2021-03-13, 18:16
Medlem
movingmads avatar
Har märkt på vad som skrivs här på forumet att många tar nästan lika mycket i bänkpress som i marklyft. Sett att många maxar 95 eller 100 kg i bänkpress och 110 till 120 kg i marklyft?

Just nu är mitt pb 70 kg x 3 i bänkpress, bröst är nog min svagaste gren. Medan jag tar 140 kg i marklyft. Tveksamt kanske om det lyftet skulle godkännas på en tävling men jag kan dra 5 repetitioner med lätthet på 125 kg och dubbla på 130 också helt utan problem. Att jag skulle vara i närheten av 95-100 i bänk känns väldigt avlägset.

Är det jag som är väldigt genetiskt svag i bröst och genetiskt stark i marklyft eller är det så att dessa personer som ligger nära sitt mark max i bänkpress har lagt oproportionerligt mycket tid på att träna bröst och därför är svaga i mark i jämförelse?

edit: Har lyft i 4 månader. Tog 100 kg första gången jag körde mark och 45 kg första gången i bänk. Insåg att det var svårbedömt utan den informationen.
Senast redigerad av movingmad 2021-03-13 kl. 18:20.
Citera
2021-03-14, 13:12
Medlem
Asmodeusvults avatar
Brukar träna på områdets utegym, men när jag joggade dit idag visade det sig att de har forslat bort det inför något bygge.

Tänkte att jag skulle köpa en bänk, några hantlar och en skivstång att använda hemma tills utegymet är på plats igen.

När det gäller inköp av bänk och skivstång, är det något man bör tänka på och/eller undvika?

Budget: Några tusenlappar.

Alla åsikter och insikter är förstås välkomna.
Citera
2021-03-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
Jag har lyckats skada ryggen litegrann i sumomarklyft och har brutalt ont men kan ändå röra mig bra. Har mindre ont idag än igår. Vill ha tips på övningar för ben och rumpa som ej belastar rygg.
Jag har dragit på mig skador/smärta I ländryggen flera gånger när egot bestämde hehe.

Mitt bästa tips är frontböj! Den kan man köra massor trots ont I ryggen. Varning! Resulterar i fast stjärt och brutala quads!
Citera
2021-03-15, 21:45
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Har märkt på vad som skrivs här på forumet att många tar nästan lika mycket i bänkpress som i marklyft. Sett att många maxar 95 eller 100 kg i bänkpress och 110 till 120 kg i marklyft?

Just nu är mitt pb 70 kg x 3 i bänkpress, bröst är nog min svagaste gren. Medan jag tar 140 kg i marklyft. Tveksamt kanske om det lyftet skulle godkännas på en tävling men jag kan dra 5 repetitioner med lätthet på 125 kg och dubbla på 130 också helt utan problem. Att jag skulle vara i närheten av 95-100 i bänk känns väldigt avlägset.

Är det jag som är väldigt genetiskt svag i bröst och genetiskt stark i marklyft eller är det så att dessa personer som ligger nära sitt mark max i bänkpress har lagt oproportionerligt mycket tid på att träna bröst och därför är svaga i mark i jämförelse?

edit: Har lyft i 4 månader. Tog 100 kg första gången jag körde mark och 45 kg första gången i bänk. Insåg att det var svårbedömt utan den informationen.
I dom flesta fall har dom lagt halva träningspassen på bänken. Minst jobbig att träna. Våldsamt överskattad övning.
Citera
2021-03-16, 13:13
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
I dom flesta fall har dom lagt halva träningspassen på bänken. Minst jobbig att träna. Våldsamt överskattad övning.

Så brukar de vara i de fallen, man bör vara starkare i både knäböj och marklyft än vad man är i bänkpress. Precis som du säger så är dessa övningar mycket mer ansträngande än bänkpress. Håller dock inte med om att bänkpress är en våldsamt överskattad övning, det är en mycket bra övning fast ja överskattad det är den. Personligen så anser jag militärpress vara en mycket bättre övning samt en bättre styrkemarkör för överkroppen.
Citera
2021-03-17, 03:29
Medlem
Citat:

Finns en hel del och säga om både dittan och dattan.

Rygg och ben får en hel del träning av att man bara rör på sig medans bröstmuskler aktiveras väldigt lite, dock så tränas axlar och triceps en del i det vardagliga livet. Så även om man aldrig tränat benen på gymmet så har man ändå tränat dem, där är nog den största skillnaden.

Sen är det inte helt ovanligt att folk lägger mer fokus på överkroppen och kanske t.o.m. skippar benträning på gymmet.

Sen skall dock sägas att världsrekorden mellan bänk och marklyft ligger rätt lika.
Citera
2021-03-17, 13:57
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Finns en hel del och säga om både dittan och dattan.

Rygg och ben får en hel del träning av att man bara rör på sig medans bröstmuskler aktiveras väldigt lite, dock så tränas axlar och triceps en del i det vardagliga livet. Så även om man aldrig tränat benen på gymmet så har man ändå tränat dem, där är nog den största skillnaden.

Sen är det inte helt ovanligt att folk lägger mer fokus på överkroppen och kanske t.o.m. skippar benträning på gymmet.

Sen skall dock sägas att världsrekorden mellan bänk och marklyft ligger rätt lika.

I raw så är världsrekordet i marklyft 460kg och 355kg i bänkpress, däremot så är det rätt lika i utrustade lyft 501kg och 501kg.
Citera
2021-03-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
I raw så är världsrekordet i marklyft 460kg och 355kg i bänkpress, däremot så är det rätt lika i utrustade lyft 501kg och 501kg.

Utan hjälpmedel som bälte ligger inte marklyftet ens i närheten av 460kg, sen att man väljer att fortsätta kalla det raw är bara patetiskt. Och marklyften på 500 och 501 kg är strong-man-marklyft vilket inte är jämförbart.

Skall dock sägas att 355 kg av Maddox inte heller skulle ha godkänts på en seriös tävling.
Citera
2021-03-17, 18:36
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Utan hjälpmedel som bälte ligger inte marklyftet ens i närheten av 460kg, sen att man väljer att fortsätta kalla det raw är bara patetiskt. Och marklyften på 500 och 501 kg är strong-man-marklyft vilket inte är jämförbart.

Skall dock sägas att 355 kg av Maddox inte heller skulle ha godkänts på en seriös tävling.

Personligen kör jag aldrig med bälte eller några som helst hjälpmedel så kan hålla med till en viss del, men Benedikt Magnusson är fortfarande rekordhållare utav "raw" marklyft sen hur vida lyftet utförs kan man diskutera, sen kan man jämföra det med hans 220kgs rekord i bänkpress. Det var mera en jämförelse att det brukar skilja en hel ifrån marklyft och bänkpress när det gäller vikt.

Håller med om att de oseriösa förbunden inte bör räknas då de mest liknar cirkuslyft och strongmanmarklyften är inte helt relevant. I svensk klassisk styrkelyft så är det svenska rekordet i bänkpress 250kg och 370kg i marklyft.
Citera
2021-03-17, 21:46
Medlem
Massajens avatar
Citat:

Kan tillägga att det inte bara handlar om skillnader i styrka utan också kroppsbyggnad. Den som har stor bröstkorg och förhållandevis korta armar lyfter med bättre hävstångsförhållanden. Får en kortare rörelsebana.

Jag hade själv ungefär samma förhållande som du mellan lyften när jag började träna med skivstång
Citera
2021-03-22, 21:07
Medlem
cleovarnamnets avatar
Måste man äta efter ett styrketräningspass om man inte är hungrig? Kan inte musklerna ta energi från kroppens fettreserver i stället? (Jag vill både bygga muskler och gå ner i vikt. Har en del att ta av.)
Citera
2021-03-23, 05:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Måste man äta efter ett styrketräningspass om man inte är hungrig? Kan inte musklerna ta energi från kroppens fettreserver i stället? (Jag vill både bygga muskler och gå ner i vikt. Har en del att ta av.)
Du måste inte äta efter ett träningspass, är det optimalt att inte äta? Förmodligen inte. Det beror på hur träningen såg ut samt när du ska träna igen, samt hur du har ätit före passet. Musklerna använder aminosyror, inte fett, för att växa. Vill du gå ned i vikt och att denna främst ska bestå av fettmassa så styrketräna, ät proteinrikt (runt 2 g/kg och dygn), ligg på kaloriunderskott. På så sätt minimerar du förlusten av muskelmassa och det går även att öka den. Du kommer fortfarande få goda resultat även om du bara fokuserar på dygnets totala intag av protein och inte själva tajmingen av intagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in