2015-05-02, 09:30
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyramidTe
Vill inte riktigt bygga monster muskler eftersom jag inte kommer att gå till gymmet! Osäker på om jag kommer att få någon ökning i muskelmassa öht... M.a.o vill få bort magfettet och se slimmare ut!

Tänkte hålla mig till att springa intensivt 30 minuter, en sträcka på 3km, 5 dagar i veckan och 2 dagar vila. Precis som du säger har jag planerat på att få i mig mellan 140-150g protein per dag. Med hjälp av proteinshaken och en diet som innehåller mycket protein! Har även funderat på att göra några övningar för mage/rygg/bicep/tricep men är osäker på om jag bör göra detta....

Vill du förklara lite för en nybörjare varför jag bör ha fetare alternativ till maten?
Tack för ditt svar!

EDIT2; Varför jag valt att köpa kosttillskotten är mest för att min kropp har brist på de, och jag tror starkt att dessa vitaminer + fetter kommer att hjälpa mig over-all genom min vardag!

Du skriver att du insett ditt nybörjarmisstag, att förlora muskler istället för fett.
Och ändå vill du nu fortsätta att skippa gymmet? Lär av misstagen istället.

Du kommer INTE "råka" få några monstermuskler, hur hårt du än sliter på gymmet.
Du har i nuläget inte de förutsättningarna.

Du skriver "springa intensivt 30 minuter och 3 km".
Du kommer att ta 10 minuter på dig per kilometer.
Är du medveten om att tempo på 8-9 minuter per km kallas powerwalk?
Inte intensiv löpning alls med andra ord.

//Brute
Citera
2015-05-02, 10:06
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyramidTe
Vill inte riktigt bygga monster muskler eftersom jag inte kommer att gå till gymmet! Osäker på om jag kommer att få någon ökning i muskelmassa öht... M.a.o vill få bort magfettet och se slimmare ut!

Tänkte hålla mig till att springa intensivt 30 minuter, en sträcka på 3km, 5 dagar i veckan och 2 dagar vila. Precis som du säger har jag planerat på att få i mig mellan 140-150g protein per dag. Med hjälp av proteinshaken och en diet som innehåller mycket protein! Har även funderat på att göra några övningar för mage/rygg/bicep/tricep men är osäker på om jag bör göra detta....

Vill du förklara lite för en nybörjare varför jag bör ha fetare alternativ till maten?
Tack för ditt svar!

EDIT2; Varför jag valt att köpa kosttillskotten är mest för att min kropp har brist på de, och jag tror starkt att dessa vitaminer + fetter kommer att hjälpa mig over-all genom min vardag!
Som ovanstående skriver och du själv fått erfarenhet av (men inte lärt dig) blir ekvationen:

Konditionsträning + kaloriunderskott - styrketräning = Skinnyfat (Du förlorar fett och muskler. Du krymper och resultatet blir inte estetiskt tilltalande med konventionella mått).

Du måste skicka en stark signal till kroppen att den inte får göra sig av med musklerna, att de fortfarande behövs trots att du "svälter". Detta gör du med tung styrketräning (inte lätt). Gör du sådan träning regelbundet "förstår" kroppen att den behöver musklerna för att utföra det regelbundna arbetet och kommer behålla så mycket av dem som möjligt.

Att du skulle lägga på dig så mycket muskler av tung styrketräning att du skulle bli för stor är rent nonsens och är något enbart oinsatta personer tror kan hända. Det tar år av träning för att ens komma i närheten av en sådan fysik, och på kaloriunderskott bygger du inte särskilt mycket muskelmassa. Dessutom är det ett nybörjarmisstag att försöka springa bort kilona – ditt fokus bör ligga på diet och inte att försöka springa ifrån din mage.

Det enda du fått någorlunda rätt är att du behöver ha ett högre proteinintag än du förmodligen haft innan. Men ska du ligga på underskott är det bättre att du har mat som proteinkälla istället för shakes eftersom det förstnämnda mättar bättre.
Citera
2015-05-02, 11:38
Medlem
Fleurss avatar
Lånar tråden då jag inte kände det var aktuellt att starta en helt ny.

Hursom helst..
Jag har precis skaffat gymkort igen och tänker ta tag i träningen igen efter 1 års uppbrott. Jag brukade träna 5-6 gånger i veckan (ett pass varade mellan 60-90 min) och då löptränade jag för det mesta. Skadade knät efter 2 års "intensivt" tränande och va väldigt slarvig (eller hade ju inte så bra koll) så värmde i princip aldrig upp m.m.

Vad bör jag tänka på nu när jag får börja löpträna igen? Samt hur efektivt är intervaller när det gäller viktnedgång? Körde 45 min intervall igår och knät kändes bra men man vet aldrig, skadorna kanske kommer i efterhand... Målet är väl mest att bli av med min "spritfeta" kropp. Man kan fortfarande se att jag har synliga konturer av muskler och så om jag bara droppar 5kg eller så.

Juste, hur lång tid kommer det ta innan man märker av resultatet från löpningen igen? Och hur många löpturer per vecka bör jag satsa på?
Citera
2015-05-02, 14:44
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleurs
Lånar tråden då jag inte kände det var aktuellt att starta en helt ny.

Hursom helst..
Jag har precis skaffat gymkort igen och tänker ta tag i träningen igen efter 1 års uppbrott. Jag brukade träna 5-6 gånger i veckan (ett pass varade mellan 60-90 min) och då löptränade jag för det mesta. Skadade knät efter 2 års "intensivt" tränande och va väldigt slarvig (eller hade ju inte så bra koll) så värmde i princip aldrig upp m.m.

Vad bör jag tänka på nu när jag får börja löpträna igen? Samt hur efektivt är intervaller när det gäller viktnedgång? Körde 45 min intervall igår och knät kändes bra men man vet aldrig, skadorna kanske kommer i efterhand... Målet är väl mest att bli av med min "spritfeta" kropp. Man kan fortfarande se att jag har synliga konturer av muskler och så om jag bara droppar 5kg eller så.

Juste, hur lång tid kommer det ta innan man märker av resultatet från löpningen igen? Och hur många löpturer per vecka bör jag satsa på?
På vilket sätt skadade du knät?

Här jag skrivit en del om riskfaktorer och hur man förebygger skador vid löpning.

Det är inget magiskt med intervaller vid viktnedgång, fördelen är ju att du gör av med mer energi jämfört med om du inte skulle springa. Kaloriekvationen gäller som vanligt.

Du bör kunna se resultat av din löpning väldigt snabbt, inom några veckor. Hur ofta du ska springa beror på ambitionsnivån men 3 gånger i veckan är lämpligt för gemene man.
Citera
2015-05-03, 20:47
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Vilka tricepsövningar brukar ni köra för att få med hela muskeln osv osv..? Just nu kör jag dips och pushdowns, finns det något mer/annat man ska köra?

Jag kör lite triceps i slutet på bröstpasset och inget jag lägger någon direkt tyngd på under passet, ju färre övningar desto bättre.
Citera
2015-05-03, 20:59
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesus-Sork
Vilka tricepsövningar brukar ni köra för att få med hela muskeln osv osv..? Just nu kör jag dips och pushdowns, finns det något mer/annat man ska köra?

Jag kör lite triceps i slutet på bröstpasset och inget jag lägger någon direkt tyngd på under passet, ju färre övningar desto bättre.
Triceps extensions är rätt trevlig.
Citera
2015-05-03, 21:25
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Triceps extensions är rätt trevlig.

Körde den rätt länge. Mina armbågar klagar på den, hur jag än gör.
Citera
2015-05-04, 12:02
Bannlyst
Tja jag brukar köra bent over barbell row och har slutat ökat i det kört 10-12 reps med bra form osv och tror jag nått en platå i det, så jag undrar om det finns någon annan övningar som jag skulle kunna byta ut den med? Kör just nu Bent over row, latsdrag, seated cable row och marlyft
Citera
2015-05-04, 15:17
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzbrah1
Tja jag brukar köra bent over barbell row och har slutat ökat i det kört 10-12 reps med bra form osv och tror jag nått en platå i det, så jag undrar om det finns någon annan övningar som jag skulle kunna byta ut den med? Kör just nu Bent over row, latsdrag, seated cable row och marlyft
Om du legat och gnuggat på samma repetitionsintervall en längre tid kan det vara en idé att ändra det först innan du testar en ny övning. Annars kan du göra det enkelt för dig och bara variera greppet.
Citera
2015-05-04, 17:14
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Om du legat och gnuggat på samma repetitionsintervall en längre tid kan det vara en idé att ändra det först innan du testar en ny övning. Annars kan du göra det enkelt för dig och bara variera greppet.
Instämmer. Att variera repsintervallet (särskilt låga repstal och köra 1-4RM), lägga till dropset, superset o.dyl. kan vara hjälpligt när man når platåer.
Citera
2015-05-04, 22:05
Bannlyst
Tackar
Citera
2015-05-04, 22:58
Medlem
nabbolbs avatar
Tjena! Gått ner runt 12kg sen i februari men märker knappt någon skillnad.. Finns det någon risk att jag bara gjort mig av med vatten? Käkar runt 1500-2000kcal om dan.

Start vikt 105 nu runt 92
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in