Citat:
Ursprungligen postat av
nyigbg
Jag kör Stronglifts 5x5 3ggr i veckan. Man ökar 2.5kg på varje framgångsrik squat session.
När jag kör squats så känns det som att benen kan lyfta mycket mer än ryggen klarar att hålla upp med god form.
Hur går jag vidare? Jag har gått ner 10kg i vikter men vad bör jag träna mer för att ryggen ska klara av squatsen?
Jag kör även marklyft och stångrodd samt axelpress men hjälper någon av dem? Det är ju vertikal belastning i squats medan stångrodd mest tränar horisontell.
Sen är frågan, hur mycket är det muskler som behövs och hur mycket är ens egentliga benstruktur/ryggrad?
Det har inte så mycket med din ryggrad att göra egentligen, utan mer din förmåga att spänna bålmuskulaturen. Ta ett
riktigt djupt andetag, spänn magen allt vad du har och sedan sätter du dig ner. Upprepa: andas ut och ta ett nytt jätteandetag.
Att ryggen kroknar före benen är helt normalt: du missar inte böjen för att dina ben är för svaga, utan för att den svagaste länken i kedjan brister. Detta är vanligtvis bålmuskulaturen.
Visst, du kan köra lite ab wheel eller pausböj, men för många handlar det mest om att lära sig spänna magen mer. Bälte kan vara ett alternativ också.