2018-01-27, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Träningsvärk är inte kvitto på bra träning. Men jag har svårt att se hur man inte kan få det efter ett hårt pass, efter att nyligen haft långt uppehåll. Vare sig man kör 5 reps eller 30 reps.

Kanske var ditt uppehåll inte så långt. Kanske kör inte till failure. Kanske har du svårare att få träningsvärk i brösten. Kanske har du fel teknik. Det är allt jag kan komma på.

Det är ju det som en grejjen jag kör ju till failure!!!
Och jag körde 24 ärliga setts med riktigt fin teknik konstigt nog efter andra passet bröst!!
Jag mår dock kanon :P
Hyfsat tryck hade jag okså!!
Citera
2018-01-27, 03:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbiecueformen
Och jag körde 24 ärliga setts med riktigt fin teknik konstigt nog efter andra passet bröst!!

Kör du 24 set i en övning? låter som grov overkill, jag kör typ 24 set på ett helt jävla pass uppdelat på typ 4-5 övningar.

När körde du? tar ju 1 dag att börja känna träningsvärken och brukar vara värst andra dagen, känner du inte av nån träningsvärk efter 24 set så gör du något jävligt fel, antagligen fel teknik så du använder andra muskler.
Citera
2018-01-27, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Kör du 24 set i en övning? låter som grov overkill, jag kör typ 24 set på ett helt jävla pass uppdelat på typ 4-5 övningar.

När körde du? tar ju 1 dag att börja känna träningsvärken och brukar vara värst andra dagen, känner du inte av nån träningsvärk efter 24 set så gör du något jävligt fel, antagligen fel teknik så du använder andra muskler.

Seriöst jag vet hur man tränar bröst med fin teknik och hyfsat tryck körde jag 24 set bröst.
Det känns som att jag har drömt det för träningvärken finns inte där!!!
Jag körde dock bara pressar!!
Senast redigerad av Barbiecueformen 2018-01-27 kl. 03:38.
Citera
2018-01-27, 07:49
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Jag körde många sets istället för jag ökar bra av det!!
Jag äter dock proteinrik kost okså!!

Jag försöker kör uppemot 14-20 reps på varje övning för att deffa och öka förbränningen!!

Ni har rätt jag ska minska setten !
Citat:
Seriöst jag vet hur man tränar bröst med fin teknik och hyfsat tryck körde jag 24 set bröst.
Eftersom att du bara får resultat av att pressa fjollvikter, måste du helt enkelt öka antalet sets tills att du börjar känna träningsvärk, även om träningsvärk inte är ett kvitto på att man har tränat bra (som redan har påpekats). Ta och dubbla antalet till nästa träningspass, alltså 48.

Skulle det mot all förmodan inte göra någon skillnad, måste du ta av alla vikterna och börja pressa endast stången AMRAP. Du bör också hålla dig kring 100 sets för att få optimal aktivering.

Rapportera tillbaka med hur det gick.
Senast redigerad av Run3 2018-01-27 kl. 07:54.
Citera
2018-01-27, 08:21
Medlem
Har du nog brett grepp? Många tränar med smalt grepp så det inte tar nog på bröstet utan triceps
Citera
2018-01-27, 08:54
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Det kanske bara va en dröm?
Citera
2018-01-28, 01:43
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Styrka 1-6 reps.
Volym 5-15 reps.
Uthållighet 15+ reps.

Variation är ofta bra, men inget man måste stirra sig blind på.

Kör till failure. Det är kanske det viktigaste. Gör du det? Kör du till failure på riktigt?

Har du någon källa på just detta som förklarar detta mer ingående? Detta är ingen pekpinne utan frågar av intresse.

Om man nu kör 1-6 reps och på så sätt blir starkare så borde väl muskeln växa i volym lika mycket som om man gör 5-15 reps? En muskel kan väl enbart anpassa sig genom att bli större eller mindre? Har det att göra med att 5-15 reps blir mer optimalt och man kan ev. köra på igen tidigare än om man kör tunga 1-5 reps? Vilket på sikt skulle bidra till att 5-15 reps ger mer volym? Förklara gärna eller länka, tycker det skulle vara intressant att fördjupa mig i just detta. Vet att jag hört det du säger tidigare men har aldrig läst någon studie eller artikel att det verkligen stämmer, så skulle vara intressant om det finns någon sådan

Förstår att det bygger mer uthållighet om man kör 15+ just för att då belastar man inte muskeln tillräckligt för att växa optimalt, trotts det kommer man väl få en liten ökning i alla fall men inte i närheten av om man skulle kört tungt.
Citera
2018-01-28, 10:32
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Har du någon källa på just detta som förklarar detta mer ingående? Detta är ingen pekpinne utan frågar av intresse.

Om man nu kör 1-6 reps och på så sätt blir starkare så borde väl muskeln växa i volym lika mycket som om man gör 5-15 reps? En muskel kan väl enbart anpassa sig genom att bli större eller mindre? Har det att göra med att 5-15 reps blir mer optimalt och man kan ev. köra på igen tidigare än om man kör tunga 1-5 reps? Vilket på sikt skulle bidra till att 5-15 reps ger mer volym? Förklara gärna eller länka, tycker det skulle vara intressant att fördjupa mig i just detta. Vet att jag hört det du säger tidigare men har aldrig läst någon studie eller artikel att det verkligen stämmer, så skulle vara intressant om det finns någon sådan

Förstår att det bygger mer uthållighet om man kör 15+ just för att då belastar man inte muskeln tillräckligt för att växa optimalt, trotts det kommer man väl få en liten ökning i alla fall men inte i närheten av om man skulle kört tungt.
Här har du ett par lättlästa artiklar angående din fråga.
http://tyngre.se/artiklar/vad-faar-d...ler-att-vaexa/
http://tyngre.se/artiklar/vilka-vikt...g-muskelmassa/
http://tyngre.se/artiklar/hur-laetta...iknande-massa/
Citera
2018-01-28, 12:59
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk

Om man nu kör 1-6 reps och på så sätt blir starkare så borde väl muskeln växa i volym lika mycket som om man gör 5-15 reps? En muskel kan väl enbart anpassa sig genom att bli större eller mindre?
Ungefär så som jag skrev. Nej, muskeln växer mer i volym vid 5-15 reps än 1-6. Den kan anpassa sig på fler sätt än man kan tro. Du har väl hört att man kan anpassa benmusklerna för att bli elitlöpare eller elittyngdlyftare, inte både och, bara för att ta det mest uppenbara exemplet där muskelfibrerna framförallt blir korta eller långa.
Citera
2018-01-28, 13:22
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
får du bra kontakt då?
Citera
2018-01-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
får du bra kontakt då?

Ja det får jag!!
Citera
2018-01-28, 16:17
Medlem
Citat:

24 sets bröst och hur många till failure?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in