Citat:
Ursprungligen postat av
etanolkatt
Är egentligen inte nybörjare inom träning men är dålig på sådant som rör kosttillskott för att förbättra ens träningsresultat.
Frågar därför, vad är bäst att inta efter ett träningspass, EAA eller proteinpulver Whey-80? Låt säga (rent hypotetiskt) att svaret skulle vara EAA. Borde jag då avstå från att köpa proteinpulver eller kan jag köpa det ändå och inta vid en annan tidpunkt på dygnet? Ni som tränar och tränat ett tag, samt har erfarenhet och koll på detta, hur gör ni?
Ännu en fråga, som även den rör kosttillskott, om jag vill gå upp i vikt och få mer muskelmassa, borde jag då använda mig utav Gainer? Är gainer bra eller är det bara skit och något jag borde strunta i? Ska jag hålla mig till att äta "vanlig" mat istället? Är det bättre?
Det viktigaste är att du får i dig något vettigt i relativt nära anslutning till träningspasset. Din kropp har däremot ingen aning om det är EAA (fick googla vad det var, alltså essentiella aminosyror) eller banan och mjölk. Har man svårt att äta stora mängder mat så är det ett alternativ att ta en proteinshake mellan lite mindre måltider, som redan Arnold gjorde på sin tid.
Alltså, det är det sammanlagda näringsintaget över dygnet som spelar roll i slutändan. Kosttillskotttillverkarna vill gärna få dig att tro att du tappar alla resultat om du inte får i dig just deras senaste pulver inom 30 sekunder efter du lagt ner hantlarna.
Det är ren bullshit. Som sagt, det är inget fel att ta kosttillskott men det är inte nödvändigt.
För att tjata vidare så kan man säga att det är lätt att slänga ut pengar på meningslösa pulver, men svårt att faktiskt släpa sig till gymmet och köra fem tunga set knäböj. Jag har en idé om vilket av dessa som ger bäst resultat...