Citat:
Ursprungligen postat av
movingmad
Har märkt på vad som skrivs här på forumet att många tar nästan lika mycket i bänkpress som i marklyft. Sett att många maxar 95 eller 100 kg i bänkpress och 110 till 120 kg i marklyft?
Just nu är mitt pb 70 kg x 3 i bänkpress, bröst är nog min svagaste gren. Medan jag tar 140 kg i marklyft. Tveksamt kanske om det lyftet skulle godkännas på en tävling men jag kan dra 5 repetitioner med lätthet på 125 kg och dubbla på 130 också helt utan problem. Att jag skulle vara i närheten av 95-100 i bänk känns väldigt avlägset.
Är det jag som är väldigt genetiskt svag i bröst och genetiskt stark i marklyft eller är det så att dessa personer som ligger nära sitt mark max i bänkpress har lagt oproportionerligt mycket tid på att träna bröst och därför är svaga i mark i jämförelse?
edit: Har lyft i 4 månader. Tog 100 kg första gången jag körde mark och 45 kg första gången i bänk. Insåg att det var svårbedömt utan den informationen.
Finns en hel del och säga om både dittan och dattan.
Rygg och ben får en hel del träning av att man bara rör på sig medans bröstmuskler aktiveras väldigt lite, dock så tränas axlar och triceps en del i det vardagliga livet. Så även om man aldrig tränat benen på gymmet så har man ändå tränat dem, där är nog den största skillnaden.
Sen är det inte helt ovanligt att folk lägger mer fokus på överkroppen och kanske t.o.m. skippar benträning på gymmet.
Sen skall dock sägas att världsrekorden mellan bänk och marklyft ligger rätt lika.