2014-12-31, 00:10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Tjena jag har ett problem, jag ökar i dips, bänk, marklyft, knäböj, men andra övningar ökar jag ingenting i och stått stilla aslänge nu kanske 1-2 månader, vad gör jag för fel? Och om man inte ökar i vikt på det man kör ökar man väl inte muskelmassa heller?eller har jag fel?

Dom jag inte ökar i är tex tricep pushdown, bicepscurl med hantlar, sidolyft osv..
Jo, du kan öka i muskelmassa utan att öka i styrka (och vice versa). Det är inte ett 1:1-förhållande även om det ofta korrelerar förhållandevis väl.

Så länge du ökar i de stora övningar tycker jag inte du behöver oroa dig så mycket, det verkar ju gå åt rätt håll. Man hanterar mindre vikter i isolerande övningar så att höja två kilo i exempelvis sidolyft blir en procentuellt större ökning av vikten än i exempelvis marklyft där du hanterar tyngre vikter. I isolerande övningar är det dessutom vanligare att man fokuserar mindre på att flytta en tung vikt från A till B och istället koncentrerar sig på utförande och kontakt.

Så kortfattat, jag tycker inte du behöver oroa dig för att du inte kan lyfta tyngre vikter i de mindre övningarna.
Citera
2014-12-31, 00:21
Bannlyst
Okej tack så mycket har vart så jävla orolig över detta... visst ökade jag mycket som fan i början men nu är det helt slut, ska tänka på det där med kontakt ist och fokusera på att bli starkare i basövningarna
Citera
2015-01-03, 12:03
Medlem
Fyra20s avatar
Starting strength, 5x5 och andra program har bara 1 vilodag mellan pass och 3 pass i veckan men ändå samma övning, t.ex Squat, alltså squat 3 gånger i veckan (måndag, onsdag, fredag).

Det jag undrar är om 1 dags vila om man tränar styrka till fail är tillräckligt?

Borde jag som nybörjare inom styrketräning träna mindre intensivt och köra varje muskelgrupp 3 gånger i veckan?
Senast redigerad av Fyra20 2015-01-03 kl. 12:12.
Citera
2015-01-03, 17:00
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Starting strength, 5x5 och andra program har bara 1 vilodag mellan pass och 3 pass i veckan men ändå samma övning, t.ex Squat, alltså squat 3 gånger i veckan (måndag, onsdag, fredag).

Det jag undrar är om 1 dags vila om man tränar styrka till fail är tillräckligt?

Borde jag som nybörjare inom styrketräning träna mindre intensivt och köra varje muskelgrupp 3 gånger i veckan?

Programmen du nämner är anpassade för just nybörjare.

Du ska inte gå till fail varje pass. Fail betyder inte att du kör dig trött utan att du misslyckas med att göra 5 repetitioner. Misslyckas du med ett set så ska du först och främst äta mer, och gå ner i vikt till nästa pass (deload).

När du nått sådan nivå att du inte längre klarar av att göra framsteg i princip varje pass är det dags att byta till ett periodiserat träningschema istället för ett som bygger på linjär progression (t.ex. 5/3/1).
Citera
2015-01-03, 17:17
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALXALX
Programmen du nämner är anpassade för just nybörjare.

Du ska inte gå till fail varje pass. Fail betyder inte att du kör dig trött utan att du misslyckas med att göra 5 repetitioner. Misslyckas du med ett set så ska du först och främst äta mer, och gå ner i vikt till nästa pass (deload).

När du nått sådan nivå att du inte längre klarar av att göra framsteg i princip varje pass är det dags att byta till ett periodiserat träningschema istället för ett som bygger på linjär progression (t.ex. 5/3/1).
+1 med reservation för det fetmarkerade. Det brukar vara modus opperandi att ge det två pass, alla har dåliga dagar ibland. Misslyckas man två gånger i rad så bör man sänka 10% och börja om.

Man bör vanligtvis inte gå till fail, det kräver lång återhämtningstid om man gör så. Däremot så tycker jag inte att det är så förfärligt om nybörjare "går till fail", för det är ofta ingen "riktig" fail då de inte lärt sig pressa sig så hårt. De ger ofta bara upp när det blir jobbigt på riktigt.
Citera
2015-01-03, 17:53
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
+1 med reservation för det fetmarkerade. Det brukar vara modus opperandi att ge det två pass, alla har dåliga dagar ibland. Misslyckas man två gånger i rad så bör man sänka 10% och börja om.

Man bör vanligtvis inte gå till fail, det kräver lång återhämtningstid om man gör så. Däremot så tycker jag inte att det är så förfärligt om nybörjare "går till fail", för det är ofta ingen "riktig" fail då de inte lärt sig pressa sig så hårt. De ger ofta bara upp när det blir jobbigt på riktigt.
Är som sagt ny inom styrketräning så jag kommer värdera min styrka i dom 5 basövningarna innan jag börjar och hur mycket jag orkar 5 reps med.

När vet jag att det är dags att höja vikten? Är det när jag pallar några fler reps än 5 på mitt max?

Undrar fortfarande om det räcker med 1 dags vila vid styrketräning?

Är 22 år och har tränat 14+x3 på gym i lite mer än ett år, så kan alla grundgrejer, är dock ny inom böj och mark.

EDIT: En annan grej jag undrar över är reverse-grip bänk/hantelpress, någon som kör det här?
Kan man köra det istället för vanlig/overhand hantelpress eller blir det istället för incline isåfall?

När jag kör det så känns det bättre för axlarna och verkar mer naturligt i rörelsen för mig.
Senast redigerad av Fyra20 2015-01-03 kl. 18:46.
Citera
2015-01-04, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Okej?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618576
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15142003
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17326698
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618576
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15142003
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17326698

De där studierna motbevisar inte mitt exempel
Citera
2015-01-04, 04:22
Medlem
MentosFruitcores avatar
Frågor nedan:

Jag har kollat på två olika nybörjar-sidor, Starting Strength och Stronglift. Båda handlar om tre pass i veckan med liknande basövningar. Vad är skillnaden? Fördelar och nackdelar?

Vad gäller uppvärmning säger vissa det räcker med lite kardio för att få upp pulsen, medan andra menar att man värma upp med stång. Hur bör man värma upp för att inte skada sig och maximera resultat?

Stretching hittar jag inte så mycket om, men jag vet att det är viktigt att stretcha efter träning. Om jag kör ett pass med hela kroppen, vilka stretchingövningar bör jag göra?

Jag har tränat kickboxing innan gym och tänker fortsätta med det. Tanken är att gymmet ska komplettera och båda sysslor ska få sin uppmärksamhet. Kickboxingen jag tränar har mycket intensivt tempo, med spark och slag-serier, en massa situps, pushups och andra kroppsövningar. Kan man träna kickboxing samma dag som man gymmat, och i sådana fall vad ska man köra först? Någon med erfarenhet?

Jag är förövrigt väldigt spinkig, men målet med att gå till gymmet är inte att bygga massvis med muskler. Jag vill behålla min rörlighet som behövs i fotboll och kickboxing osv. Jag vill med andra ord bli starkare och explosivare utan att för den delen bygga allt för mycket muskler. Vad ska jag tänka extra på? Jag vill fortfarande gå upp i vikt, men kvalitet före kvantitet helt enkelt.

Målet är att bulka och bygga muskler nu i början. Vad ska man tänka extra på då? Vad gäller min kost äter jag relativt mycket protein, men försöker också få i mig grönsaker och kolhydrater.

Som ni säkert förstår är jag total nybörjare, så jag uppskattar alla svar jag kan få. Tänk er att ni ska förklara för en 5-åring.

Tacksam för svar
Citera
2015-01-04, 08:29
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag har kollat på två olika nybörjar-sidor, Starting Strength och Stronglift. Båda handlar om tre pass i veckan med liknande basövningar. Vad är skillnaden? Fördelar och nackdelar?

SL har högre volym än SS (5x5 istället för 5x3). SS har styrkevändningar i sitt program vilket SL inte har.

Citat:
Vad gäller uppvärmning säger vissa det räcker med lite kardio för att få upp pulsen, medan andra menar att man värma upp med stång. Hur bör man värma upp för att inte skada sig och maximera resultat?

Personlig preferens. I början av passet kan du t.ex. cykla några min/hoppa hopprep för att få lite värme i kroppen, sen värma upp på stången. Själv rör jag lite på mig och stretchar en del för att mjuka upp lederna.

Citat:
Stretching hittar jag inte så mycket om, men jag vet att det är viktigt att stretcha efter träning. Om jag kör ett pass med hela kroppen, vilka stretchingövningar bör jag göra?

Ska du stretcha så ska du stretcha det som hindrar ditt tränande, många nybörjare behöver stretcha fotleder och höfter, ibland även skulderblad/axlar.

Citat:
Jag har tränat kickboxing innan gym och tänker fortsätta med det. Tanken är att gymmet ska komplettera och båda sysslor ska få sin uppmärksamhet. Kickboxingen jag tränar har mycket intensivt tempo, med spark och slag-serier, en massa situps, pushups och andra kroppsövningar. Kan man träna kickboxing samma dag som man gymmat, och i sådana fall vad ska man köra först? Någon med erfarenhet?

Vill du bli starkare först och främst hade jag valt gym först. Ska du kombinera så är nog SS bättre än SL eftersom volymen är mindre.

Citat:
Jag är förövrigt väldigt spinkig, men målet med att gå till gymmet är inte att bygga massvis med muskler.

Mera ägg och biff.

Citat:
Jag vill behålla min rörlighet som behövs i fotboll och kickboxing osv. Jag vill med andra ord bli starkare och explosivare utan att för den delen bygga allt för mycket muskler. Vad ska jag tänka extra på? Jag vill fortfarande gå upp i vikt, men kvalitet före kvantitet helt enkelt.

Mera ägg och biff.
Citera
2015-01-04, 11:51
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
SL har högre volym än SS (5x5 istället för 5x3). SS har styrkevändningar i sitt program vilket SL inte har.
Okej.

Citat:
Personlig preferens. I början av passet kan du t.ex. cykla några min/hoppa hopprep för att få lite värme i kroppen, sen värma upp på stången. Själv rör jag lite på mig och stretchar en del för att mjuka upp lederna.

Ska du stretcha så ska du stretcha det som hindrar ditt tränande, många nybörjare behöver stretcha fotleder och höfter, ibland även skulderblad/axlar.
Med andra ord inte jätteviktigt att stretcha hela kroppen, även vid fullkroppspass?

Citat:
Vill du bli starkare först och främst hade jag valt gym först. Ska du kombinera så är nog SS bättre än SL eftersom volymen är mindre.

Läser nu i efterhand och ser att jag skrev lite motsägande, men ja, kraft och explosivitet viktigare än ren muskelmassa.

Citat:
Mera ägg och biff.

Mera ägg och biff.

Om man ska få in någon form av rutin, hur många ägg om dagen ungefär?
Citera
2015-01-04, 12:08
Medlem
Fyra20s avatar
Jag kommer styrketräna 2 dagar i veckan, helkroppspass med 2 övningar tillsammans som ett superset.
t.ex: Front squat 3x5
Rak marklyft 3x5
Hantelpress 3x5
Bend-over row 2x10 Chins 3x5
Stångrodd 3x5
Axelpress x3
Vadpress x3
Stångcurl 2x5

Vilka skulle ni köra tillsammans i superset?

Jag hade tänkt typ: Böj + Bröst, Chins + Vadpress, Rak marklyft + Axelpress, osv.
Jag vet bara inte i vilken ordning jag ska göra allt..

Uppskattar svar
Senast redigerad av Fyra20 2015-01-04 kl. 12:38.
Citera
2015-01-04, 12:36
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Om man ska få in någon form av rutin, hur många ägg om dagen ungefär?
Skulle råda dig att skippa vanlig frukost som mackor, fil med flingor osv, prova att träna på tom mage eller efter 3 timmar från att du åt, socker i blodet motverkar tillväxthormoner och mjölk- och vete/havre-produkter är alla dåliga för din hälsa i äldre åren (stroke, demens, blod kommer inte till främre hjärnan).

Börja istället äta mat 3 gånger per dag + proteinpulver istället så kan du komma längre.
Angående din fråga så kan du käka 4 ägg till en måltid + kolhydrater, jag käkar på det sättet och har ungefär 25 mandlar till varje måltid (15 gram protein totalt).
Om du får i dig 30 gram per måltid och 20-30 gram med proteinpulver så har du fått i dig bra med protein.

Att man behöver x2 sin vikt i gram är inte helt bevisat, inte heller att man bara kan smälta 30 gram per måltid så du kan säkert äta mer mat också.

Jobbar just nu men kan länka källor på mina påståenden senare om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in