2020-09-24, 16:24
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Det är verkligen ingen deff jag går på. Så det blir mycket grädde osv i maträtter, håller inte tillbaka på det. Sen blir det alltid någon utelunch i veckan. Med andra ord, jag tänker på vad jag äter men inte så jag deffar.
Målet med träningen är generellt att må bra samtidigt som jag får en snygg muskulös kropp.

Okej, hänger med!

Jag hade nog rekommenderat äta iaf 3 ägg morgon och kväll. Enligt forskning så brukar man rekommendera iaf 20g protein per måltid, 2 ägg är ca 14g protein.
Hade även ökt protein lite för övrigt som i måltiden innan träningen.

5 ägg, och 200g kött är ca 85g protein och är nog lite för lite, om du inte är korrvuxen och väger lite. Enligt rekommendationer utifrån forskning så borde protein intaget vara på ca 1,6g per kg om dagen.
Citera
2020-09-25, 10:05
Medlem
Om man är ute efter att bygga mer muskelmassa vad är att föredra?

Köra 3x 7-10 reps med lite mer vikt.

Köra 3x 15-20 reps med lite lägre vikt, alltså kör tills muskeln helt enkelt ger upp, breakingpoint.

Jag har senaste veckan börjat köra lite lägre vikt och så kör jag tills muskeln inte orkar mer.
Känner dagen efter att det tar jävligt mycket mer.

Kör jag med mer ökad vikt orkar jag inte lika många reps. Dom sista blir jobbiga, men det tar stopp rätt snabbt innan man inte får upp vikten mer.
Med lägre vikt kan det börja kännas jobbigt vid 10 reps men man kan kriga sig igenom 5 till med rätt obehaglig smärta i musklerna, vilket ändå måste vara bättre tänker jag?
Citera
2020-09-25, 18:05
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0n3g4n

Köra 3x 15-20 reps med lite lägre vikt, alltså kör tills muskeln helt enkelt ger upp, breakingpoint.

Jag har senaste veckan börjat köra lite lägre vikt och så kör jag tills muskeln inte orkar mer.

Kör jag med mer ökad vikt orkar jag inte lika många reps. Dom sista blir jobbiga, men det tar stopp rätt snabbt innan man inte får upp vikten mer.
Med lägre vikt kan det börja kännas jobbigt vid 10 reps men man kan kriga sig igenom 5 till med rätt obehaglig smärta i musklerna, vilket ändå måste vara bättre tänker jag?

Man får nog olika svar beroende på vem man frågar inom detta. Många förespråkar olika. Sedan är det väl inte heller ett enkelt svar på en individuell nivå, utan på en generell nivå.

Har läst en del artiklar och youtubers som refererar till forskning, där man antar att det inte är nödvändigt med att träna till failure.

Det man förmodligen behöver ta hänsyn är hur ofta man tränar då failure kräver mer tid för återhämtning. Så om man tränar en muskel ofta och mycket så hade nog ett mindre reps antal varit mer fördelaktigt. Samt att träna en muskel oftare än 1 gång i veckan tycks ge bättre styrke och volymökningar över tid.

Sen är väl progression viktigt, oavsett hur det sker. Så om man klarar en tyngre vikt vid ett lägre reps antal, att man klarar tyngre över tid eller att man kör högre reps antal och klarar fler reps över tid. Men det är tills en viss gräns.

Sedan får man ta hänsyn också till om det är flerledsövning eller isolationsövning. Men här blir det också viktigt att det är kvalitiva reps med god form, än bara fokusera på mängden.

Är inget stark eller stor person. Men utgår ifrån det jag har läst, sett i min omgivning och erfarit själv så långt.
Citera
2020-09-28, 21:59
Medlem
Crapmagics avatar
Jag får känningar på vänster sida av ryggen när jag gör knäböjar (utan vikter)
oavsett hur jag försöker

Jag vill att det ska kännas i magen snarare, hur ska jag kalibrera mig själv rätt då?

Ingen förklarar i tutorials hur långt avstånd man ska hålla mellan benen när man går ner?
Senast redigerad av Crapmagic 2020-09-28 kl. 22:01.
Citera
2020-09-29, 09:24
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jag får känningar på vänster sida av ryggen när jag gör knäböjar (utan vikter)
oavsett hur jag försöker

Jag vill att det ska kännas i magen snarare, hur ska jag kalibrera mig själv rätt då?

Ingen förklarar i tutorials hur långt avstånd man ska hålla mellan benen när man går ner?

Du kanske spänner ryggen för mycket och eventuellt svankar, utan att ha ett buktryck. Du kan kanske även har blicken för högt upp.

Ta ett djupt andetag så du blåser upp dig själv, håll andan och sedan spänn magen hårt.

Lite olika för olika personer då vars kroppar är olika. Börja med axelbrett. Om det inte känns rätt så testa öka avståndet minimalt tills du hittar ett avstånd som känns bra. Sen så ska magen kunna komma mellan låren så att du kommer tillräckligt djupt ner.

Om hälarna lyfter på sig kan det vara att fötterna är för raka, ska vinklas lite utåt. Eller kan vara att man har dålig rörlighet i anklarna.

Det kan hjälpa dig att filma dig själv för leta efter fel i utförandet.
Hoppas det hjälper dig något.
Citera
2020-09-30, 14:43
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Du kanske spänner ryggen för mycket och eventuellt svankar, utan att ha ett buktryck. Du kan kanske även har blicken för högt upp.

Ta ett djupt andetag så du blåser upp dig själv, håll andan och sedan spänn magen hårt.

Lite olika för olika personer då vars kroppar är olika. Börja med axelbrett. Om det inte känns rätt så testa öka avståndet minimalt tills du hittar ett avstånd som känns bra. Sen så ska magen kunna komma mellan låren så att du kommer tillräckligt djupt ner.

Om hälarna lyfter på sig kan det vara att fötterna är för raka, ska vinklas lite utåt. Eller kan vara att man har dålig rörlighet i anklarna.

Det kan hjälpa dig att filma dig själv för leta efter fel i utförandet.
Hoppas det hjälper dig något.
Tack, mitt undermedvetna tog in någonting
av det du sa, varav det blev bättre, när du sa börja med axelbredd så utgår jag ifrån
att du menar hur brett jag ska stå med fötterna?
Citera
2020-09-30, 14:45
Medlem
Crapmagics avatar
Hur tränar man bort ett synligt bröstben?.
Jag vill inte gå upp i vikt.
Citera
2020-09-30, 14:47
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Tack, mitt undermedvetna tog in någonting
av det du sa, varav det blev bättre, när du sa börja med axelbredd så utgår jag ifrån
att du menar hur brett jag ska stå med fötterna?

Vad bra!
Knäböj är en mycket teknisk övning och som man kan jobba med länge.

Ja, exakt. Tänk hälarna under axlarna.
Citera
2020-09-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0n3g4n

Variation, d.v.s. ena passet kör du få reps per set, andra passet kör du fler reps per set; sen tycker jag 7-10 är för många reps för att vara ett lågrepsset men för få för att vara ett högrepsset, däremot är det ett bra intermediärt antal reps, vilket är något man också kan inkludera.

Man har olika typer av muskelfibrer, rött och vitt om man förenklar det väldigt mycket, finns väldigt många undernivåer också.
Andel rött/vitt varierar från muskel till muskel och person till person; hur mycket det varierar låter jag dock vara osagt.

Själv är jag inte övertygad om att köra till fail är optimalt då det försämrar nästa set i antal reps, eller än värre om det försämrar nästa pass; dock skall sägas att sista repen i ett set ofta är "mer värt" än dom första; själv tycker jag att fail vid bra och kontrollerad form är en bra gräns.
Citera
2020-10-01, 09:21
Medlem
Citat:
Man får nog olika svar beroende på vem man frågar inom detta. Många förespråkar olika. Sedan är det väl inte heller ett enkelt svar på en individuell nivå, utan på en generell nivå.

Har läst en del artiklar och youtubers som refererar till forskning, där man antar att det inte är nödvändigt med att träna till failure.

Det man förmodligen behöver ta hänsyn är hur ofta man tränar då failure kräver mer tid för återhämtning. Så om man tränar en muskel ofta och mycket så hade nog ett mindre reps antal varit mer fördelaktigt. Samt att träna en muskel oftare än 1 gång i veckan tycks ge bättre styrke och volymökningar över tid.

Sen är väl progression viktigt, oavsett hur det sker. Så om man klarar en tyngre vikt vid ett lägre reps antal, att man klarar tyngre över tid eller att man kör högre reps antal och klarar fler reps över tid. Men det är tills en viss gräns.

Sedan får man ta hänsyn också till om det är flerledsövning eller isolationsövning. Men här blir det också viktigt att det är kvalitiva reps med god form, än bara fokusera på mängden.

Är inget stark eller stor person. Men utgår ifrån det jag har läst, sett i min omgivning och erfarit själv så långt.

Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Variation, d.v.s. ena passet kör du få reps per set, andra passet kör du fler reps per set; sen tycker jag 7-10 är för många reps för att vara ett lågrepsset men för få för att vara ett högrepsset, däremot är det ett bra intermediärt antal reps, vilket är något man också kan inkludera.

Man har olika typer av muskelfibrer, rött och vitt om man förenklar det väldigt mycket, finns väldigt många undernivåer också.
Andel rött/vitt varierar från muskel till muskel och person till person; hur mycket det varierar låter jag dock vara osagt.

Själv är jag inte övertygad om att köra till fail är optimalt då det försämrar nästa set i antal reps, eller än värre om det försämrar nästa pass; dock skall sägas att sista repen i ett set ofta är "mer värt" än dom första; själv tycker jag att fail vid bra och kontrollerad form är en bra gräns.

Tack för bra svar.

Jag har väl börjat känna dom senaste veckorna att när jag kör vanligt dvs 3 set 7-10 reps så känner jag inte så mycket dagen efter längre. Även dom gångerna jag ökat på med lite extra vikt.
Det kan kanske bero på att kroppen anpassat sig. Jag har kört konstant 4 gånger i veckan i snart 10 månader.

Köra lägre vikt och fler reps till failure ger en ordentlig ömhet dagen efter Men ska prova och köra hälften av passen till failure så får vi se vart det landar till slut.
Citera
2020-10-01, 14:05
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Vad bra!
Knäböj är en mycket teknisk övning och som man kan jobba med länge.

Ja, exakt. Tänk hälarna under axlarna.

jag missade det här du skrev
Citat:
jag har aldrig spänt magen medvetet, antagligen omedveten dom gånger jag inte fått ryggkänningar

Stämmer det att squats och spänd mage kan bidra till att bygga magmuskler?
Citera
2020-10-01, 15:09
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
jag missade det här du skrev
jag har aldrig spänt magen medvetet, antagligen omedveten dom gånger jag inte fått ryggkänningar

Stämmer det att squats och spänd mage kan bidra till att bygga magmuskler?

Pusta ut och andas in och göra nytt tryck ska du göra efter varje repetition.

Du tränar ju bålstyrka. Så magmuskler ja, men om du tänker volym på rutorna så tror jag inte att det är så effektivt.
Senast redigerad av Skalman19xx 2020-10-01 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in