2020-09-19, 20:01
Medlem
Sport1s avatar
Varför är det så svårt att gå ner i vikt? Vilka är era effektivaste metoderna för att gå ner i vikt?

Jag brukar köra LCHF kost och träna fotboll

At gå ner 2-3 kg för mig är nästan en omöjlighet
Senast redigerad av Sport1 2020-09-19 kl. 20:04.
Citera
2020-09-19, 23:41
Medlem
Har kroppen någon slags maxkapacitet i mängd muskelmassa som kan ackumeleras dygnsvis? Tänker att en person antingen kör PPL två gånger i veckan(Totalt 6 gånger i veckan) eller Upper/Lower två gånger i veckan(Totalt 4 gånger). Låt säga att varianten med upper/lower har ett överkroppspass som motsvarar samma övningar som push+pull i PPL, ger det mindre möjlighet att bygga på sig muskler eller är skillnaden marginal? Alltså totala tiden i gymmet är detsamma per vecka, antal set per muskelgrupp är densamma och vilan mellan passen blir samma.
Citera
2020-09-20, 01:22
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sport1
Varför är det så svårt att gå ner i vikt? Vilka är era effektivaste metoderna för att gå ner i vikt?

Det är enkelt. Man räknar bara ut sitt energibehov, tränar styrketräning och äter mindre energi än man gör av med.

Citat:
Ursprungligen postat av johnaldinho
Har kroppen någon slags maxkapacitet i mängd muskelmassa som kan ackumeleras dygnsvis? Tänker att en person antingen kör PPL två gånger i veckan(Totalt 6 gånger i veckan) eller Upper/Lower två gånger i veckan(Totalt 4 gånger). Låt säga att varianten med upper/lower har ett överkroppspass som motsvarar samma övningar som push+pull i PPL, ger det mindre möjlighet att bygga på sig muskler eller är skillnaden marginal? Alltså totala tiden i gymmet är detsamma per vecka, antal set per muskelgrupp är densamma och vilan mellan passen blir samma.

Om totalvolymen är densamma under en längre period så bygger man i princip lika mycket muskler oavsett vilket träningsschema man har kört eller vilka vikter man använt så länge det är vikter över 60% av 1 RM. Och din första fråga: ja det finns en gräns för hur mycket muskler man kan bygga om dagen, och det är inte mycket. Om man inte preppar då.
Citera
2020-09-20, 08:56
Medlem
Sport1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Det är enkelt. Man räknar bara ut sitt energibehov, tränar styrketräning och äter mindre energi än man gör av med.

Man blir hungrig eller iallafall jag
Citera
2020-09-20, 11:24
Medlem
HasseUas avatar
Citat:

Om man följer en vanlig diet och byter till LCHF eller keto så brukar man tappa 2-3 kg vätska under första veckan, när man utesluter kolhydrater som binder vätska i kroppen.

När man kommer in i ketos så brukar hungersignalerna dämpas effektivt och många klarar sig med 1-2 måltider per dag efter några veckor.
Citera
2020-09-20, 11:49
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Man blir hungrig eller iallafall jag
Vid långvarigt kaloriunderskott kommer man tillslut bli hungrig, ja, det är inget konstigt. Och den initiala viktnedgången som sker vid LCHF är främst vätska som redan nämnts. Efter det är det fortsatt kaloriunderskott som gäller om önskan är att gå ned mer. Dock, ska du inte göra något för du läst att det är bäst. Du ska lägga upp kosten så som det är hållbart för dig och din vardag, det är en förändring av livsstilen och inget tillfälligt. Måste du vara strikt 100% av tiden? Nej. Hitta balansen och glöm inte styrketräning.
Citera
2020-09-20, 18:23
Medlem
Sport1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vid långvarigt kaloriunderskott kommer man tillslut bli hungrig, ja, det är inget konstigt.

Jag tror nog att hungern är den största boven vid viktnedgång, synephrine funkar bra
Citera
2020-09-24, 08:07
Medlem
Jinhaos avatar
Jag tränar styrketräning blandat med lite löpning emellanåt, blir ca 3 pass i veckan. Är inte jättenoga med att bli stor och stark direkt utan tränar mest för att må bra.

Till min fråga då. Om man äter en näringsrik lunch och frukost, räcker det med att äta 2-3 kokta ägg och fiberknäcke på kvällen efter att man har tränat styrketräning för att muskeltillväxten skall funka?
Citera
2020-09-24, 08:27
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Jag tränar styrketräning blandat med lite löpning emellanåt, blir ca 3 pass i veckan. Är inte jättenoga med att bli stor och stark direkt utan tränar mest för att må bra.

Till min fråga då. Om man äter en näringsrik lunch och frukost, räcker det med att äta 2-3 kokta ägg och fiberknäcke på kvällen efter att man har tränat styrketräning för att muskeltillväxten skall funka?

Det kan räcka. Beroende på hur många kalorier och protein du får i dig i de tidigare måltider. Hade satsat på iaf 3 ägg så du kommer upp i 20g protein i måltiden efter styrketräning.
Citera
2020-09-24, 15:22
Medlem
Jinhaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Det kan räcka. Beroende på hur många kalorier och protein du får i dig i de tidigare måltider. Hade satsat på iaf 3 ägg så du kommer upp i 20g protein i måltiden efter styrketräning.

Till frukost brukar det bli 2 ägg och en banan.

Lunch husmanskost, ofta kött/kyckling med lite sallad till.

Efter jobbet litet mellanmål och sen träning. Eller så äter jag middag och tränar på kvällen. Efter det äter jag 2-3 ägg med knäcke.

Tror du det funkar?
Citera
2020-09-24, 15:57
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Till frukost brukar det bli 2 ägg och en banan.

Lunch husmanskost, ofta kött/kyckling med lite sallad till.

Efter jobbet litet mellanmål och sen träning. Eller så äter jag middag och tränar på kvällen. Efter det äter jag 2-3 ägg med knäcke.

Tror du det funkar?

Ser ut som ganska lite mat i volym men du kanske äter kaloritäta livsmedel som du räknar med i middag eller mellanmålet?
Men svårt att avgöra när man bara generellt säger husmanskost, är det matlåda eller från restaurang?
Äter du något annat i kombination med lunchen då du enbart nämner kött och sallad?

Vad är målet med träningen och kosten?
Kan räcka om du tycker att det fungerar bra och du presterar bra i vardagen och träningen. Men verkar lite lågt med kalorier, isf borde du nog höja protein intaget lite.

Beroende på mål så svårt att säga. Men personligen hade jag nog gjort ändringar om mina kost såg ut så. Jag styrketränar 3ggr/v och joggar 3ggr/v så tror där så har vi det ganska likt.
Men jag har fokus på att tappa fett så kör kosten ganska strikt.
Citera
2020-09-24, 16:11
Medlem
Jinhaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Ser ut som ganska lite mat i volym men du kanske äter kaloritäta livsmedel som du räknar med i middag eller mellanmålet?
Men svårt att avgöra när man bara generellt säger husmanskost, är det matlåda eller från restaurang?
Äter du något annat i kombination med lunchen då du enbart nämner kött och sallad?

Vad är målet med träningen och kosten?
Kan räcka om du tycker att det fungerar bra och du presterar bra i vardagen och träningen. Men verkar lite lågt med kalorier, isf borde du nog höja protein intaget lite.

Beroende på mål så svårt att säga. Men personligen hade jag nog gjort ändringar om mina kost såg ut så. Jag styrketränar 3ggr/v och joggar 3ggr/v så tror där så har vi det ganska likt.
Men jag har fokus på att tappa fett så kör kosten ganska strikt.

Det är verkligen ingen deff jag går på. Så det blir mycket grädde osv i maträtter, håller inte tillbaka på det. Sen blir det alltid någon utelunch i veckan. Med andra ord, jag tänker på vad jag äter men inte så jag deffar.
Målet med träningen är generellt att må bra samtidigt som jag får en snygg muskulös kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in