Citat:
Ursprungligen postat av
Dr0n3g4n
Om man är ute efter att bygga mer muskelmassa vad är att föredra?
Köra 3x 7-10 reps med lite mer vikt.
Köra 3x 15-20 reps med lite lägre vikt, alltså kör tills muskeln helt enkelt ger upp, breakingpoint.
Jag har senaste veckan börjat köra lite lägre vikt och så kör jag tills muskeln inte orkar mer.
Känner dagen efter att det tar jävligt mycket mer.
Kör jag med mer ökad vikt orkar jag inte lika många reps. Dom sista blir jobbiga, men det tar stopp rätt snabbt innan man inte får upp vikten mer.
Med lägre vikt kan det börja kännas jobbigt vid 10 reps men man kan kriga sig igenom 5 till med rätt obehaglig smärta i musklerna, vilket ändå måste vara bättre tänker jag?
Man får nog olika svar beroende på vem man frågar inom detta. Många förespråkar olika. Sedan är det väl inte heller ett enkelt svar på en individuell nivå, utan på en generell nivå.
Har läst en del artiklar och youtubers som refererar till forskning, där man antar att det inte är nödvändigt med att träna till failure.
Det man förmodligen behöver ta hänsyn är hur ofta man tränar då failure kräver mer tid för återhämtning. Så om man tränar en muskel ofta och mycket så hade nog ett mindre reps antal varit mer fördelaktigt. Samt att träna en muskel oftare än 1 gång i veckan tycks ge bättre styrke och volymökningar över tid.
Sen är väl progression viktigt, oavsett hur det sker. Så om man klarar en tyngre vikt vid ett lägre reps antal, att man klarar tyngre över tid eller att man kör högre reps antal och klarar fler reps över tid. Men det är tills en viss gräns.
Sedan får man ta hänsyn också till om det är flerledsövning eller isolationsövning. Men här blir det också viktigt att det är kvalitiva reps med god form, än bara fokusera på mängden.
Är inget stark eller stor person. Men utgår ifrån det jag har läst, sett i min omgivning och erfarit själv så långt.