2018-03-05, 12:36
Medlem
Hej,

Har tänkt att börja kör 2 gympass om dagen ca 1 timme st.
Känns rent spontant som det är bäst att köra ett på morgonen och ett på kvällen dvs att man har lite tid emellan dom.

Dock blir det väldigt mycket effektivare för mig att trycka ihop passet till 2 h men med olika muskelgrupper.
Med restid till gymet byta om osv.
Är det jättedåligt att köra på det sättet? Dvs hur mycket mer värt är det att köra passet med några timmar emellan?

Mvh Rallarkalle
Citera
2018-03-05, 12:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Ok, jag ska avvakta tills jag träffat min PT så att jag inte skadar mig... vad kan jag träna under tiden för att inte tappa muskler under viktminskningen? Kan man träna i maskinerna? Är det mindre risk att skada sig där?
Ja, risken för skador minskar om du kör maskiner, du behöver ju inte vara rädd för fria vikter heller. Bara avvakta med dom övningarna du känner dig osäker på tills du gått igenom dessa med din PT.

Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Hej,

Känns rent spontant som det är bäst att köra ett på morgonen och ett på kvällen dvs att man har lite tid emellan dom.

Dock blir det väldigt mycket effektivare för mig att trycka ihop passet till 2 h men med olika muskelgrupper.
Är det jättedåligt att köra på det sättet? Dvs hur mycket mer värt är det att köra passet med några timmar emellan?

Mvh Rallarkalle
Du kan säkert dela upp det, så länge det inte är samma muskelgrupper morgon och kväll. Nackdelen med långa pass (upp mot två timmar) är att du i slutet av passet kanske har tappat fokus/energi och därmed inte får någon kvalité på träningen eller kan utföra övningarna fullt ut. Sen spelar det även roll rent genetiskt och hur ditt liv ser ut i övrigt. Det kan vara slitsamt för nervsystemet med två träningspass om dagen, beroende på hur ditt liv utanför gymmet ser ut. Det krävs även ett tillräckligt energiintag för att orka med det upplägget. Personligen tror jag det blir slitsamt. Men det beror ju på volymen och intensiteten på ditt pass.
Citera
2018-03-05, 13:14
Medlem
Citat:
Hej,

Mvh Rallarkalle
Styrketränar 1 gång per dag och hinner utan problem träna alla muskelgrupper 2 gånger i veckan utan problem. Vore jag dig så skulle jag nog börja titta på vad man kan förbättra. Kortare vila, supersets etc.
Citera
2018-03-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Styrketränar 1 gång per dag och hinner utan problem träna alla muskelgrupper 2 gånger i veckan utan problem. Vore jag dig så skulle jag nog börja titta på vad man kan förbättra. Kortare vila, supersets etc.

Hej,

Förstår inte vad du menar riktigt.
Undrar bara om det är mycket sämre att köra mina 2 pass direkt efter varandra eller om det är bättre att ha några timmars paus och mat etc emellan.

Mvh Rallarkalle1
Citera
2018-03-07, 18:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Hej,

Förstår inte vad du menar riktigt.
Undrar bara om det är mycket sämre att köra mina 2 pass direkt efter varandra eller om det är bättre att ha några timmars paus och mat etc emellan.

Mvh Rallarkalle1

Så länge det inte är samma muskelgrupper du tränar så dela upp det om du vill, har tid, och möjlighet till det. Det är svårt att ge svar på, det beror på ett flertal faktorer. För vissa kan säkert två pass om dagen vara för slitsamt, inte enbart för musklernas skull, men för nervsystemet. Beror förvisso på vad och hur hårt du tränar, men ändå något man bör ha i åtanke.
Citera
2018-03-07, 20:00
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Hej,

Mvh Rallarkalle

Om jag varit du så hade jag kört ett pass om dagen på 1-1,5 timme. Fokusera på att köra effektiva övningar och väldigt lite isolationsövningar. Så här tränar jag och det ger bra resultat.

Dag 1
Bänkpress: 4 set och 5 rep (klarar jag 5 rep i alla 4 set så höjer jag vikten nästa pass)
Stående militärpress: 4 set 5 rep
Skullcrusher: 3 set 6 rep
Bicepscurl sivstång: 3 set 6 rep

Dag 2
Knäböj: 4 set 5 rep
Marklyft: 2 set 5 rep
Skivstångsrodd: 3 set 6 rep

Sen börjar jag om på dag ett igen. Om jag inte hade haft ett fysiskt krävande jobb o mer tid så hade jag lagt till magträning och latsdrag/chins. Fast militärpress, knäböj o skullcrushers ger ganska bra bålträning.
Citera
2018-03-14, 17:36
Medlem
En split jag hittade såg ut så här:
Må: Rygg/Biceps
Ons: Bröst/Triceps
Fre: Armar

Men den senaste gången jag utförde denna splitten körde jag hammer curls efter marklyft och jag kände mig svagare än vanligt. Kan mina brachioradialis vara uttröttade efter hammer curlsen? Skall jag använda straps på marklyften och sedan köra hammer curls, eller göra hammer curls före marklyft?
Citera
2018-03-14, 19:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
En split jag hittade såg ut så här:
Må: Rygg/Biceps
Ons: Bröst/Triceps
Fre: Armar

Men den senaste gången jag utförde denna splitten körde jag hammer curls efter marklyft och jag kände mig svagare än vanligt. Kan mina brachioradialis vara uttröttade efter hammer curlsen? Skall jag använda straps på marklyften och sedan köra hammer curls, eller göra hammer curls före marklyft?

Ingen benträning? Anledningen till att du kände dig trött i armarna, eller svagare, beror på att du körde just rygg innan, där biceps är sekundär muskel (även om marklyft inte tar jättemycket på biceps i och för sig.) Jag rekommenderar att du kör utan straps, greppstyrkan behövs också tränas upp, så länge du kan och fortsätter köra biceps efter marklyft, inte före. Du har ju dessutom ett helt pass enbart för armar på fredag så att fokusera mer på rygg på måndagspasset är nog ingen nackdel.
Citera
2018-03-14, 20:02
Medlem
Nihennas avatar
För ett tag sen skrev jag en fråga om det var något fel att jag knappt kunde göra militärpress i samma vikt som allt annat i 5x5, vilket jag tror jpettersson1991 var fullt normalt. Jag funderar dock på om det är hela sanningen.

Jag märkte nu nämligen att jag klarade den vikten idag, men bara med en typ av stång.
Är det så att alla stänger väger olika? Jag trodde nämligen att de skulle ha en standardvikt på 20-22,5 kilo, eftersom att man inte ser på dem vad de väger och att man då justerade med vikter.

https://imgur.com/a/q0vme här är en bild på alla stänger som finns.

Andra bilden, den krokiga, är den som jag knappt klarade stång+mina vikter på, medans jag provade den på bild 1 vilket faktiskt var helt klart möjligt och jag tog mig igenom mina 5 set utan större problemm (fortfarande svåraste övningen dock )

Tredje är skettung och den kommer jag nog aldrig ge mig på. Det känns som att bara den stången väger det dubbla gentemot de tidigare två.
Citera
2018-03-14, 20:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
För ett tag sen skrev jag en fråga om det var något fel att jag knappt kunde göra militärpress i samma vikt som allt annat i 5x5, vilket jag tror jpettersson1991 var fullt normalt. Jag funderar dock på om det är hela sanningen.

Jag märkte nu nämligen att jag klarade den vikten idag, men bara med en typ av stång.
Är det så att alla stänger väger olika? Jag trodde nämligen att de skulle ha en standardvikt på 20-22,5 kilo, eftersom att man inte ser på dem vad de väger och att man då justerade med vikter.

https://imgur.com/a/q0vme här är en bild på alla stänger som finns.

Andra bilden, den krokiga, är den som jag knappt klarade stång+mina vikter på, medans jag provade den på bild 1 vilket faktiskt var helt klart möjligt och jag tog mig igenom mina 5 set utan större problemm (fortfarande svåraste övningen dock )

Tredje är skettung och den kommer jag nog aldrig ge mig på. Det känns som att bara den stången väger det dubbla gentemot de tidigare två.
Den första, skolstång, väger ca 10 kg och den andra, ez-stång, väger ca 12 kg. Den tredje är vad man brukar köra basövningarna med, den väger 20 kg.
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-03-14 kl. 20:31.
Citera
2018-03-14, 20:37
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Den första, skolstång, väger ca 10 kg och den andra, ez-stång, väger ca 12 kg. Den tredje är vad man brukar köra basövningarna med, den väger 20 kg.

Aha. Det förklarar varför, haha.

Skulle du rekommendera att jag justerar ned vikterna till den tredje och kör med den, eller ska jag bara köra som jag kör nu med den andra (första för militärpress och bänkpress) och bara fortsätta min viktkurva med dem?
Senast redigerad av Nihenna 2018-03-14 kl. 20:44.
Citera
2018-03-14, 20:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Aha. Det förklarar varför, haha.

Skulle du förklara att jag justerar ned vikterna till den tredje och kör med den, eller ska jag bara köra som jag kör nu med den andra (första för militärpress och bänkpress) och bara fortsätta min viktkurva med dem?

Jag rekommenderar att du använder dig av den "riktiga" skivstången, alltså den som väger 20 kg, och börja från tom stång om det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in