2015-01-05, 15:07
Medlem
Synapsklyftans avatar
Va ärlig nu, har du struntat i leg day?

Börja squatta och deadlifta så ska du se att det fixar sig.
Citera
2015-01-05, 15:14
Medlem
Granit84s avatar
Har samma problem som TS.
Folk får gärna snacka "skippa du legday" och så vidare, och så vidare men det biter inte på mig.
190 cm lång, 90 kg. Tränat i 4-5 år. Kör ben mer än resten av muskelgrupperna men det händer inte mycket. Det handlar lite om anlag med...
Citera
2015-01-05, 15:28
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit84
Har samma problem som TS.
Folk får gärna snacka "skippa du legday" och så vidare, och så vidare men det biter inte på mig.
190 cm lång, 90 kg. Tränat i 4-5 år. Kör ben mer än resten av muskelgrupperna men det händer inte mycket. Det handlar lite om anlag med...

Givetvis så är det så också + att ju längre man är desto svårare blir det att få till det.
Citera
2015-01-05, 16:29
Bannlyst
Tjena, jag kör nu http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout < detta schemat, och jag har slutat ökat i basövningarna, jag ökade förut men inte längre, varför? Jag har bytt ut bänkpressen mot hantelpressen och jag ökar varje vecka i den nu, första veckan jag körde dips ökade jag från 3-8 reps och är fortfarande fast där, vad borde jag göra och vad är det som har gått snett? Tacksam som fan för tips och hjälp!
Citera
2015-01-05, 17:38
Bannlyst
är väl rätt orimligt att du skulle fortsätta öka med flera reps i dips per vecka? i så fall skulle du ju klara flera hundra reps efter ett år.
Citera
2015-01-05, 17:42
Bannlyst
Tänkte att man kunde öka lite iaf klara ett rep mer efter någon vecka.. Har ju fastnat i andra basövningar också som bänk, marklyft
Citera
2015-01-05, 17:56
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Tänkte att man kunde öka lite iaf klara ett rep mer efter någon vecka.. Har ju fastnat i andra basövningar också som bänk, marklyft
Det kallas för platå och är något du kommer få leva med. I början är det lätt att ha en progressiv ökning i respektive basövning, men det avtar med tiden.
Citera
2015-01-05, 18:25
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Du har förmodligen mjölkat ur dina nybörjargains och nu krävs lite mer sofistikerad periodisering. Om man kört helkropp kan vissa gå på 3-split för mer återhämtning, vilket även ger större möjlighet att träna högre volym. Sedan finns det andra metoder där man behåller helkropp men periodiserar veckovis genom att köra lättare måndag onsdag och försöker spräcka platån på fredag. Annat standardrecept är att behålla schemat men sänka 10-20% och öka i reps några veckor, för att sen öka vikterna progressivt och försöka ta sig igenom platån.
Citera
2015-01-05, 21:05
Medlem
Jag har bara en smith maskin på mitt gym på jobbet, ingen fristående skivstång.
Förlorar jag mycket på att köra StrongLifts5x5 på en smith? Bör jag köra hantelpress istället för bänkpress på smithen t.ex?
Citera
2015-01-05, 22:08
Medlem
Spänna magmusklerna i böj?

Att man ska vara "tight" i bålen samt ta ett djupt andetag innan man går ned är ju självklart, men ska man spänna absen?
jag har hört flera olika åsikter om detta så jag är tämligen förvirrad, så till er kunniga, ska man under en knäböj spänna "ut" magmusklerna?
Mvh
Citera
2015-01-05, 22:16
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
Att man ska vara "tight" i bålen samt ta ett djupt andetag innan man går ned är ju självklart, men ska man spänna absen?
jag har hört flera olika åsikter om detta så jag är tämligen förvirrad, så till er kunniga, ska man under en knäböj spänna "ut" magmusklerna?
Mvh

När jag har bälte skapar jag extra båltryck genom att trycka ut magen iaf. Kör jag utan bälte tror jag att jag gör likadant, gör aldrig tunga vikter utan bälte så osäker.

Så länge du känner att det du kör fungerar är det ingen mening att tänka på det tycker jag.
Citera
2015-01-05, 22:18
Medlem
HaveFuns avatar
Man ska hålla ett båltryck som skapas av att man drar in luft, många nybörjare spänner magmusklerna som om dom försökte dra in magen, det är fel. Du ska försöka skapa ett tryck i magen som gör att ländryggen kan spänna mot den(magen buktar utåt). Det är på det är sättet ett bälte funkar, du trycker magen mot bältet. Det ska kännas ungefär som du försöker bajsa fast endast i magen, inte i röven.

Nu vet jag inte om du köra lowbar eller highbar eller om det är ngn skillnad i hur man håller trycket, men den här videon går igenom allt https://www.youtube.com/watch?v=PJX1CyjbMic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in