2014-12-08, 09:16
Medlem
canoes avatar
Kaloriöverskott för större rumpa?

Har försökt att bygga rumpa men ser ingen förändring. Jag kör mycket cardio och går ner i vikt.
Måste jag ligga på ett kaloriöverskott och gå upp i vikt för att bygga på mina glutes?

Är rädd för att dessa extra kilon ska lägga sig i ansiktet eller på magen
Citera
2014-12-08, 12:56
Medlem
agressivakvinnans avatar
Nja, alltså om du går upp i vikt så lägger du ju inte på fett just på rumpan precis, och går du ner i vikt, ja då kan du heller inte punkt förbränna. När du kör övningar på gymmet för rumpan, kör tyngre vikter och mindre reps OCH ge det tid!!!
Citera
2014-12-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canoe
Har försökt att bygga rumpa men ser ingen förändring. Jag kör mycket cardio och går ner i vikt.
Måste jag ligga på ett kaloriöverskott och gå upp i vikt för att bygga på mina glutes?

För att gå upp i vikt måste du ligga på överskott, alla lagrar sitt överskott på olika ställen. Höfter (love-handles) är vanligt, rumpan har väl vissa tjejer turen att lagra sitt överskott på.
Citera
2014-12-08, 13:45
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMeFit
Jag har precis börjat gymma. Har läst runt en del och beslutade mig för att köra ett "2-splitt"-schema. Idag körde jag pass 1 och provade mig fram för att hitta rätt vikter, öva in tekniken osv.

Problemet är att jag blev helt slut efter halva passet (4 övningar), kände mig yr och skakig i kroppen. Så jag fick avbryta passet där.

Så det jag undrar är om någon annan har känt samma sak och vad man ska göra åt det. Jag är rätt klen om jag ska vara ärlig och har inte tränat på flera år, så det kanske kan vara att kroppen är ovan helt enkelt?

Bör jag kanske börja med att köra kortare och fler pass istället?

All hjälp uppskattas! Har även skapat en träningjournal om ni vill svara där eller läsa mer -https://www.flashback.org/t2487231

Hade du ätit och druckit ordentligt innan passet? Det är inte så konstigt att du tar slut snabbt då det är en jävla omställning för kroppen om du inte tränat på länge.

Har känt samma sak om än väldigt sällan, oftast till följd av dålig sömn/kost.
Citera
2014-12-08, 14:01
Medlem
Pompadourens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agressivakvinnan
Nja, alltså om du går upp i vikt så lägger du ju inte på fett just på rumpan precis, och går du ner i vikt, ja då kan du heller inte punkt förbränna. När du kör övningar på gymmet för rumpan, kör tyngre vikter och mindre reps OCH ge det tid!!!
Vill man ha volym på något ska man köra högreps.
Citera
2014-12-08, 15:23
Medlem
HomoNovuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMeFit
Jag har precis börjat gymma. Har läst runt en del och beslutade mig för att köra ett "2-splitt"-schema. Idag körde jag pass 1 och provade mig fram för att hitta rätt vikter, öva in tekniken osv.

Problemet är att jag blev helt slut efter halva passet (4 övningar), kände mig yr och skakig i kroppen. Så jag fick avbryta passet där.

Så det jag undrar är om någon annan har känt samma sak och vad man ska göra åt det. Jag är rätt klen om jag ska vara ärlig och har inte tränat på flera år, så det kanske kan vara att kroppen är ovan helt enkelt?

Bör jag kanske börja med att köra kortare och fler pass istället?

All hjälp uppskattas! Har även skapat en träningjournal om ni vill svara där eller läsa mer -https://www.flashback.org/t2487231

Det är inte så ovanligt när man börjar träna. Se över om du får tillräcklig vila emellan övningarna, speciellt de lite krävande som knäböj och mark. Annars är det nog som Garnett säger kost och sömn.
Citera
2014-12-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompadouren
Vill man ha volym på något ska man köra högreps.
Säger vilken studie då? Det finns exakt lika många som säger låg rep som hög rep. Det handlar om att hitta en metod som passar en själv.
Citera
2014-12-08, 18:04
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canoe

Du kan bygga på energibalans eller rent av energiunderskott också, men det är mer effektivt om du ligger på ett överskott. Var någonstans du lagrar in fettet är till stor del upp till genetik.
Citera
2014-12-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnett
Hade du ätit och druckit ordentligt innan passet? Det är inte så konstigt att du tar slut snabbt då det är en jävla omställning för kroppen om du inte tränat på länge.

Har känt samma sak om än väldigt sällan, oftast till följd av dålig sömn/kost.

Citat:
Ursprungligen postat av HomoNovus
Det är inte så ovanligt när man börjar träna. Se över om du får tillräcklig vila emellan övningarna, speciellt de lite krävande som knäböj och mark. Annars är det nog som Garnett säger kost och sömn.
Tack för svar! Kosten har jag skött och sömnen har varit lite sådär. Men antar att det är för att jag är ovan, kroppen är verkligen inte van vid denna typ av ansträngningar. Bara kämpa på!
Citera
2014-12-09, 17:50
Medlem
xmzs avatar
Jag är 35-40 år. Ålderskrisen växer i takt med gubbmagen. Tränade lite sporadiskt för över 10 år sedan men jag ser i spegeln att jag har något att bygga på pga hårt arbete i livet. Jag har tid, intresse, ödmjuk inställning till träningen och ett stort jävlaranamma.

Kommer jag kunna bygga upp mig och kanske till och med bli rippad på lång sikt, eller är det något för 20-åringarna? Kommer jag bara kunna skjuta förfallet på framtiden? Krävs det HGH? Är det dags att ta fram repet?
Citera
2014-12-09, 18:20
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Jag är 35-40 år. Ålderskrisen växer i takt med gubbmagen. Tränade lite sporadiskt för över 10 år sedan men jag ser i spegeln att jag har något att bygga på pga hårt arbete i livet. Jag har tid, intresse, ödmjuk inställning till träningen och ett stort jävlaranamma.

Kommer jag kunna bygga upp mig och kanske till och med bli rippad på lång sikt, eller är det något för 20-åringarna? Kommer jag bara kunna skjuta förfallet på framtiden? Krävs det HGH? Är det dags att ta fram repet?

Börja idag, det är aldrig försent!
Citera
2014-12-09, 18:30
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz

Nejdå, det går bra att börja i den åldern. Finns flera goda exempel på folk som är äldre än så och tar sig hela vägen till shredded, och det är inga übermensch vi talar om där. Finns inga anledningar för dig att varken ta steroider eller tillväxthormon, du kommer göra snabba framsteg ändå med ett bra upplägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in