriska signaler och onormala nivåer av cytokiner samt hormonella signalmolekyler som används för cellernas kommunikation, som leptiner, resistin och TNF.

Vidare är det viscerala fettet en fabrik för tillverkning av östrogen, hos båda könen, och eftersom män endast har en bråkdel av kvinnornas östrogennivåer (kvinnor påverkas av detta genom en 4-faldig risk för bröstcancer) utvecklar de också lätt "bröst" (gynekomasti) och även nivåerna av hormonet prolaktin ökar och kan 7-faldigas av visceralt fett. Prolaktin som betyder "stimulerar laktation/mjölkproduktion", ger vid höga prolaktinnivåer ökad tillväxt av bröstvävnad och mjölkprodukton.
Citera
2015-01-18, 22:00
Medlem
Kör hantelcurl som på den här bilden demonstrerar: http://justdoit.shapemeup.se/files/2...1069949485.jpg

Kör 3x8 med 10kg på vardera arm. Nu undrar jag om jag skall gå ner till 3x6 istället och köra mer i vikt? Betyder mindre repetitioner + mer vikt att man får större volym i muskler när man tränar?
Citera
2015-01-18, 22:07
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Betyder mindre repetitioner + mer vikt att man får större volym i muskler när man tränar?
Nej.
Citera
2015-01-18, 23:43
Medlem
MentosFruitcores avatar
Det första man gör när man precis ska börja träna är såklart att sjuka ner sig och må som skit i några dagar... Frågor:

*Hur brukar/bör man hantera sjukdomar vid träning? Ungefär hur många dagar efter tillfriskning är det okej att börja träna igen? Ska man ta det lugnt eller vänta ett par dagar?

*Jag läste stickyn om proteinpulver, är det något man bör ta som nybörjare, och i sådana fall precis efter pass eller i samband med måltid? Hur många gånger om dagen? Och vilka märken är vanliga att ta i början? Jag ser mest Whey-80 som det märke som det skrivs mest om.

*Om jag t.ex gymmar efter sysslor och sedan planerar ett kickboxing-pass på kvällen, hjälper det då att ta ett proteinpulver mitt under dagen för att orka?
Citera
2015-01-19, 04:30
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej.

Precis. Man blir rejält mycket starkare med lägre reps samt högre vikt dock
Citera
2015-01-19, 21:27
Medlem
Gallagherss avatar
Har fokus på deff just nu och kör tung styrketräning. Men hur ska jag lägga upp reps/set.

Just nu kör jag oftast 4x6, ska jag upp på 4x8 och dra ner på vikterna något?
Citera
2015-01-19, 22:25
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallaghers
Har fokus på deff just nu och kör tung styrketräning. Men hur ska jag lägga upp reps/set.

Just nu kör jag oftast 4x6, ska jag upp på 4x8 och dra ner på vikterna något?
Nej, försök håll kvar vikterna du vet att du kan lyfta max.

Med "max" menar jag inte 1reppare, men typ det du vet att du kan göra 5-8 på, något du märker om du tappar styrka på. Att tappa styrka är ofta ett tecken på förlorad muskelmassa, så det är ett bra mått på hur kraftigt underskott du kan ha. Deloada inte under deff, det är ett säkert recept på att tappa muskler. Håll kvar styrkan (och förhoppningsvis musklerna).

Undantag bänkpress. Man tappar nästan alltid i bänkpress under deff så oroa dig inte där.
Citera
2015-01-20, 18:00
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det första man gör när man precis ska börja träna är såklart att sjuka ner sig och må som skit i några dagar... Frågor:

*Hur brukar/bör man hantera sjukdomar vid träning? Ungefär hur många dagar efter tillfriskning är det okej att börja träna igen? Ska man ta det lugnt eller vänta ett par dagar?

*Jag läste stickyn om proteinpulver, är det något man bör ta som nybörjare, och i sådana fall precis efter pass eller i samband med måltid? Hur många gånger om dagen? Och vilka märken är vanliga att ta i början? Jag ser mest Whey-80 som det märke som det skrivs mest om.

*Om jag t.ex gymmar efter sysslor och sedan planerar ett kickboxing-pass på kvällen, hjälper det då att ta ett proteinpulver mitt under dagen för att orka?
Bumpar denna. Några tips?
Citera
2015-01-20, 20:56
Medlem
Obi-Wans avatar
Jag kör push/pull/legs och har en fråga angående vilodagar. Vilket av nedanstående alternativ tror ni ger bäst resultat?
  • Push/Pull/Legs/Push/Pull/Legs/Vila/Börja om
  • Push/Pull/Legs/Vila/Börja om
Citera
2015-01-20, 21:00
Medlem
SmokeOns avatar
Räcker squats och utfall för att träna hamstrings?

Håller på att komma i form inför en seriös gymsatsning och gör en hel del squats och utfall här hemma. Räcker dessa två övningar för framsida/baksida lår eller bör man lägga in andra övningar så att inte hamstrings hamnar på efterkälken (både nu inför och sedan på gymmet)? Är inte särskilt intresserad av isolerade övningar utan lägger hellre tid och energi på "stora" övningar. Finns det kanske andra som inkluderar just hamstrings?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in