2014-12-09, 20:40
Medlem
xmzs avatar
Tackar för peppen.
Jag är taggad till tusen och kört i en månad nu. Ligger på lagom nivå för att behålla intresset och inte gå i fällan och ledsna efter två månader. Lagt om kosten och ligger på ett underskott för att få bort ett par kilon innan det blir åka av på riktigt och öka vikt där det ser bättre ut!
Citera
2014-12-10, 13:19
Medlem
I dag morse bestämde jag mig för att börja träna och herregud, det var något av det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Jag har en typisk skinnyfat gamer kropp som ligger på stabila 60~kg och 175~cm och jag önskar att helt enkelt bli större och starkare, hur lång tid det må ta. På det enda lokala gymmet så har dom, från vad jag sett, en hel del hantlar, skivstänger och en massa maskiner från Cybex.

Mitt problem är varken brist på motivation, tid, pengar eller att jag helt enkelt inte kan. Problemet är att jag inte vet vad jag ska göra när jag är på gymmet och hur jag gör det korrekt (är något av en perfektionist). Eller spelar det kanske inte så mycket roll som jag tror det gör? Jag har en hel del tid att spendera (allt från 1-4 timmar) och från vad jag vet så ska jag i början fokusera på hela kroppen. Man kanske lär sig efter tid vad och hur man borde göra saker?
Citera
2014-12-10, 13:57
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alabrand
I dag morse bestämde jag mig för att börja träna och herregud, det var något av det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Jag har en typisk skinnyfat gamer kropp som ligger på stabila 60~kg och 175~cm och jag önskar att helt enkelt bli större och starkare, hur lång tid det må ta. På det enda lokala gymmet så har dom, från vad jag sett, en hel del hantlar, skivstänger och en massa maskiner från Cybex.

Mitt problem är varken brist på motivation, tid, pengar eller att jag helt enkelt inte kan. Problemet är att jag inte vet vad jag ska göra när jag är på gymmet och hur jag gör det korrekt (är något av en perfektionist). Eller spelar det kanske inte så mycket roll som jag tror det gör? Jag har en hel del tid att spendera (allt från 1-4 timmar) och från vad jag vet så ska jag i början fokusera på hela kroppen. Man kanske lär sig efter tid vad och hur man borde göra saker?
Börja med ett nybörjarschema som Starting Strength eller Stronglift 5x5. Tunga och bra basövningar som kommer göra hela kroppen stark! Strunta i isolationsövningar som t.ex. bicepscurl och gör basövningarna i dessa enkla, effektiva program. Själv kör jag på Stronglift 5x5.
Citera
2014-12-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Börja med ett nybörjarschema som Starting Strength eller Stronglift 5x5. Tunga och bra basövningar som kommer göra hela kroppen stark! Strunta i isolationsövningar som t.ex. bicepscurl och gör basövningarna i dessa enkla, effektiva program. Själv kör jag på Stronglift 5x5.

Är det någon stor skillnad mellan Starting Strength och Stronglift 5x5? Känns som om Stronlift 5x5 ger bättre resultat om man ändast kollar på nummer då man gör fler set osv. Förresten, ska jag följa guiderna till punkt och pricka vad gäller antal dagar jag går till gymmet (3 dagar: Måndag, Onsdag, Fredag) eller kan man gå varje dag från Måndag till Fredag?
Citera
2014-12-10, 17:00
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Är det någon stor skillnad mellan Starting Strength och Stronglift 5x5? Känns som om Stronlift 5x5 ger bättre resultat om man ändast kollar på nummer då man gör fler set osv. Förresten, ska jag följa guiderna till punkt och pricka vad gäller antal dagar jag går till gymmet (3 dagar: Måndag, Onsdag, Fredag) eller kan man gå varje dag från Måndag till Fredag?

Den stora skillnaden är just volymen. Som nybörjare är det inte alltid man orkar 5x5. Starting strength ger bra ökningar ändå, det var det jag började med.

Följ dagarna som det står. Din kropp behöver återhämtningen och det blir mer tydligt ju längre in i programmet du kommer då vikterna trots allt ökar 2.5 kg per pass.

Om du vill träna 5-6 dagar i veckan så finns det program som bättre passar dina önskemål. Ett push/pull/leg schema t.ex. på 6 dagar i veckan.
Citera
2014-12-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnett
Den stora skillnaden är just volymen. Som nybörjare är det inte alltid man orkar 5x5. Starting strength ger bra ökningar ändå, det var det jag började med.

Följ dagarna som det står. Din kropp behöver återhämtningen och det blir mer tydligt ju längre in i programmet du kommer då vikterna trots allt ökar 2.5 kg per pass.

Om du vill träna 5-6 dagar i veckan så finns det program som bättre passar dina önskemål. Ett push/pull/leg schema t.ex. på 6 dagar i veckan.

Jag tar och börjar med Starting Strength. Hörs kanonbra ut! Hade aldrig trott att jag bara hade behövt göra så här "lite". Men det kanske har med att man gradvis ökar vikterna. NU hoppas jag bara att gymmet har allt jag behöver.
Citera
2014-12-10, 20:27
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Jag tar och börjar med Starting Strength. Hörs kanonbra ut! Hade aldrig trott att jag bara hade behövt göra så här "lite". Men det kanske har med att man gradvis ökar vikterna. NU hoppas jag bara att gymmet har allt jag behöver.

Super! Glöm inte att äta och sova ordentligt
Citera
2014-12-10, 23:57
Medlem
Förlorar jag på att byta till hantlar?

Som rubriken säger, jag funderar på att byta ut bänken mot plan hantelpress då jag tycker att den är både roligare och skönare.
Men eftersom man inte klarar av samma vikter med hantlar så undrar jag helt enkelt om jag kommer att tappa någon muskelmassa vid ett eventuellt byte?
Den totala volymen (kilos lyfta) blir ju lägre.
Mvh
Citera
2014-12-11, 00:09
Medlem
sparvsylts avatar
Förstår inte riktigt hur du inte orkar med samma vikter i hantlar som i vanlig bänk? Det är väl bara att räkna med stångens vikt + vikterna.?

Eller du kanske menar att ena muskeln skulle arbeta lite extra, typ 60/40? isf kör smed så låga vikter att du klarar dina sett med den "svagere" delen av bröstet/armen. Sen jämnar det ut sig.

Med reservation för divesre stavfel, lilllördag ni vet
Citera
2014-12-11, 00:09
Medlem
Signaturums avatar
Du isolerar ju vardera bröst mer vid hantelpress, bara bra i min mening att byta lite då och då.
Om du dessutom gillar övningen mer kommer du lättare hitta motivationen och vilja utvecklas, testa i några veckor för att sedan gå tillbaka till den vanliga bänken.
Citera
2014-12-11, 00:11
Medlem
Variera? Jag kör dock mer hantelpress än bänk, tycker det tar mer med hantlar
Citera
2014-12-11, 00:56
Medlem
Obi-Wans avatar
Att mäta träningsvolymen i antal kilo lyfta fungerar ju inte när man jämför olika övningar. En lägre vikt i hantelpress kan ju ge samma belastning som en högre vikt i bänkpress. Skit i vad det står på viktskivorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in