Citat:
Okej så har tränat ett tag nu, de flesta övningar har jag blivit betydligt starkare på (även om det inte går så snabbt uppåt som jag kan önska) och har senaste månaderna kört ett program som är splittat på push/pull/legs med några "tunga" övningar (3x5) samt några "lätta" övningar (3x12). Som sagt har min styrka gått upp, jag ser betydligt mer vältränad ut, både enligt mig själv men även fått komplimanger från folk i min omgivning om att jag börjar se betydligt större ut. Har under dessa senaste månader försökt äta mycket mat men har inte räknat kalorier/macros men ändå varit medveten om min kost. Hursom så mätte jag diverse kroppsdelar för 3 månader sedan och mätte samma nu igår och till min förvåning hade stora delar av kroppen knappt någon som helst skillnad. Mina ben, både låren och vaderna har enligt måtten inte förändrats en cm, trots detta upplever både jag och andra att de ser mycket större ut. Bröst och axlar har ökat några cm i storlek men inte mycket, trots detta ser de mycket större ut. Armar ett par cm men ser mycket större ut. Kan någon förklara detta? Varför har jag inte, när man tittar på siffror blivit något större när jag ser betydligt större ut?
Har någon tips på hur att lägga på sig just storlek?
Min vikt har förövrigt legat kanske konstant, droppade några kilo efter insättning av ny medicin men efter någon vecka var jag tillbaka där jag började för några månader sedan.
Har någon tips på hur att lägga på sig just storlek?
Min vikt har förövrigt legat kanske konstant, droppade några kilo efter insättning av ny medicin men efter någon vecka var jag tillbaka där jag började för några månader sedan.
Kanske du deffat ner dig lite och att man ser konturerna av musklerna mer. Om du är nybörjare så kan musklerna växa då de börjat bli mer aktiverade än tidigare. Fylls med mer blod osv och då ser de ju större ut även om muskelmassan är samma.
Vill du bygga muskler så är kosten viktig. Det går inte att chansa sig fram för då hamnar man i sådana här situationer då man inte har en jäkla aning vart man befinner sig.

Tänk på att du även behöver köra 15-25 reps också. Kan läggas in i slutet på vissa övningar.
Ju mer du dokumenterar ang träning och kost, ju enklare ser du eller andra dina brister.
Om du fortsätter öka i vikter. Tex bänkpress ska du försöka öka 2-5kg i månaden iaf. Då gör du saker rätt tycker jag. Om du räknar dina ökningar i reps och är nöjd med 1 reps i ökning per pass så vet jag att du kommer nå 120kg i bänkpress när du är runt 60... :P
Senast redigerad av MRZnr1 2018-07-21 kl. 19:08.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-07-21 kl. 19:08.
Ja, om muskeltillväxt är det primära målet rekommenderas runt 8-15 rep, men muskelmassan kommer självklart öka även om du kör lägre repetitioner och tyngre vikter också. På samma sätt som styrkan kommer öka när du kör 8-15 rep, det kanske dock inte är det optimala om styrka är det primära målet. Det ena utesluter inte det andra, och muskeltillväxt går att åstadkomma på ett flertal sätt.