2015-11-21, 22:01
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Hur gör ni för att motivera er? Det gäller styrketräning. Har ni några bra tips hur man ska tänka?
Citera
2015-11-22, 20:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hur gör ni för att motivera er? Det gäller styrketräning. Har ni några bra tips hur man ska tänka?

Motivationen är att man dag för dag förbättrar sig både mentalt o fysiskt. Viljan att bli en bättre version av sig själv. Sätta mål och nå dom är ju motiverande Vissa blir ju motiverade av att kunna springa en mil på en viss tid. Det är ju olika, men att vilja förbättra sig är bra som motivation tycker jag
Citera
2015-11-22, 23:11
Medlem
Vad, och hur bör jag äta efter ett styrkepass? Brukar ta en proteinshake med typ 33-50g proteinpulver med vatten, men sen då? En vanlig middag, med lite av varje 3 timmar efter träningen? Något speciellt man bör tänka på?
Citera
2015-11-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Som redan skrivet, det mest tillförlitliga är att testa några veckor och utvärdera. Första 10-14 dagarna brukar man rasa i vikt då man gör sig av med vätska, därefter blir det mer "realistiskt" scenario så att säga.

Upplägget ser bra ut med matlådor, vet inte om du räknat rätt på kalorier men det spelar som sagt inte så stor roll. Stannar du i vikt föreslår jag att du enkelt byter pasta och ris mot potatis i alla lådor, och känner du dig hungrig så addera mer fiberrika grönsaker (typ paprika, broccoli…). Hjälper dig även att bibehålla normal avföring. Någon frukt om dagen är bra ur det långsiktiga hälsoperspektivet, men håll det runt en under själva dieten.
Har kört en vecka på min nya "diet" som jag berättade om tidigare. La även till ett salladsmellanmål med gurka, broccoli, paprika och rödlök varje dag. Cyklade 60 minuter varje dag och gick ner 1.8kg på en vecka samt -3cm runt midjan. Tidigare 3 veckor när jag bara cyklat 60minuter/dag och ätit som jag brukade göra gick jag ner 1kg, så nästan 1kg extra tack vare mindre portioner och mer grönsaker.

Var och storhandlade igen igår, den här veckan blir det bara potatis och kyckling/köttfärs samt den där salladen jag nämnde ovanför.

Tack för hjälpen!
Citera
2015-11-25, 10:05
Medlem
Jag har fått för mig att kvaliten på protein blir sämre när det värms upp. Då menar jag såklart mejeriprodukter och protenpukver.

Ex. Om jag käkar 500 gram kvarg och därefter klunkar i mig 2 stora glas varmt te (mycket hett) så försämras kvaliten på proteinet.

Samma sak om jag vörmer upp mina shakes.

Stämmer detta?
Citera
2015-11-25, 12:34
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElDioso
Jag har fått för mig att kvaliten på protein blir sämre när det värms upp. Då menar jag såklart mejeriprodukter och protenpukver.

Ex. Om jag käkar 500 gram kvarg och därefter klunkar i mig 2 stora glas varmt te (mycket hett) så försämras kvaliten på proteinet.

Samma sak om jag vörmer upp mina shakes.

Stämmer detta?

Protein denatureras vid höga temperaturer. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9630

Inget att tänka på i min mening.
Citera
2015-11-28, 17:50
Medlem
Har läst mycket om viktnedgång, även fått hjälp av medlemmar vid några frågetecken. Efter att ha läst runt på flashback och andra sidor så verkar dom flesta vara överens om att man "ska" gå ner 1kg i veckan.

Förra veckan gick jag ner 1.8kg, ligger redan nu på samma kaloriunderskott och då är söndagen kvar. Invägning på måndag morgon som vanligt.

Min fråga är, är det "farligt" att gå ner ca 2kg/veckan? Jag äter frukost, lunch, middag och kvällsfika. Blandad kost, ägg, potatis, kyckling, köttfärs (blandfärs), lax, broccoli, gurka, paprika, rödlök, spenatblad, hårdmackor. Dricker även ca 2 liter vatten per dag. Allt som allt proppar jag i mig ca 1000 kalorier per dag. Äter när jag är hungrig och går inte runt och svälter eller liknande.

Är det farligt? Ligger på ett underskott på ca 1500-1700 kalorier/dag
Citera
2015-11-29, 12:10
Medlem
Min träning går utmärkt på alla fronter, förutom när jag tränar bröst. Jag får träningsvärk och passen känns som de går bra, men jag ökar av någon anledning inte i styrka, på sistone har det t.o.m känts som att jag klarar mindre i bröst för varje pass.

För tillfället kör jag bänkpress, lutande hantelpress, dips med lutning och flies i cablecross, 5 set på varje. Tränar bröst 1 gång varje vecka, precis som jag gör med alla andra muskelgrupper.

Någon som har ett tips på vad jag kan göra för att slippa att bröstet släpar?
Citera
2015-11-29, 12:25
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Min träning går utmärkt på alla fronter, förutom när jag tränar bröst. Jag får träningsvärk och passen känns som de går bra, men jag ökar av någon anledning inte i styrka, på sistone har det t.o.m känts som att jag klarar mindre i bröst för varje pass.

För tillfället kör jag bänkpress, lutande hantelpress, dips med lutning och flies i cablecross, 5 set på varje. Tränar bröst 1 gång varje vecka, precis som jag gör med alla andra muskelgrupper.

Öka träningsfrekvensen. En gång i veckan är på tok för lite.
Citera
2015-11-29, 12:26
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90

Kanske träna det oftare med lägre volym. 5 set var i fyra övningar kan nog vara onödigt mycket på ett pass.
Citera
2015-11-29, 16:57
Medlem
Jag har tänkt börja satsa ordentligt på styrke träning då jag är rätt svag och spinkig. Räknar med att jag går upp en del i vikt i ren muskelmassa. Jag är 187 lång och väger 70 kg, spelar fotboll på rätt hög nivå. Är väldigt snabb och är de jag bygger min spelstil på.
Eftersom jag kommer gå upp i vikt så kommer ju min snabbhet få en negativ effekt. Hur ska jag hålla uppe snabbheten samtidigt som jag blir större, är det ens möjligt? Förstår att snabbhets träning är svaret. Men kommer det bli för mycket träning att träna en del individuell snabbhetsträning kombinerat med fotbollsträning ca 4-5 gånger i veckan, samtidigt som styrke träning för benen? Ska jag dela upp det i perioder? Dvs komma ikapp med snabbheten senare och just nu fokusera på styrketräning?
Så i det stora hela, hur behålla snabbheten samtidigt som jag går upp i vikt?
Citera
2015-11-30, 22:17
Medlem
Servigins avatar
Löper ca 3 ggr i veckan, växlar mellan intervaller och längre distans i samma tempo. Tänkte om ni har några bra tips på enkla övningar man kan göra hemma för att få en lite mer allsidig träning. Själv tänkte jag växla mellan breda och smala armhävningar och situps/crunches.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in