2015-11-16, 04:23
Medlem
Burkbubbas avatar
Har tagit tagit i motionerandet på slutet. Ska även installera ett riktigt gym på jobbet så det kommer att kombineras med styrketräning. Är helt off när det kommer till det här ämnet. Är inte så intresserad av att bygga stora muskler, utan jag motionerar för att gå ner lite i vikt samt för att bli lite piggare i kropp och sinne. (Kan verkligen behövas, och det har gett framsteg)

Men i syftet att gå ner i vikt så har jag kombinerat promenader med cykling, en timme om dagen. Promenad ena dagen, cykling andra dagen. Varannan dag helt enkelt. Nu till frågan, är det bättre att promenera en timme direkt, eller är det te.x bättre att dela upp det och ta 30 minuter på morgonen och 30 minuter på kvällen? Fokuset ligger på viktnedgång.
Citera
2015-11-16, 05:25
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Nu till frågan, är det bättre att promenera en timme direkt, eller är det te.x bättre att dela upp det och ta 30 minuter på morgonen och 30 minuter på kvällen? Fokuset ligger på viktnedgång.
Det spelar ingen roll.
Citera
2015-11-16, 05:41
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Det spelar ingen roll.
Snabbt och rakt. Tack! Jag har sökt lite men har bara hittat att det är bra att dela upp muskelgrupperna när man tränar, ingenting om motion.
Citera
2015-11-16, 11:43
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Jag har sökt lite men har bara hittat att det är bra att dela upp muskelgrupperna när man tränar, ingenting om motion.
Är du ny inom styrketräning så är det förmodligen bättre att du inte delar upp kroppen i olika muskelgrupper, utan tränar hela kroppen runt tre gånger i veckan.
Citera
2015-11-17, 08:04
Medlem
Jag håller på att gå ner några kilon, närmare bestämt ca 10kg. Började på 86kg, ligger på 83kg. Har hållit på i 3 veckor. Rör på mig 1 timme varje dag, jogging, promenader, cykling och rodd. Det varierar beroende på humöret.

Jag har gått ner 1kg i veckan utan att anpassa min kost. Dock äter jag inte skräpmat utan husmanskost, men i väldigt stora mängder. Äter inte godis, dricker inte läsk. Blir jag sugen på någonting så äter jag mat, och det spelar ingen roll om jag är hungrig eller inte. Med andra ord är jag en riktig mumsare.

I söndags började jag läsa på lite angående kost vid viktnedgång, många säger att man kan äta i princip vad man vill men i rätt mängd och kombinerat med motion så går man fortfarande ner i vikt. Hur som helst så handlade jag mycket kyckling, köttfärs, ris, potatis, pasta, gurka, tomat ja helt enkelt vanlig mat.

Samma dag slängde jag ihop massa matlådor.
5st kyckling/ris 250g/låda
5st potatis/köttfärs 250g/låda
5st pasta/köttfärs 250g/låda
5st potatis/kyckling 250g/låda

Igår började jag med min nya "diet".
Frukost 2dl yoghurt samt 1 banan
Lunch 250g kyckling/ris
Middag 250g pasta/köttfärs samt lite gurka och tomat
Kvällsmat 2dl yoghurt samt 1 banan

I runda slängar är det ca 1500 kalorier. Räckte gott och väl, åt när jag blev hungrig, inget småätande mellan måltider eller så. Gick inte runt och var hungrig. Riktigt svårt att hålla mig ifrån att gå och äta mer som jag alltid gjort tidigare.

1500 kalorier - 1800 (viloförbränning) = -300. Sen cyklade jag 60 minuter, och enligt min telefon och enklare googling så brände jag ca 600 kalorier på cyklingen. Alltså -300-600 vilket blir ett underskott på 900 kalorier.

Vad tror ni om detta upplägg?
Citera
2015-11-17, 08:23
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sursexa
Jag håller på att gå ner några kilon, närmare bestämt ca 10kg. Började på 86kg, ligger på 83kg. Har hållit på i 3 veckor. Rör på mig 1 timme varje dag, jogging, promenader, cykling och rodd. Det varierar beroende på humöret.

Jag har gått ner 1kg i veckan utan att anpassa min kost. Dock äter jag inte skräpmat utan husmanskost, men i väldigt stora mängder. Äter inte godis, dricker inte läsk. Blir jag sugen på någonting så äter jag mat, och det spelar ingen roll om jag är hungrig eller inte. Med andra ord är jag en riktig mumsare.

I söndags började jag läsa på lite angående kost vid viktnedgång, många säger att man kan äta i princip vad man vill men i rätt mängd och kombinerat med motion så går man fortfarande ner i vikt. Hur som helst så handlade jag mycket kyckling, köttfärs, ris, potatis, pasta, gurka, tomat ja helt enkelt vanlig mat.

Samma dag slängde jag ihop massa matlådor.
5st kyckling/ris 250g/låda
5st potatis/köttfärs 250g/låda
5st pasta/köttfärs 250g/låda
5st potatis/kyckling 250g/låda

Igår började jag med min nya "diet".
Frukost 2dl yoghurt samt 1 banan
Lunch 250g kyckling/ris
Middag 250g pasta/köttfärs samt lite gurka och tomat
Kvällsmat 2dl yoghurt samt 1 banan

I runda slängar är det ca 1500 kalorier. Räckte gott och väl, åt när jag blev hungrig, inget småätande mellan måltider eller så. Gick inte runt och var hungrig. Riktigt svårt att hålla mig ifrån att gå och äta mer som jag alltid gjort tidigare.

1500 kalorier - 1800 (viloförbränning) = -300. Sen cyklade jag 60 minuter, och enligt min telefon och enklare googling så brände jag ca 600 kalorier på cyklingen. Alltså -300-600 vilket blir ett underskott på 900 kalorier.

Vad tror ni om detta upplägg?

Ser bra ut. Du krånglar inte till det och verkar ha en sund inställning till träning och kost. Att göra matlådor är ett enkelt sätt att hålla koll på vad man äter.

Är det nått o anmärka på så skulle det vara att det är väldigt lite mat, men om du känner att det funkar och du mår bra, dvs inte går runt hungrig och känner att du inte har någon energi så kör på.
Du kan ju räkna kalorier och känner du att du ligger på för stort underskott så kan du ju öka lite.

Ge det några veckor och utvärdera.
Citera
2015-11-17, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Ser bra ut. Du krånglar inte till det och verkar ha en sund inställning till träning och kost. Att göra matlådor är ett enkelt sätt att hålla koll på vad man äter.

Är det nått o anmärka på så skulle det vara att det är väldigt lite mat, men om du känner att det funkar och du mår bra, dvs inte går runt hungrig och känner att du inte har någon energi så kör på.
Du kan ju räkna kalorier och känner du att du ligger på för stort underskott så kan du ju öka lite.

Ge det några veckor och utvärdera.
Perfekt. Har inte så bra koll på sånt här, utan har forskat lite och utgått i från vad jag läst. Tänkte också att det var väldigt lite mat när jag förberedde allting, men första dagen var som sagt igår och gick som sagt inte runt och var hungrig eller somnade hungrig. Det är i princip samma mat som jag ätit tidigare fast i mindre portioner och utan såser.

Har väl aldrig varit stor i maten, utan har ätit mycket för att det är gott. Nu är tanken att jag ska klara mig på dessa matlådor i 10 dagar, så 2 om dagen helt enkelt. Skulle jag känna att det blir för lite får jag börja varva det med lite frukt och grönsaker kanske.

Tack för ditt inlägg.
Citera
2015-11-17, 11:14
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sursexa
Perfekt. Har inte så bra koll på sånt här, utan har forskat lite och utgått i från vad jag läst. Tänkte också att det var väldigt lite mat när jag förberedde allting, men första dagen var som sagt igår och gick som sagt inte runt och var hungrig eller somnade hungrig. Det är i princip samma mat som jag ätit tidigare fast i mindre portioner och utan såser.

Har väl aldrig varit stor i maten, utan har ätit mycket för att det är gott. Nu är tanken att jag ska klara mig på dessa matlådor i 10 dagar, så 2 om dagen helt enkelt. Skulle jag känna att det blir för lite får jag börja varva det med lite frukt och grönsaker kanske.

Tack för ditt inlägg.
Som redan skrivet, det mest tillförlitliga är att testa några veckor och utvärdera. Första 10-14 dagarna brukar man rasa i vikt då man gör sig av med vätska, därefter blir det mer "realistiskt" scenario så att säga.

Upplägget ser bra ut med matlådor, vet inte om du räknat rätt på kalorier men det spelar som sagt inte så stor roll. Stannar du i vikt föreslår jag att du enkelt byter pasta och ris mot potatis i alla lådor, och känner du dig hungrig så addera mer fiberrika grönsaker (typ paprika, broccoli…). Hjälper dig även att bibehålla normal avföring. Någon frukt om dagen är bra ur det långsiktiga hälsoperspektivet, men håll det runt en under själva dieten.
Citera
2015-11-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Som redan skrivet, det mest tillförlitliga är att testa några veckor och utvärdera. Första 10-14 dagarna brukar man rasa i vikt då man gör sig av med vätska, därefter blir det mer "realistiskt" scenario så att säga.

Upplägget ser bra ut med matlådor, vet inte om du räknat rätt på kalorier men det spelar som sagt inte så stor roll. Stannar du i vikt föreslår jag att du enkelt byter pasta och ris mot potatis i alla lådor, och känner du dig hungrig så addera mer fiberrika grönsaker (typ paprika, broccoli…). Hjälper dig även att bibehålla normal avföring. Någon frukt om dagen är bra ur det långsiktiga hälsoperspektivet, men håll det runt en under själva dieten.
Tack så mycket!
Citera
2015-11-18, 15:30
Medlem
linnros24s avatar
Fastnat i utvecklingen när det gäller chins. Tekniken är bra men lyckas inte göra fler än 16 hur jag än vrider och vänder på det. Tips?
Citera
2015-11-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linnros24
Fastnat i utvecklingen när det gäller chins. Tekniken är bra men lyckas inte göra fler än 16 hur jag än vrider och vänder på det. Tips?

Kör med vikt ett tag, ta sedan bort vikten. Voila!
Citera
2015-11-20, 14:03
Medlem
Jag skulle behöva en formcheck, nya övningar och osäker på utförande och form.

Rumänskt marklyft

Skivstångsrodd

Tack på förhand för era kritiska men gärna konstruktiva svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in