2023-12-12, 11:43
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Okej, har gjort lite ändringar. Idag fick jag i mig detta:

2417 kcal (tidigare ca 1400)
132g fett
252g protein

Detta kommer ifrån kyckling, fläskfilé, olivolja, keso, jordnötter och proteinpulver. Har inte räknat med steksmör, bär, champinjoner eller salladen jag äter, känns inte som det är några större siffror?

Väldigt mycket protein så jag skippar nog proteinpulvret efter träningen den här dagen och äter nötterna i stället.

För mycket fett?

Ser det bra ut för muskelbygge? Väger som sagt 79kg och är ungefär 178m lång. Äter detta varannan dag. I morgon ska jag försöka komma upp i samma siffror med annan mat.

Du får väl pröva dig fram. Blir du starkare och mer muskulös på den kosten så är det väl bra. Tveksamt dock. Du krånglar till saken något enormt.

Jag låter bli att dela mina råd eftersom du inte lyssnar i alla fall.
Citera
2023-12-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du får väl pröva dig fram. Blir du starkare och mer muskulös på den kosten så är det väl bra. Tveksamt dock. Du krånglar till saken något enormt.

Jag låter bli att dela mina råd eftersom du inte lyssnar i alla fall.

Tycker jag följde dina råd att öka kaloriintaget.

Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Har läst hela natten och det är så mycket att ta in. Fett, kolhydrater, för mycket, för lite. Procent hit och hit. Kolhydrater är tydligen bra för energi till träningspasset och jag äter knappt några såna så måste även lägga till det i kosten. Ska det vara långsamma eller snabba osv. Mycket att ta in och jag har svårt för siffror så det är inte enkelt det här.

Någon annan som orkar förklara för mig då? Problemet är att det känns som jag får i mig alldeles för mycket fett men allt som innehåller mycket kalorier har ju hög fetthalt.
Citera
2023-12-12, 15:06
Medlem
Tror det börjar klarna lite. Man kan fördela fett och kolhydrater lite hur man vill så länge man fyller kaloribehovet. Känns ändå som jag får i mig för mycket fett om man läser diverse rekommendationer så jag tänkte minska mängden jordnötter och lägga till Lingongrova Special med ost för mer kolhydrater och något mindre fett.

Sen öka kaloriintaget till cirka 2800 eller kanske mer eftersom mitt dagliga behov är 2700. Kanske byta ut vatten mot mjölk.
Senast redigerad av DinSkummaGranne 2023-12-12 kl. 15:10.
Citera
2023-12-12, 22:26
Citat:
Tror det börjar klarna lite. Man kan fördela fett och kolhydrater lite hur man vill så länge man fyller kaloribehovet. Känns ändå som jag får i mig för mycket fett om man läser diverse rekommendationer så jag tänkte minska mängden jordnötter och lägga till Lingongrova Special med ost för mer kolhydrater och något mindre fett.

Sen öka kaloriintaget till cirka 2800 eller kanske mer eftersom mitt dagliga behov är 2700. Kanske byta ut vatten mot mjölk.

Du behöver inte tänka på mer än att äta större portioner lite oftare. Det här är INTE något mysterium.

Tänk "vanlig mat" som i skolmatsalen eller liknande. Vill du bygga muskler behöver du öka intaget av maten. Då kommer du automatiskt att få i dig mer proteiner för muskeltillväxt.

Du kan komplettera din diet med en proteinshake om du vill.

Lägg mer på skivstången, mer på tallriken och tillbringa mer tid i sängen. Svårare än så är det inte .
Citera
2023-12-13, 20:33
Medlem
Citat:
Du behöver inte tänka på mer än att äta större portioner lite oftare. Det här är INTE något mysterium.

Tänk "vanlig mat" som i skolmatsalen eller liknande. Vill du bygga muskler behöver du öka intaget av maten. Då kommer du automatiskt att få i dig mer proteiner för muskeltillväxt.

Du kan komplettera din diet med en proteinshake om du vill.

Lägg mer på skivstången, mer på tallriken och tillbringa mer tid i sängen. Svårare än så är det inte .

Kanske ska sluta räkna på fettintaget helt då, det är ju det som gör allt komplicerat för mig. Knappt någon träningssida som skriver om det heller så kanske inte är så viktigt.

Har lagt till mycket mat idag så idag fick jag i mig 2762 kcal. 62 kcal över mitt dagsbehov Ska lägga till lite mer. Tar emot att äta så mycket men det är väl så man lär göra.
Citera
2023-12-13, 20:52
Citat:
Kanske ska sluta räkna på fettintaget helt då, det är ju det som gör allt komplicerat för mig. Knappt någon träningssida som skriver om det heller så kanske inte är så viktigt.

Har lagt till mycket mat idag så idag fick jag i mig 2762 kcal. 62 kcal över mitt dagsbehov Ska lägga till lite mer. Tar emot att äta så mycket men det är väl så man lär göra.

Du har uppenbarligen ingen aning om hur mycket du behöver äta om du vill gå upp i vikt och muskelmassa samtidigt som du tränar hårt!

Ett exempel från när jag låg i lumpen som mager men stark 20-åring med en mycket fysisk tjänst samt träning utöver tjänsten: jag vägde då 75 kilo på 180 cm. Följande från sista månaden innan muck.

Frukost vid 06.30: stor portion havregrynsgröt, två ägg, två smörgåsar med ost och skinka, kaffe.

Förmiddagsfika 9.30: smörgås, chokladbollar eller mazariner

Lunch 11.30: Kronans vällagade husmanskost, alltid minst en ombackning.

Eftermiddagsfika 15.00: samma som förmiddagen

Middag 16.30: se lunchen

Kvällsmat vid cirka 20: smörgåsar, te eller kaffe

Sedan brukade vi ofta runda av kvällen med att beställa pizza...

Sist innan läggdags brukade jag knapra i mig en hundragrams chokladkaka.

Sammantaget gick jag inte upp ett enda gram under denna tid (ungefär en månad med denna regim).

Så nu vet du vilken nivå en del behöver lägga sig på.
Citera
2023-12-14, 16:41
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen ingen aning om hur mycket du behöver äta om du vill gå upp i vikt och muskelmassa samtidigt som du tränar hårt!

Ett exempel från när jag låg i lumpen som mager men stark 20-åring med en mycket fysisk tjänst samt träning utöver tjänsten: jag vägde då 75 kilo på 180 cm. Följande från sista månaden innan muck.

Frukost vid 06.30: stor portion havregrynsgröt, två ägg, två smörgåsar med ost och skinka, kaffe.

Förmiddagsfika 9.30: smörgås, chokladbollar eller mazariner

Lunch 11.30: Kronans vällagade husmanskost, alltid minst en ombackning.

Eftermiddagsfika 15.00: samma som förmiddagen

Middag 16.30: se lunchen

Kvällsmat vid cirka 20: smörgåsar, te eller kaffe

Sedan brukade vi ofta runda av kvällen med att beställa pizza...

Sist innan läggdags brukade jag knapra i mig en hundragrams chokladkaka.

Sammantaget gick jag inte upp ett enda gram under denna tid (ungefär en månad med denna regim).

Så nu vet du vilken nivå en del behöver lägga sig på.

Tycker jag läser överallt att man bör ligga 200-600 kcal över sitt dagsbehov för att bulka. Mitt dagsbehov är 2700 baserat på vikt, längd och fysisk aktivitet. Är inget jag läser korrekt?

Sen ligger nog inte min träning på lumpen-nivå men försöker maxa varje övning. Tränar 4 dagar i veckan och varje pass är iof bara 45 minuter ungefär. Varje övning kör jag 4 sets. Kanske blir att öka nu dock när jag äter mer än dubbelt så många kalorier som jag tidigare gjort. Blir spännande att se hur det går nu!
Citera
2023-12-14, 17:30
Citat:
Tycker jag läser överallt att man bör ligga 200-600 kcal över sitt dagsbehov för att bulka. Mitt dagsbehov är 2700 baserat på vikt, längd och fysisk aktivitet. Är inget jag läser korrekt?

Sen ligger nog inte min träning på lumpen-nivå men försöker maxa varje övning. Tränar 4 dagar i veckan och varje pass är iof bara 45 minuter ungefär. Varje övning kör jag 4 sets. Kanske blir att öka nu dock när jag äter mer än dubbelt så många kalorier som jag tidigare gjort. Blir spännande att se hur det går nu!

Skulle råda dig att träna högst 3 pass i veckan, så att du har tid att återhämta dig. 45 minuter är bra. Då hinner du 2-3 basövningar.
Citera
2023-12-17, 22:40
Medlem
flytandelyckas avatar
Jag har tränat i ca 2 år och märker att jag slutat se resultat och det känns som att min pump lurar mig lite i några dagar för att sedan vara tillbaka på ruta ett. Jag har kört ett typiskt "Bro split"-program där jag tränar varje kroppsdel en gång i veckan. Jag har gått över till detta programmet istället och undrar om jag begår ett misstag eller om det är värt att testa? Min bro split ger mig sjuka volymer men börjar misstänka att det är en jäkla massa "junk volume" i kombination med låg frekvens.

Måndag

Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Shrugs
—--------------------------------- * Vid ork och om något behövs
Lat raises
Tricep pushdown
Rear delts

Onsdag

Marklyft
Axelpress
Knäböj
Lat pulldown
Vader
Hammercurls
Lat raises (kabel)

Fredag

Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Lat raises
—---------------------------------- * Vid ork och om något behövs
Bicep pulldown
Deltflys
Rear delts

De sista tre övningarna i varje pass gör jag vid mån av tid och ork. Första veckan fick jag med allt.
Citera
2023-12-18, 02:00
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag har tränat i ca 2 år och märker att jag slutat se resultat och det känns som att min pump lurar mig lite i några dagar för att sedan vara tillbaka på ruta ett. Jag har kört ett typiskt "Bro split"-program där jag tränar varje kroppsdel en gång i veckan. Jag har gått över till detta programmet istället och undrar om jag begår ett misstag eller om det är värt att testa? Min bro split ger mig sjuka volymer men börjar misstänka att det är en jäkla massa "junk volume" i kombination med låg frekvens.

Måndag

Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Shrugs
Lat raises
Tricep pushdown
Rear delts

Onsdag

Marklyft
Axelpress
Knäböj
Lat pulldown
Vader
Hammercurls
Lat raises (kabel)

Fredag

Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Lat raises
—---------------------------------- * Vid ork och om något behövs
Bicep pulldown
Deltflys
Rear delts

De sista tre övningarna i varje pass gör jag vid mån av tid och ork. Första veckan fick jag med allt.

Övertränar ben.

Marklyft är primärt en benövning.

Du kör således knäböj ihop med marklyft 3 ggr i veckan.

Du övertränar stora muskelgrupper som behöver tid för återhämtning.

Schemat i sig ser jättemärkligt ut.
Citera
2023-12-18, 05:08
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Övertränar ben.

Marklyft är primärt en benövning.

Du kör således knäböj ihop med marklyft 3 ggr i veckan.

Du övertränar stora muskelgrupper som behöver tid för återhämtning.

Schemat i sig ser jättemärkligt ut.
Bara för att han kör knäböj och marklyft tre gånger i veckan så betyder det ju inte per automatik att han övertränar benen. Han kanske inte kör mer än 2-3 set knäböj och marklyft per pass, det vet vi ju inte. Det är ju den totala volymen som är det intressanta, inte frekvensen.
Senast redigerad av Villianlol 2023-12-18 kl. 05:13.
Citera
2023-12-19, 08:51
Medlem
Hentelrodd eller sälrodd? Vad är "bäst"? Era åsikter. Jag hörde att sälrodd är så himla bra men tycker det är lite krångligt med bänkar som ska pallas upp. Hantelrodd är ju lite enklare men känns lättare att fuska. Eller är stående stångrodd ett annat alternativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in