2020-02-01, 16:03
Medlem
Funderar på att köra det där maghjulet på gymmet. Föröska träna upp magen som fan med det.

En på gymmet påstod han klarar 100 st på tårna strikta. Kan detta stämma?

Hur många gör ni? Själv klarade jag 7 st på knä, med ont som fan i svanken
Citera
2020-02-01, 16:06
Medlem
Jag är 64,5 år och gillar att träna! VARJE dag så gör jag "plankan" med spikrak rygg utan att kuta eller svanka och står så i minst 1,5 minuter. Finns ngn i min ålder som klarar mer?
Citera
2020-02-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Finns det någon bra mobilapp för att dokumentera vikter sets och reps på respektive övningar man kör på gymmet?

Skriver i ett mailutkast i Gmail men det börjar bli oöverskådligt
Jag använder styrkelabbets app.
Citera
2020-02-02, 20:13
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Är det bra att köra knäböj varje dag utan vikter? Jag brukar köra 4set/25 reps med 30 s vila.

Alltså 100 knäböj varje dag utan vikter ger det något? Jag tycker jag orkar springa längre sträckor när jag kör så.
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-02-03 kl. 05:40.
Citera
2020-02-02, 20:15
Bannlyst
Ja det är bra.
Citera
2020-02-02, 20:35
Medlem
Det är väl bra om du vill bli trött. Vill du bli bra på att springa längre så är det löpningen du ska satsa mer på, man blir bra på det man tränar.
Senast redigerad av Prestost 2020-02-02 kl. 20:40.
Citera
2020-02-02, 21:16
Medlem
Det är absolut ingen nackdel men du kommer nog inte öka nått i muskelmassa. Kör så många du orkar i varje set med 30-60 sekunders vila mellan. Det kommer nog utveckla din kondition i bena mer. glhf
Citera
2020-02-13, 23:53
Medlem
Behöver tips på övningar för övre ryggen specifikt för lyft. Det är alltid övre ryggraden som börjar mellan skuldrorna typ och upp till nacken som ger vika när jag gör marklyft eller bara lyfter något.

Vet inte om jag bara ska fortsätta med marklyft på lätta vikter för det känns inte som det ger något alls... svårt att beskriva. Lyfta tyngre och färre reps känns direkt farligt ärligt talat. Ska jag försöka köra 10 reps och 3 sets varje ryggpass/pullpass? Kan jag öka antal sets?

Detsamma gäller egentligen squats men där har jag kunnat öka i alla fall utan att det uppstår för stora problem. Helt sjukt.

Är frustrerad.
Citera
2020-02-14, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vNKU
Behöver tips på övningar för övre ryggen specifikt för lyft. Det är alltid övre ryggraden som börjar mellan skuldrorna typ och upp till nacken som ger vika när jag gör marklyft eller bara lyfter något.

Vet inte om jag bara ska fortsätta med marklyft på lätta vikter för det känns inte som det ger något alls... svårt att beskriva. Lyfta tyngre och färre reps känns direkt farligt ärligt talat. Ska jag försöka köra 10 reps och 3 sets varje ryggpass/pullpass? Kan jag öka antal sets?

Detsamma gäller egentligen squats men där har jag kunnat öka i alla fall utan att det uppstår för stora problem. Helt sjukt.

Är frustrerad.

Ang övningen så är effektiva övningar tex Stångrodd och pull ups.

Hela grejen med att bygga en fysik (mer muskler) är att bli starkare och det effektiva är att träna tungt.
Jag tycker du ska lägga ner tiden det tar. Om det tar en månad, ett år, två år spelar ingen roll för du kommer bygga massa medan du tränar på det.

Att köra högreps bygger lite styrka så det innebär att du knappt växer. Det är därför det känns som det inte händer något.

Sen går det att träna runt tunga övningar. Men muskelbyggandet blir lidande.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-02-14 kl. 06:55.
Citera
2020-02-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Funderar på att köra det där maghjulet på gymmet. Föröska träna upp magen som fan med det.

En på gymmet påstod han klarar 100 st på tårna strikta. Kan detta stämma?

Hur många gör ni? Själv klarade jag 7 st på knä, med ont som fan i svanken

Tycker det känns som maghjul tar riktigt bra, lätt att ha hemma med. Jag klarar nåt sånt som du gör. 100 på tårna.. kanske möjligt men är nog fan inte många som gör.
Citera
2020-02-15, 12:40
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:

Är frustrerad.

Som MRZ nämner, rod och pull/chinupps. Facepulls är också bra. Alla varianter av dragövningar där du drar ihop skulderbladen. Armhävingar fast med skulderbladen typ, googla scalp puch up el. liknande.

Och när du markar, fokusera på att verkligen dra ihop skulderbladen och ut med bröstet.

Edit: militärpress är bra också
Citera
2020-02-15, 14:05
Medlem
Citat:

Är frustrerad.
Svårt att säga, men generellt skulle jag inte köra någon specifik "övrerygg" övning nu (förmodar att du är i novice-stadiet) dels pga att du faktiskt redan tränar övre ryggen i många andra övningar (böj, bänk, chins, pressar mm.) och att lägga till en massa extra volym KAN påverka återhämtningen till nästa markpass.

Jag hade nog rekommenderat att sänka vikterna något så att du känner att du har ordentlig teknik under hela settet, dvs bak med axlarna/upp med bröstet och tajta till hela kroppen. Rekommenderar även att filma dig själv så att du kan analysera ditt utförande efteråt.

edit: Skriv gärna hur du tränar för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in