2016-01-22, 20:20
Medlem
Jarå. Många proffs kör 2ggr per dag. Men man får kanske anpassa intesiteten.
Citera
2016-01-22, 22:26
Medlem
Mac10jiffys avatar
Ät som fan mellan passen och försök att uträtta så lite som möjligt, haha! Dega och ät så äre ok.
Citera
2016-01-23, 09:37
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grans
Jarå. Många proffs kör 2ggr per dag. Men man får kanske anpassa intesiteten.
Många proffs har vissa genetiska förutsättningar och använder steroider.
Nu är det en ny dag så hur gick det TS vart det dubbelpass igår och hur kändes det?
Citera
2016-01-23, 10:26
Medlem
Gurglarens avatar
Hur tycker ni är smartast att köra. Antingen köra t ex 4 set 10 reps med vikten man pallar. Öka om man klarar det. Eller bygga upp vikten och köra 1 set på max och öka om man klarar det.

Exempel 1:

Man klarar 70 kg i en viss övning.

Set 1. 10 reps 70kg
Set 2. 10 reps 70kg
Set 3. 10 reps 70kg

Exempel 2:

Set 1. 10 reps 30kg
Set 2. 10 reps 50kg
Set 3. 10 reps 70kg

Bara ett exempel alltså, i samma övning lär man ju palla lite högre i exempel 2 på sista setet...
Citera
2016-01-23, 10:28
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Hur tycker ni är smartast att köra. Antingen köra t ex 4 set 10 reps med vikten man pallar. Öka om man klarar det. Eller bygga upp vikten och köra 1 set på max och öka om man klarar det.

Exempel 1:

Set 1. 10 reps 70kg
Set 2. 10 reps 70kg
Set 3. 10 reps 70kg

Exempel 2:

Set 1. 10 reps 30kg
Set 2. 10 reps 50kg
Set 3. 10 reps 70kg

Bara ett exempel alltså, i samma övning lär man ju palla lite högre i exempel 2 på sista setet...
Jag gillar exempel två bättre. Dock så hade jag backat vikten efter toppsetet och kört 1-5 extra set, beroende på hur dagsformen känns.
Citera
2016-01-23, 14:50
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Jag gillar exempel två bättre. Dock så hade jag backat vikten efter toppsetet och kört 1-5 extra set, beroende på hur dagsformen känns.

Jo så kan man också göra. Några set uppvärmning sedan ett max-set. Och sedan några set på lägre vikt. Frågan är vad som är bäst. Just nu kör jag en standardsplit 3 pass med bröst/axlar/triceps, ben/mage, rygg/biceps/underarmar. Jag kör 4x samma vikt men funderar på att byta så jag värmer upp till ett set och maxar istället, men frågan är vad som är bäst.
Citera
2016-01-23, 14:56
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Exempel 1:

Set 1. 10 reps 70kg
Set 2. 10 reps 70kg
Set 3. 10 reps 70kg

Exempel 2:

Set 1. 10 reps 30kg
Set 2. 10 reps 50kg
Set 3. 10 reps 70kg

Jag brukade rekommendera exempel 2 med Eatchildrens variation (RPT set 1 max, set 2 -10% av vikten, set 3 -10% osv…). Det brukade vanligen ge snabbare ökningar om man inte hade tränat allt för länge. Men priset många betalade var att de började tumma på formen då de låg så nära sitt maxprestation. Man får vara lite uppmärksam på det.

Exempel 1 är mer konventionellt upplägg. Det går vanligen lite långsammare, man jobbar inte med lika tuffa vikter och har därmed bättre kontroll över vikten. Har man bättre kontroll övar man in bättre form.
Citera
2016-01-23, 15:33
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag brukade rekommendera exempel 2 med Eatchildrens variation (RPT set 1 max, set 2 -10% av vikten, set 3 -10% osv…). Det brukade vanligen ge snabbare ökningar om man inte hade tränat allt för länge. Men priset många betalade var att de började tumma på formen då de låg så nära sitt maxprestation. Man får vara lite uppmärksam på det.

Exempel 1 är mer konventionellt upplägg. Det går vanligen lite långsammare, man jobbar inte med lika tuffa vikter och har därmed bättre kontroll över vikten. Har man bättre kontroll övar man in bättre form.

Låter vettigt...Fortsätter på 1an ett tag till så får vi se
Citera
2016-01-23, 17:35
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Jo så kan man också göra. Några set uppvärmning sedan ett max-set. Och sedan några set på lägre vikt. Frågan är vad som är bäst. Just nu kör jag en standardsplit 3 pass med bröst/axlar/triceps, ben/mage, rygg/biceps/underarmar. Jag kör 4x samma vikt men funderar på att byta så jag värmer upp till ett set och maxar istället, men frågan är vad som är bäst.
Bäst för vad?
Citera
2016-01-23, 22:28
Medlem
Jiiiberishs avatar
Jag tränar en del hemma. Det vanliga, Magövningar, pushups, har även en stång hemma så jag kör pullups osv. Men min fråga är, behöver jag en vilodag även om jag tränar på detta vis? Jag har kört på i princip varje dag nu i 2 veckor. Brukar vila på Söndagar. Men funkar detta? Behöver jag verkligen vila om jag inte lyfter vikter osv?
Citera
2016-01-23, 23:40
Medlem
Fagbosses avatar
Det är när man vilar som muskler byggs.

Vet inte mycket om träningsscheman där man endast kör kroppsövningar med sin egna kroppsvikt dock, har ingen erfarenhet av det, men det känns begränsat
Citera
2016-01-24, 06:35
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Bäst för vad?

Effektivast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto