2019-08-20, 12:51
Medlem
R.Bloodworths avatar
Hej boys

Idag tänkte jag komma igång med min hemmaträning och det jag prioriterar är bröstmuskler då jag knappt har några alls, väldigt platt och "inåt" där, så vill framhäva dem mer.

Jag vet att gym alltid är det bästa. Men om ni var tvungna att träna hemma vilka övningar hade ni gjort för att bygga bröstmuskler? Jag har tillgång till hantlar men ingen bänk tyvärr eller något jag kan ligga på, förutom golvet då.

Så om ni skulle träna hemma och var i min sits, vilka övningar hade ni gjort för att bygga/framhäva bröstmusklerna?

Tack på förhand!
Citera
2019-08-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Hej boys

Idag tänkte jag komma igång med min hemmaträning och det jag prioriterar är bröstmuskler då jag knappt har några alls, väldigt platt och "inåt" där, så vill framhäva dem mer.

Jag vet att gym alltid är det bästa. Men om ni var tvungna att träna hemma vilka övningar hade ni gjort för att bygga bröstmuskler? Jag har tillgång till hantlar men ingen bänk tyvärr eller något jag kan ligga på, förutom golvet då.

Så om ni skulle träna hemma och var i min sits, vilka övningar hade ni gjort för att bygga/framhäva bröstmusklerna?

Tack på förhand!

Känns som ska fokusera på att stärka kroppen istället för att fokusera på en enskild muskelgrupp. Men för att svara på din fråga:
Militärpress är en bra övning för hela övre partiet. Hantelpress är också en bra övning givetvis. Börja enkelt och utveckla din träning med tiden.
Citera
2019-08-20, 13:30
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Känns som ska fokusera på att stärka kroppen istället för att fokusera på en enskild muskelgrupp. Men för att svara på din fråga:
Militärpress är en bra övning för hela övre partiet. Hantelpress är också en bra övning givetvis. Börja enkelt och utveckla din träning med tiden.

Tack för svar!

Jag kör hela kroppen, men bröstövningarna är dom jag känner att jag inte får till. När jag t.ex tränar biceps och triceps, eller ben, axlar osv, så känner jag verkligen hur jag belastar och tränar dom grupperna. Men när det kommer till bröstövningar så känns det inte som att de tränas/belastas.
Citera
2019-08-20, 13:39
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Jag kör hela kroppen, men bröstövningarna är dom jag känner att jag inte får till. När jag t.ex tränar biceps och triceps, eller ben, axlar osv, så känner jag verkligen hur jag belastar och tränar dom grupperna. Men när det kommer till bröstövningar så känns det inte som att de tränas/belastas.

Varsågod!
Jag tror inte du är ensam om att inte få ut det du vill av bröstträningen. All träning påverkar kroppen som ringar på vattnet. Så det är svårt att lista ut varför inte dina bröstmuskler växer. Vad tror du att du tar i 1x5 i bänkpress? Det kanske är svårt att veta. Men dina bröstmuskler skulle inte vara små om du tog 100kg 1x5. Så ett alternativ är att träna upp styrkan i bröstet.
Citera
2019-08-20, 13:42
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Varsågod!
Jag tror inte du är ensam om att inte få ut det du vill av bröstträningen. All träning påverkar kroppen som ringar på vattnet. Så det är svårt att lista ut varför inte dina bröstmuskler växer. Vad tror du att du tar i 1x5 i bänkpress? Det kanske är svårt att veta. Men dina bröstmuskler skulle inte vara små om du tog 100kg 1x5. Så ett alternativ är att träna upp styrkan i bröstet.

Jag har nu inte tränat på ett bra tag, men minns förr att varje gång jag försökte träna brösten så kändes det inte. Vet inte om det måste kännas direkt, men på alla andra muskelgrupper så känner man hur de anstränger sig vid träning, den känslan fick jag inte på bröstövningarna. I dag ska jag ge det ett försök iaf.

Är ca 173 och väger ca 66 kg. Så jag är ganska smal/tanig. Vad för vikt skulle du rekommendera på hantlarna?
Senast redigerad av R.Bloodworth 2019-08-20 kl. 13:49.
Citera
2019-08-20, 14:06
Medlem
KlasseArbogas avatar
Hej alla, har fått mycket hjälp i denna tråd och hoppas få det igen, undrar över en sak som jag ser vissa göra på gymmet men inte vet terminologin kring överhuvudtaget

de lägger vikter på en stång sedan böjer de sig och lyfter den upp och ner, den nuddar alltså inte marken innan varje lyft utan de lyfter några gånger sedan släpper dem den och vilar. Vad kallas detta? Helst på engelska så jag kan söka efter tutorials
Citera
2019-08-20, 14:45
Medlem
Citat:
Jag har nu inte tränat på ett bra tag, men minns förr att varje gång jag försökte träna brösten så kändes det inte. Vet inte om det måste kännas direkt, men på alla andra muskelgrupper så känner man hur de anstränger sig vid träning, den känslan fick jag inte på bröstövningarna. I dag ska jag ge det ett försök iaf.

Är ca 173 och väger ca 66 kg. Så jag är ganska smal/tanig. Vad för vikt skulle du rekommendera på hantlarna?

Förstår hur du menar för det är så vanligt att man känner som du gör. Bänkpress och hantelpress sägs vara bäst så kämpa med den övningen till den sitter. Gör som Björn Borg som nötte sin backhand flera timmar per dag. Då blir man bra. Dvs så kan du köra 10 set extra varje pass med lättare vikt och sen köra din riktiga träning. Tyvärr kan jag inte ge dig något bättre råd än du kan läsa dig till på nätet.
Man brukar rekommendera Starting Strengt som är ett komplett program. Då får man hela paketet och kör övningar som gör att det blir enklare att träna bröst. Allt hänger nämligen ihop. Om du fastnar i din träning hemma så föreslår jag att du letar upp något komplett program för hemmaträning med hantlar (du skrev att du bara hade hantlar).

Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Hej alla, har fått mycket hjälp i denna tråd och hoppas få det igen, undrar över en sak som jag ser vissa göra på gymmet men inte vet terminologin kring överhuvudtaget

de lägger vikter på en stång sedan böjer de sig och lyfter den upp och ner, den nuddar alltså inte marken innan varje lyft utan de lyfter några gånger sedan släpper dem den och vilar. Vad kallas detta? Helst på engelska så jag kan söka efter tutorials

Rows. Finns flera utföranden. Stångrodd. Gissar på att det är den du menar. Styrkelabbet osv går igenom den så svenska går bra att använda på youtube.
Citera
2019-08-20, 15:29
Medlem
KlasseArbogas avatar
Citat:

Rows. Finns flera utföranden. Stångrodd. Gissar på att det är den du menar. Styrkelabbet osv går igenom den så svenska går bra att använda på youtube.

Det är precis vad jag menar, tack så mycket! Redan kollat genom några tutorials och sett att jag hade gjort fel om jag gjort det på måfå
Citera
2019-08-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Det är precis vad jag menar, tack så mycket! Redan kollat genom några tutorials och sett att jag hade gjort fel om jag gjort det på måfå

Varsågod. Skulle ge tipset att börja med stången (20kg) och 5 kilo i vikter på varje sida. Och öka 2.5 kg per pass. Eftersom det inte är en isolationsövning rycker jag man ska börja lågt så alla muskler följer med och hinner utvecklas i takt med att vikterna blir tyngre.
Citera
2019-08-21, 13:12
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Hej boys

Tack på förhand!

Armhävningar! Seriöst det behöver inte vara svårare än så.

Innan jag började träna på gym skaffade jag ganska rejäla bröstmuskler genom endast armhävningar. Kanske inte funkar för alla men värt ett försök tycker jag.
Det viktiga är att göra dem med perfekt form och lära dig pusha extrareps trots att det känns som att någon knivhugger dig i bröst och armar.
Man kan få stora muskler med högrepsträning.
Jag körde så att jag körde varannan dag och gjorde 3 set med max antal reps för att klara 3 set.
Sen la jag till typ 1 eller 2 reps varje gång eller varannan gång.
När jag var uppe i 60-70 reps per set var mina pecs ballonger efteråt av pumpen.
Du ska göra dem som om du vore en maskin, bara ner och upp utan att svaja, när dina armar är bortdomnade och du inte längre tror att du kan göra ett rep till så lura dig själv att du är någon slags hydraulisk press och bara blås ut och pressa igenom.

Om jag var du skulle jag köra hantelpress för maxstyrka(om du har tillräckligt med vikter) och armhävningar för pumpen.
Senast redigerad av mendokse 2019-08-21 kl. 13:18.
Citera
2019-08-24, 01:27
Medlem
Vill öka min rörlighet, för den är katastrof. Kan till exempel inte nudda tårna utan att börja knäna mycket, ej heller ligga på golvet med benen vertikalt. Har läst att det kan bero på korta hamstrings, men jag vet inte. Tips på övningar?
Citera
2019-08-26, 22:48
Medlem
Perkele kämpade igenom 3x5 knäböj trots att min teknik uppenbart inte höll för vikten jag kommit upp i. Direkt kände jag stickande koncentrerad smärta i nedre rygg, i ena skinkan och höften. Vissa pulserande, andra triggade av rörelse.

Jag backade iaf 15% och körde långa uppvärmningar med teknik i fokus och nu ska det vara på banan igen. Problemet är att smärtan ligger i. Kände idag att jag lätt kunde ta PR men rädslan att förvärra situation fick mig att avbryta större delen av smärtan ligger nu i främre sida höft men det kan bita till från alla möjliga ställen, bland annat nedre rygg. Det förvärras alltid något efter ett pass, kan det tyda på att tekniken fortfarande fallerar eller är det att förvänta sig vid den här typen av skada/skador.

Har skippat eller kört 50% i mark senaste veckorna men är inte redo att tappa i knäböjen.

Bita i det sura äpplet och lägga ner helt någon/några veckor eller backa 10-20%?

Nu pratar vi bara 60-70kg, trodde ärligt inte att skaderisken var så stor vid så låga vikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in