2018-11-15, 11:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Tack för alla svar! Jag är halvseriös men nybörjare, har inte som mål att bygga gigantiska muskler utan mer att tona min smala kropp så att lite muskler syns här och där. Jag brukar käka musli 2 timmar innan, sen kör jag 30 min cardio + 30 min på maskiner och när jag kommer hem så äter jag ett äpple och äter middag några timmar senare. Är inte jättevillig att ändra om dessa rutiner så att det blir för jobbigt så att säga men kan definitivt tänka mig börja äta äpplet innan träning och fisken efteråt.

Är det något speciellt med mosat ägg eller är det bara din preferens? Går det lika bra med två kokta ägg?

edit: har också sett att en del tipsar om träningsprogram, men jag har så svårt för att navigera bland gratisalternativen därute, känner någon till något program man ska köra om man vill ha tex en sån här kropp? https://thumbs.mic.com/YzUyNmE4ZDZhY...jFmdi5qcGc.jpg

Jag tror att jag har förutsättningarna för det då jag är lång och smal och behöver inte direkt bli av med några kilon utan i mitt fall är det mer "forma musklerna" som jag behöver göra (bästa sättet jag kommer på att förklara)
Du kan ju alltid kolla den klistrade tråden för nybörjare här på forumet. Annars finns det en uppsjö med olika upplägg, bara att testa sig fram tills man hittar något intressant. du behöver inte oroa dig för att bygga för stora muskler oavsett, inget man bara råkar göra.
Citera
2018-11-15, 13:48
Medlem
Citat:
Tack för alla svar! Jag är halvseriös men nybörjare, har inte som mål att bygga gigantiska muskler utan mer att tona min smala kropp så att lite muskler syns här och där. Jag brukar käka musli 2 timmar innan, sen kör jag 30 min cardio + 30 min på maskiner och när jag kommer hem så äter jag ett äpple och äter middag några timmar senare. Är inte jättevillig att ändra om dessa rutiner så att det blir för jobbigt så att säga men kan definitivt tänka mig börja äta äpplet innan träning och fisken efteråt.

Är det något speciellt med mosat ägg eller är det bara din preferens? Går det lika bra med två kokta ägg?

edit: har också sett att en del tipsar om träningsprogram, men jag har så svårt för att navigera bland gratisalternativen därute, känner någon till något program man ska köra om man vill ha tex en sån här kropp? https://thumbs.mic.com/YzUyNmE4ZDZhY...jFmdi5qcGc.jpg

Jag tror att jag har förutsättningarna för det då jag är lång och smal och behöver inte direkt bli av med några kilon utan i mitt fall är det mer "forma musklerna" som jag behöver göra (bästa sättet jag kommer på att förklara)

Var min egna preferens.
Syftade på två kokta ägg. På smörgåstårta som jag ville få det till är äggen skivade. Spelar dock ingen roll om de är kokta elker stekta eller vad du väljer att äta så länge det är bra fett och (helst) fullvärdigt protein som i tex ägg.

Eftersom du vill bygga muskler så måste du bli seriös. Det är inte så att de som tränar halvseriöst bygger lite muskler och de som är seriösa bygger mycket muskler. Utan de enda som kommer någon vart är de seriösa och ju fler år, ju större blir man. Ser du en större på gymmet så har de alltid laggt ner X antal år.

Träningsscheman. Har tyvärr tidsbrist just nu. Men det handhar om att köra effektiva övningar; Tvåledsövningar så att man tränar kroppen 2ggr i veckan.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-11-15 kl. 14:33.
Citera
2018-11-16, 16:56
Citat:

För att få en sådan kropp behöver du vara smal. De har inga muskler att tala om. Det finns bara ett sätt muskler kan "formas" och det är att de kan bli större eller mindre.

Eftersom du skriver på ett styrketräningsforum gissar jag på att du vill att musklerna ska bli större. Då är det bara att följa nybörjarupplägget (se forumöversikten).
Citera
2018-11-19, 20:45
Medlem
Vad heter gummiband man har för att lära sig göra chins? När jag letat för att köpa hittar jag bara sådana runda med handtag som man drar i.
Citera
2018-11-19, 21:37
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Vad heter gummiband man har för att lära sig göra chins? När jag letat för att köpa hittar jag bara sådana runda med handtag som man drar i.

Heter nog gummiband?
Finns här: https://www.gymgrossisten.com/ompu-extreme-fitness-band (sökte på gummiband på GG)
Citera
2018-11-20, 16:33
Medlem
Livshacks avatar
Är styrketräning värt det om man har problem att få i sig rekommenderad mängd protein per dag? Kommer man tappa muskler av det?
Citera
2018-11-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livshack
Är styrketräning värt det om man har problem att få i sig rekommenderad mängd protein per dag? Kommer man tappa muskler av det?

Du kan aldrig tappa muskler. Givetvis bygger det muskler oavsett till en viss gräns. Muskelbygge handlar lite om att få i sig en viss proteinmängd. Det är så mycket mer avancerat.
Citera
2018-11-20, 17:33
Medlem
Livshacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du kan aldrig tappa muskler. Givetvis bygger det muskler oavsett till en viss gräns. Muskelbygge handlar lite om att få i sig en viss proteinmängd. Det är så mycket mer avancerat.
Ok, fick själv höra idag att man inte skall anstränga musklerna för mycket om man inte käkar tillräckligt protein då det bryter ner dem. Men jag utgår ifrån att den personen inte vet vad de snackar om.
Citera
2018-11-20, 17:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Dom flesta täcker behovet av protein per automatik, så länge kosten är varierad och i tillräcklig mängd. Dock så rekommenderas ett något högre intag för styrketränande individer, runt 1.6 g/kg (vid kaloribalans). Det är alltid bättre att träna än att inte träna, i det avseendet. Muskelmassan minskar om proteinbalansen är negativ under en längre tidsperiod.
Citera
2018-11-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ok, fick själv höra idag att man inte skall anstränga musklerna för mycket om man inte käkar tillräckligt protein då det bryter ner dem. Men jag utgår ifrån att den personen inte vet vad de snackar om.

I så fall ska barn nog inte heller ha idrott i skolan eller anstränga sig på rasterna. Och folk ska inte ha ansträngande jobb.
Du behöver inte vara orolig. Styrketräna. Finns många fördelar.
Citera
2018-11-21, 21:04
Medlem
Hej!

Vad är grejen med grabbar som alltid släpper vikterna så att det smäller och brakar som fan på sista repetitionen?

Jag har sett folk som släpper curlstången från axelhöjd t.ex.

Är det för att folk ska se hur hårt de kämpar?

Eller har de kört så in i väggen att de inte har några krafter kvar?

Synd att slita på grejerna i onödan tycker jag. Inte konstigt att många cablestationer ser ut som de gör.
Citera
2018-11-21, 21:31
Medlem
Om man bara vill gå ner i vikt dvs bli av med fläsk, räcker konditionsträning som träning? Om man kör intervaller?
Självfallet i kombination med kaloriunderskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in