Citat:
Ursprungligen postat av
nomen.nescio5
Är precis i startgropen och kör helkroppspass. Får in tio övningar på typ 65 minuter (bänkpress, militärpress, vadpress, knäböj, stående rodd - tar bara sådär på ryggen, borde leta annan övning - pullover, situp med vikt, underarmscurl - bara för att det är så jävla skönt med pumpen där - och sittande tricepspress.
Alla gnäller konstant över att jag inte har med marklyft, men jag vet inte. Är lite rädd för att sabba ryggen då jag vet många som dras med långvariga problem efter just den övningen. Är mest ute efter en juste allmän fysik och inte att få varje muskelgrupp att pulsera. Tror mitt schema räcker då det gett bra resultat tidigare, och nybörjargains kommer ju nästan oavsett, vilket är skönt.
Stående rodd är inte alltid en bra övning, den brukar lira bäst för en vältränad individ som har bra muskelkontakt och kan koppla in lats bra vid utförandet, men även om, så fungerar den inte alltid. Samtidigt har man en framåtlutad position och drar vikt långt framåt ifrån kroppens tyngdpunkt. Det avläggs stark stress på ländrygg. Helst ska man ju köra sälrodd om man är ute efter samma utförande.
Man får testa sig fram och känna efter, jag får riktigt bra kontakt via latsdrag-maskinen, sittande. Kör då unilateralt - alltså en sida i taget. Här kan jag jobba mig fram, känna efter bra i en exakt vinkel där jag får bra kontakt och kan spänna latsen hyfsat.
Helkroppspass som du beskriver är inte optimalt, ditt pass lär suga ut röven ur gemene man. Hur ofta kör du dessa pass? Det är lätt att tänka att man köttar på som fan, så blir det bra. Men det leder tyvärr till överträning i de flesta fall. Du bör se över din träning och ditt schema. Det är för mycket basövningar samtidigt, det blir kaka på kaka, det blir SKIT.
Marklyft ska du inte alls tänka negativt kring. Övningar så som ståendes skivstångsrodd är bra mycket elakare emot ryggen. Utför du marklyftet korrekt så är övningen snarare positiv för ryggens hälsa. Folk dras med långvariga problem p.g.a. marklyft för att man utfört övningen dåligt, men också för att man inte stretchat ordentligt, eller lassat på för mycket vikt, för tidigt, utan att mindre muskelgrupper varit redo för det. Jag har dragit på mig flera diskbråck under åren, första två kom från dålig teknik i marklyft som riktig jävla färsking...
När jag började sätta mig in i övningen och förstod de felaktigheter jag bedrev, så har det aldrig varit något problem. Stången är numera linjerad likt en jävla magnet mot mina smalben, knän och lår -fixerad efter perfekt tyngdpunkt. Nedre ländrygg är i neutral position, varken svank eller kutad. Jag har utfört marklyft så pass många gånger med perfekt form att det är lika naturligt som att daska av kuken efter att man kissat. Dit vill du komma.
Börjar jag gå upp för mycket i vikt så kan det hända att nedre ländrygg rundas upp, och då är vi illa ute. Alltid se sina begränsningar. Viktigt som färsking att man börjar på lägre vikter och jobbar sig sakta uppåt, formen får aldrig fallera.
Jag hade kunnat skriva en guide till det perfekta marklyftet, men detta finns inte. Alla individer har olika förutsättningar och perfekt form ser olika ut för gemene man. Du måste hitta det som fungerar för dig. Men börjar du komma hem med blåmärken på smalbenen så är vi rätt nära något bra...
Undvik inte övningen, lär dig den. Sit-up med vikt och stående rodd är bra mycket sämre för rygg/nacke, och jag kan lova dig detta.
Bli trygg i övningen, så kommer även du att bli nykär.