Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Jag har kollat på två olika nybörjar-sidor, Starting Strength och Stronglift. Båda handlar om tre pass i veckan med liknande basövningar. Vad är skillnaden? Fördelar och nackdelar?
SL har högre volym än SS (5x5 istället för 5x3). SS har styrkevändningar i sitt program vilket SL inte har.
Citat:
Vad gäller uppvärmning säger vissa det räcker med lite kardio för att få upp pulsen, medan andra menar att man värma upp med stång. Hur bör man värma upp för att inte skada sig och maximera resultat?
Personlig preferens. I början av passet kan du t.ex. cykla några min/hoppa hopprep för att få lite värme i kroppen, sen värma upp på stången. Själv rör jag lite på mig och stretchar en del för att mjuka upp lederna.
Citat:
Stretching hittar jag inte så mycket om, men jag vet att det är viktigt att stretcha efter träning. Om jag kör ett pass med hela kroppen, vilka stretchingövningar bör jag göra?
Ska du stretcha så ska du stretcha det som hindrar ditt tränande, många nybörjare behöver stretcha fotleder och höfter, ibland även skulderblad/axlar.
Citat:
Jag har tränat kickboxing innan gym och tänker fortsätta med det. Tanken är att gymmet ska komplettera och båda sysslor ska få sin uppmärksamhet. Kickboxingen jag tränar har mycket intensivt tempo, med spark och slag-serier, en massa situps, pushups och andra kroppsövningar. Kan man träna kickboxing samma dag som man gymmat, och i sådana fall vad ska man köra först? Någon med erfarenhet?
Vill du bli starkare först och främst hade jag valt gym först. Ska du kombinera så är nog SS bättre än SL eftersom volymen är mindre.
Citat:
Jag är förövrigt väldigt spinkig, men målet med att gå till gymmet är inte att bygga massvis med muskler.
Mera ägg och biff.
Citat:
Jag vill behålla min rörlighet som behövs i fotboll och kickboxing osv. Jag vill med andra ord bli starkare och explosivare utan att för den delen bygga allt för mycket muskler. Vad ska jag tänka extra på? Jag vill fortfarande gå upp i vikt, men kvalitet före kvantitet helt enkelt.
Mera ägg och biff.