2020-04-02, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Är inget proffs direkt men marklyft är svårt att ersätta. Den är väldigt bra till bålstyrka, explosivitet, och koordination då många muskler behöver arbeta samtidig.

Vad är det som känns dåligt på tillbaka vägen?
Släpper du kanske för långsamt eller utnyttjar höftrörelsen för lite?
Tappar du buktrycket eller svanar för mycket?

Mark kan skippa ur sin träning, tycker att skaderisken versus belöning inte är värt det.
Knäböj kan du lägga in istället.

Många styrkelyftare kör bara marklyft sista veckorna innan tävling.
Citera
2020-04-02, 09:57
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redbullen
Mark kan skippa ur sin träning, tycker att skaderisken versus belöning inte är värt det.
Knäböj kan du lägga in istället.

Många styrkelyftare kör bara marklyft sista veckorna innan tävling.

Mycket möjligt att du vet bättre än mig om detta så ska inte sätta mig på tvären.

Håller med att knäböj är aktiverar bra för bål styrkan samt ländryggen. Det är en oslagbar övningen som aktiverar många muskler samtidigt.
Men tycker mark ger ändå mycket i explosivitet. Frivändningar är väl en kanske bättre för det ändamålet.

Kan hålla med att övningen kan slita mycket på leder och fästen som kan anses att skaderisken är för hög. Men i slutändan anser jag att det handlar också om hur ofta, mycket och tungt man tränar mark. Om man kör hela tiden och ofta nära sitt 1RM så hinner inte leder och fästen återhämta sig och bli starkare och skaderisken ökar drastiskt.

Hur vanligt är det att styrkelyftare kör det enbart veckorna innan tävling?
Är det vanligt att inte träna mark off season fast i lättare vikter?
Är inte så insatt i hur tävlandes rutiner.
Citera
2020-04-08, 10:47
Medlem
Lyssnade på en skidåkare i en podd. Han hävdade att han inte körde det jag kallar vanliga chins (handflatorna från sig) och inte omvända (handflatorna mot sig) utan mellan dessa, dvs tummarna mot sig. Om jag fattade rätt menade han så. Är det något ni testat? Funderar på att fixa något sådant hemma.
Citera
2020-04-08, 11:21
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Lyssnade på en skidåkare i en podd. Han hävdade att han inte körde det jag kallar vanliga chins (handflatorna från sig) och inte omvända (handflatorna mot sig) utan mellan dessa, dvs tummarna mot sig. Om jag fattade rätt menade han så. Är det något ni testat? Funderar på att fixa något sådant hemma.

Kör i stort sett alltid neutrala chins nuförtiden. Mycket mer ergonomiskt.
Citera
2020-04-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Kör i stort sett alltid neutrala chins nuförtiden. Mycket mer ergonomiskt.

Ok! Neutrala istället för ?
Citera
2020-04-08, 11:38
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ok! Neutrala istället för ?

Istället för både chins och pull-ups. Duh. Pull-ups ser jag ingen mening med då man kan träna biceps på så många andra bättre sätt. Chins känns som en oergonomisk/onaturlig rörelse för mig.
Citera
2020-04-08, 11:41
Medlem
Citat:
Istället för både chins och pull-ups. Duh. Pull-ups ser jag ingen mening med då man kan träna biceps på så många andra bättre sätt. Chins känns som en oergonomisk/onaturlig rörelse för mig.

OK. Eller vad menar du förresten med neutrala? Frågar eftersom det finns väldigt olika uppfattningar om vad som är vad när jag läser på olika ställen..
Citera
2020-04-08, 11:43
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
OK. Eller vad menar du förresten med neutrala? Frågar eftersom det finns väldigt olika uppfattningar om vad som är vad när jag läser på olika ställen..

Att man håller händerna neutralt. Alltså varken med handflatorna mot dig eller från dig.
Citera
2020-04-08, 11:44
Medlem
Citat:
Att man håller händerna neutralt. Alltså varken med handflatorna mot dig eller från dig.

Ah ok.
Citera
2020-04-11, 10:36
Medlem
Tänkte jag skulle börja träna lite med egen kroppsvikt. Gjorde precis några armhävningar men tror inte jag utför korrekt då det känns mest det mina axlelmuskler jag känner används väldigt tydligt, svårt ta bild på sig själv när man gör armhävningar. Trodde det skulle vara en bröstövning så undrar vad jag gör fel?
Citera
2020-04-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Tänkte jag skulle börja träna lite med egen kroppsvikt. Gjorde precis några armhävningar men tror inte jag utför korrekt då det känns mest det mina axlelmuskler jag känner används väldigt tydligt, svårt ta bild på sig själv när man gör armhävningar. Trodde det skulle vara en bröstövning så undrar vad jag gör fel?

Youtube har bra videos. Armarna ska vara i linje med kroppen tex.
Citera
2020-04-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Youtube har bra videos. Armarna ska vara i linje med kroppen tex.
Du menar att bilda rät vinkel med ryggen i startposition topläge? Kanske hade jag händerna för långt fram för det kändes inget i bröstmuskeln utan axelmuskeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in