Citat:
Exakt jag är nybörjare. Kört lätta vikter på marklyft för att träna på formen och för att undvika skador då jag haft problem med ryggen. Men jag känner samtidigt att compoundövningar spec squats o marklyft är något jag måste/borde få till för maximal utdelning. Men övre ryggen & balansen sätter stopp i maxvikt på bägge övningarna.Svårt att säga, men generellt skulle jag inte köra någon specifik "övrerygg" övning nu (förmodar att du är i novice-stadiet) dels pga att du faktiskt redan tränar övre ryggen i många andra övningar (böj, bänk, chins, pressar mm.) och att lägga till en massa extra volym KAN påverka återhämtningen till nästa markpass.
Jag hade nog rekommenderat att sänka vikterna något så att du känner att du har ordentlig teknik under hela settet, dvs bak med axlarna/upp med bröstet och tajta till hela kroppen. Rekommenderar även att filma dig själv så att du kan analysera ditt utförande efteråt.
edit: Skriv gärna hur du tränar för tillfället.
Jag hade nog rekommenderat att sänka vikterna något så att du känner att du har ordentlig teknik under hela settet, dvs bak med axlarna/upp med bröstet och tajta till hela kroppen. Rekommenderar även att filma dig själv så att du kan analysera ditt utförande efteråt.
edit: Skriv gärna hur du tränar för tillfället.
Kör PPL. Minst 1 vilodag i veckan. Har ett aktivt jobb och min cardio är på topp...
Pushdag ser typ ut som:
Uppvärmning roddmaskin 5-10 minuter.
T-bar row på sistone
Rowmaskin med smalt grepp. (Tänkt testa brett grepp mer för skulderbladen.)
Latmaskin
Chins med stöd (latmaskinen tar verkligen mer på latsen på mig medan chins känns mer i skuldrorna. Nånting med form och utförande men känns bra, biter i skuldrorna)
Ryggresningar antingen utan vikt o många reps eller med vikt 10 kg (15+ reps).
Avslutar med Biceps övningar, 1-2 st olika varierar beroende på hur slut armarna är.
Kör jag marklyft tar jag bort en övning i programmet. Siktar på 3 sets och 8 reps per övning förutom ryggresningar.
Har börjat titta på andra program på sistone såsom startingstrength och 2 andra med konstiga bokstavskombinationer (

Senast redigerad av vNKU 2020-02-15 kl. 14:59.
Senast redigerad av vNKU 2020-02-15 kl. 14:59.