2019-02-02, 17:19
Medlem
Enzymes avatar
Överskottet behöver inte vara enormt för att bygga. Jag gjorde misstaget som nybörjare att jag åt alldeles för mycket och blev ganska fet på köpet. Nu när jag börjat igen äter jag mindre. Visst jag bygger också mindre men det är jobbigt att behöva deffa bort en jävla massa. Tränar mest för styrka så jag vill inte bli skitgrov nu som man ville när man var yngre.
Citera
2019-02-02, 17:32
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Tänkte börja bygga muskler, har fixat kostscheman utefter behov o allt det där. Men jag kan ej undkomma frågan - när jag skall bygga muskler så kommer jag även ligga på ett högt överskott av kalorier/dag, kommer även gymma väldigt mycket.

Min polare säger att ansiktet även ser större ut, kinderna o allt ser runt ut medan du bygger - eftersom du lägger på dig vikt.

Har han rätt i det?

Börja räkna kalorier så du vet hur mycket och vad din macro-fördelning är.
Ligger du på ett överskott på 500 kcal så går du upp 0,5 kg I veckan.
Visar vågen att du går upp 0,5 kg I veckan så fortsätter du där eller så drar du ner intaget lite och kör en lean bulk.
Att grisbulka brukar inte sluta bra, så ha lite hum hur mycket man stoppar i sig är a och o.
Citera
2019-02-02, 17:35
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Överskottet behöver inte vara enormt för att bygga. Jag gjorde misstaget som nybörjare att jag åt alldeles för mycket och blev ganska fet på köpet. Nu när jag börjat igen äter jag mindre. Visst jag bygger också mindre men det är jobbigt att behöva deffa bort en jävla massa. Tränar mest för styrka så jag vill inte bli skitgrov nu som man ville när man var yngre.

Upplever att det funkar rätt bra att göra så om man vill bygga styrka. Vill man bygga volym behöver man äta mer.
Rätt skönt att inte behöva deffa så hårt och länge. Man bygger ju inget under deff så är man ute efter styrka så tycker jag lean bulk funkar bra, ett litet överskott.
Citera
2019-02-02, 17:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Överskott innebär viktökning, ja. Vart just din kropp sedan fördelar fettmassan är genetiskt, oftast är det runt buken för män. Det är förövrigt inget måste med kaloriöverskott bara för du vill öka muskelmassan, det går förvisso långsammare på kaloribalans, men med ett överskott sker även en ökning av fettmassan (hur stor del beror på). Det finns bättre och sämre sätt.
Citera
2019-02-02, 18:06
Medlem
goin-xxxls avatar
Ett tips jag önskar nån sagt åt mej är att håll dej enbart till basövningarna första året. Skippa alla isolationsövningar för traps,biceps,vader.. det kan du fokusera på senare.
Citera
2019-02-02, 18:10
Medlem
Först och främst, ät mat av hög kvalitet oavsett vad du gör. Tränar du mer behöver du mer men det känner du av och du kommer se på kroppen. Träning verkar dessutom aptitreglerande. Det är inte så att du plötsligt en dag vaknar upp smällfet.
Citera
2019-02-02, 19:03
Medlem
rostigamazons avatar
Inget onödigt snack när du är på gymmet visar att du är seriös. Det är lite olika, när man går upp lite i vikt, om det syns i ansiktet.
Citera
2019-02-03, 02:29
Medlem
Vad är poängen med att köra under sina tyngsta vikter? Tex föreslår många program att man tränar en bit under sin "riktiga" styrka, varför? Varför skulle en person som kan böja 5x100 göra bättre framsteg av att böja 5x90? Jag förstår just som "deload" men menar långt i olika program?
Citera
2019-02-03, 08:08
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Vad är poängen med att köra under sina tyngsta vikter? Tex föreslår många program att man tränar en bit under sin "riktiga" styrka, varför? Varför skulle en person som kan böja 5x100 göra bättre framsteg av att böja 5x90? Jag förstår just som "deload" men menar långt i olika program?

Om du en gång har gjort 5x100 så betyder inte det att du kan göra det nästa pass igen. Dessutom så kanske lyftet på 5x100 var lite skakigt teknikmässigt, därför kan det vara fördelaktigt att köra 5x90 för att träna tekniken och sänka intensiteten för att inte bli nedtränad.

Jag har gjort 170x9 i mark. Men igår när jag körde mark så blev det 145x10, 150x10, och 160x6. Det var jag helt slut av, då jag redan har kört ben tidigare i veckan och inte var helt återhämtad, att gå in på 170 igår och sikta på 9/10 reps hade inte gått överhuvudtaget.

Tänk istället att du ska ligga mellan 0-4 reps från failure.
Citera
2019-02-03, 09:47
Medlem
Citat:

Om du menar varför man börjar programmen på 90% så finns förklarat i guiden för Wendlers 531. Handlar om att man ska få en korrekt start och börja på en vikt man klarar med korrekt form. Lämna egot hemma och träna med kvalité.
Efter en månad ökar du vikterna och då kör du inte längre på 90% utan 100%.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-02-03 kl. 09:52.
Citera
2019-02-03, 11:36
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Om du menar varför man börjar programmen på 90% så finns förklarat i guiden för Wendlers 531. Handlar om att man ska få en korrekt start och börja på en vikt man klarar med korrekt form. Lämna egot hemma och träna med kvalité.
Efter en månad ökar du vikterna och då kör du inte längre på 90% utan 100%.

Nej, du har fel igen. När du blivit starkare kan du öka vikterna och alltså träna tyngre men fortfarande inte på 100%.
Citera
2019-02-03, 12:48
Medlem
Citat:

Här är svaret ang det jag skrev ovan med copy paste från wendler. Vill du läsa allt i artikeln så är länken: https://www.t-nation.com/workouts/53...-pure-strength

"Start too light" refers to my insistence that the prescribed loads are calculated off of 90% of the lifter's 1RM. If your 1RM in the bench is 315, why calculate loads off a 1RM of 285?

My response? People who freak out about the 90% thing are usually weak in the first place. You don't need to operate at your max to increase your max. Why people get so bent out of shape about taking two steps back if it means they'll be taking 10 steps forward is beyond me.

Then there's the "disconnected from reality" problem. Few lifters are willing to acknowledge their true 1RM.

At one time, I did a seminar every week. Every time, without fail, when I asked someone what their one-rep max was, I'd get this: "Well, about three years ago I hit 365 for a triple, but that was when I was training heavier..." Most guys just don't have a fucking clue.

By using the 90%, I account for this bullshit. By using weights they can actually handle, guys are building muscle, avoiding burnout, and most importantly, making progress every workout.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, du har fel igen. När du blivit starkare kan du öka vikterna och alltså träna tyngre men fortfarande inte på 100%.

Fixat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in