2018-06-05, 09:07
Medlem
Dom fyra mindre musklerna,
vader, underarmar, Traps och baksida axlar sägs ju att man inte behöver träna då dom tränas endå när man tränar rygg och ben för vader. Men finns det någon/några av dom här musklerna som ni tycker man ska träna endå och varför?
Citera
2018-06-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Tack så mycket för input!

Hoppas det hjälpte dig så att du blev påmind om nya metoder att ta till.

Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Dom fyra mindre musklerna,
vader, underarmar, Traps och baksida axlar sägs ju att man inte behöver träna då dom tränas endå när man tränar rygg och ben för vader. Men finns det någon/några av dom här musklerna som ni tycker man ska träna endå och varför?

Gör du alla övningar som du bör och på ett korrekt sätt så du får med baksida axlar, övrig ryggmuskulatur osv så kan du hoppa över isolationsövningar. De flesta på de vanliga gymmen kör inte såpass varierat att de får in de muskler du nämner.

Ju större du blir, ju mer syns det som släpar. Sen är det även då svårt att veta vad som släpar då det inte är så lätt att se själv.
Kollar du in män top 20 på valfritt gym så kommer de flesta inte ha perfekt symmetri. Det är svårt att få med alla muskler och det kräver stor kunskap och mycket jobb.

Tränar du inte vader så kommer de inte växa. Men kolla upp hur man kan träna vader för det är inte lätt. Atlean X har fina videos på vaderna. Att köra Vadmaskinen på gymmet är slöseri med din tid om du inte lär dig från någon som verkligen kan.
Citera
2018-06-05, 11:42
Medlem
sadustenellers avatar
Är det orimligt om jag tränar bröst biceps på måndag, mage på tisdag, rygg på onsdag, cardio på torsdag, triceps axlar på fredag, och sen mage en gång till i helgen?
Citera
2018-06-05, 11:48
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Är det orimligt om jag tränar bröst biceps på måndag, mage på tisdag, rygg på onsdag, cardio på torsdag, triceps axlar på fredag, och sen mage en gång till i helgen?
Kan ju tycka att en dag enbart dedikerad för mage är "onödigt". Saknas även benträning i ditt schema, men det är ju inget måste i och för sig.
Citera
2018-06-05, 12:41
Medlem
Citat:

Detta schema skulle jag ge betyg 1 av 5. Ta ett riktigt istället. Bröstet är återhämtat på onsdag och du tränar det först på måndag nästa vecka? kör bröst igen på onsdag och sen på lördag igen för att ge ett bra exempel på hur ett riktigt upplägg som bygger muskler ser ut.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-06-05 kl. 12:48.
Citera
2018-06-05, 14:08
Medlem
sadustenellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Detta schema skulle jag ge betyg 1 av 5. Ta ett riktigt istället. Bröstet är återhämtat på onsdag och du tränar det först på måndag nästa vecka? kör bröst igen på onsdag och sen på lördag igen för att ge ett bra exempel på hur ett riktigt upplägg som bygger muskler ser ut.
Ojdå okej, ska jag träna bröst med fyra övningar som jag brukar göra normalt sett också om jag ska träna det tre gånger per vecka som du skrev?

Du råkar inte ha tiden o kunna ändra på det för att det skulle kunna se någorlunda bra ut?

Tack.
Citera
2018-06-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ojdå okej, ska jag träna bröst med fyra övningar som jag brukar göra normalt sett också om jag ska träna det tre gånger per vecka som du skrev?

Du råkar inte ha tiden o kunna ändra på det för att det skulle kunna se någorlunda bra ut?

Tack.

Hej
Nej du behöver inte så många övningar.
Det räcker med två övningar. Tex att börja med bänkpress och sen gå till hantelpress med lutning.
Eller hantelpress först med rak bänk och sedan med lutning. Runt 3-4set per övning.

Det är så personligt vad för schema man vill köra. Egentligen kan du tänka som så att har det gått 48-72timmar så kan du träna en muskel igen.
Citera
2018-06-05, 14:30
Medlem
sadustenellers avatar
Citat:
Hej
Nej du behöver inte så många övningar.
Det räcker med två övningar. Tex att börja med bänkpress och sen gå till hantelpress med lutning.
Eller hantelpress först med rak bänk och sedan med lutning. Runt 3-4set per övning.

Det är så personligt vad för schema man vill köra. Egentligen kan du tänka som så att har det gått 48-72timmar så kan du träna en muskel igen.
Då borde jag ju kunna slänga in fler muskelgrupper än två på en dag? Eller är bröst en exception?

Vill bara bygga muskler så snabbt som möjligt, det är i princip det jag strävar efter
Citera
2018-06-05, 15:40
Medlem
fabhairdays avatar
Citat:
Då borde jag ju kunna slänga in fler muskelgrupper än två på en dag? Eller är bröst en exception?

Vill bara bygga muskler så snabbt som möjligt, det är i princip det jag strävar efter

Låter som att ett push/pull/(legs) program skulle funka för dig.
Push = bröst, axlar, triceps
Pull = rygg, biceps

Om du är helt ointresserad av att träna ben så kan du ju teoretisk träna varje muskelgrupp 3 gånger per vecka om du kör 6 dagar /vecka. Sen om det är hållbart i längden är en annan fråga.
Du behöver ingen dedikerad dag för mage, släng på 10-15min magträning i slutet på så många pass du vill.
Citera
2018-06-05, 16:17
Medlem
Citat:

Ja, du kan slänga in alla muskelgrupper som fått 48-72h vila på samma pass. Tex fokus på bröst, rygg, ben med två övningar och resten av muskelgrupperna med en övning efteråt.
Köra alla set på 45-60sekunder ena veckan och tyngre andra veckan 15-30 sekunder andra veckan för att variera och få olika muskelfibrer att växa. Det är inte perfekt men bättre än att köra allt 8-12 reps varje pass om det är muskelmassa du vill bygga.

Citat:
Ursprungligen postat av fabhairday
Låter som att ett push/pull/(legs) program skulle funka för dig.
Push = bröst, axlar, triceps
Pull = rygg, biceps

Om du är helt ointresserad av att träna ben så kan du ju teoretisk träna varje muskelgrupp 3 gånger per vecka om du kör 6 dagar /vecka. Sen om det är hållbart i längden är en annan fråga.
Du behöver ingen dedikerad dag för mage, släng på 10-15min magträning i slutet på så många pass du vill.

Så kan man köra. Då har man verkligen tid och möjlighet att träna övre, mellersta och nedre rygg.
Men tycker TS ska träna ben. Kommer se illa ut om man är duktig på att bygga muskler. Och är man duktig på att bygga muskler så kommer man säkert ångra att man inte lade 25min på två, tre pass i veckan för att även de skulle växa bra. Men är det bara lite definition på bröst, rygg och biceps man vill åt så är det väl inte nödvändigt kanske.
Citera
2018-06-05, 16:48
Medlem
Citat:
Hoppas det hjälpte dig så att du blev påmind om nya metoder att ta till.

Gör du alla övningar som du bör och på ett korrekt sätt så du får med baksida axlar, övrig ryggmuskulatur osv så kan du hoppa över isolationsövningar. De flesta på de vanliga gymmen kör inte såpass varierat att de får in de muskler du nämner.

Ju större du blir, ju mer syns det som släpar. Sen är det även då svårt att veta vad som släpar då det inte är så lätt att se själv.
Kollar du in män top 20 på valfritt gym så kommer de flesta inte ha perfekt symmetri. Det är svårt att få med alla muskler och det kräver stor kunskap och mycket jobb.

Tränar du inte vader så kommer de inte växa. Men kolla upp hur man kan träna vader för det är inte lätt. Atlean X har fina videos på vaderna. Att köra Vadmaskinen på gymmet är slöseri med din tid om du inte lär dig från någon som verkligen kan.

Vad säger du om underarmar och traps då?
Citera
2018-06-05, 17:06
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Vad säger du om underarmar och traps då?

Finns två bra övningar för underarmarna. Du sätter dig på bänken, och fattar stången så dina händer kommer utanför bänken, sen curlar du stången med hjälp av underarmarna, sen har du omvänd curl, där du greppar stången tvärtemot när du tex kör biceps, den biter bra på utsidan av underarmarna. Variera och kör lätt och tungt, sen får du schyssta underarmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in