2017-05-30, 18:33
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Böghora också. Jag lyckas verkligen inte utvecklas i marklyft och knäböj. Jag förstår inte -- allt snack om att man ska öka som fan i början gäller inte alls för mig. Lyfter väldigt mycket i exempelvis bänkpress, men efter att ha lagt till marklyft och knäböj sedan något år tillbaka så ökar jag inte alls i de övningarna. Trots att jag fortsätter öka i bänkpress, som rimligtvis borde vara svårare i och med att jag redan ligger på en hög nivå där.

Funderar på vad fan det kan handla om. Tar ut mig som ett as och äter bevisligen tillräckligt i och med att jag ökar i bänk.
Hur ofta kör du respektive övningar? Vad har du för upplägg och så vidare. Vi behöver lite mer info om vi ska kunna hjälpa till.

Överlag brukar problemt med knäböj vara att folk kör för sällan. Det är en tekniskt ganska svår övning, så mycket av ökningarna kommer ofta av att man blir bättre rent tekniskt, kroppen lyfter "smartare" så att säga.

När det kommer till marklyft så kan man köra den ofta också om man inte brassar på för mycket, och även där är det ofta tekniken som brukar vara problemet.
Citera
2017-05-31, 01:54
Medlem
Om man köper 1 kilo lax/torsk hur mycket är det som egentligen är fisk och inte vatten? Hört 600g någonstans men blev osäker.
Citera
2017-05-31, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Om man köper 1 kilo lax/torsk hur mycket är det som egentligen är fisk och inte vatten? Hört 600g någonstans men blev osäker.
63-68 % vatten i lax.
Citera
2017-05-31, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbangblaow
63-68 % vatten i lax.

Tack!
Citera
2017-05-31, 20:17
Medlem
lancxzev2s avatar
Citat:
Böghora också. Jag lyckas verkligen inte utvecklas i marklyft och knäböj. Jag förstår inte -- allt snack om att man ska öka som fan i början gäller inte alls för mig. Lyfter väldigt mycket i exempelvis bänkpress, men efter att ha lagt till marklyft och knäböj sedan något år tillbaka så ökar jag inte alls i de övningarna. Trots att jag fortsätter öka i bänkpress, som rimligtvis borde vara svårare i och med att jag redan ligger på en hög nivå där.

Funderar på vad fan det kan handla om. Tar ut mig som ett as och äter bevisligen tillräckligt i och med att jag ökar i bänk.
ta 1 veckas paus från knäböj och mark eller byt ut dessa övningar till någon annan övning som liknar dessa, du har nått en platue i dessa övningar så därför bör du ta en liten paus eller som jag sa byt ut dom övningar mot något annat, sen efter en paus från marklyft och knäböj kommer du säkerligen blivit starkare
Citera
2017-06-01, 10:35
Medlem
Citat:

Variera dig, men byt inte ut övningarna utan trixa med volym, vikt, TUT och frekvens. Alternativt vila dig i form, det är skillnad på att återhämta sig från bänk/böj-mark eftersom det är så mycket mer CNS och muskulatur i sistnämnda.

Jag gjorde 10 ton per pass sist jag slog mig igenom en platå, med enorm TUT. Det kanske funkar för dig också?
Citera
2017-06-04, 12:26
Medlem
Ektomorf. Sugrörsarmar. Problem.

Jag kör 6-7 reps dumbbell curls på 15kg. Har varit fast på den vikten i ett par månader och kan inte ens lägga på ett kilo och komma över 3 reps. Klarar inte heller ett 5:e set.
Skulle testa att gå ner några kilo det sista jag gjorde i slutet av träningen och verkligen trötta ut musklerna, men visade sig att jag kunde köra 4 set till på 6x15kg? Eftersom jag även kombinera med någon annan bicep-övning, typ preacher, så blir det många set i slutändan... Kanske klarar ännu fler.

Någon som kan rekommendera vad jag ska göra? Om ens nåt? Funderar på att köra biceps 2ggr/vecka men vet inte om det hjälper när 15kg verkar vara både för tungt och för lätt samtidigt

(Jag svingar inte vikterna, mina triceps växer sakta men säkert så armarna ser lite bredare ut, jag har tränat i ungefär 9 månader, i början körde jag alltid 8 till 12 reps men blev rekommenderad att gå ner till 6 pga kroppstyp och jag ökar vikterna på allt utom biceps med jämna mellanrum.)
Citera
2017-06-04, 12:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogge78
Ektomorf. Sugrörsarmar. Problem.

Jag kör 6-7 reps dumbbell curls på 15kg. Har varit fast på den vikten i ett par månader och kan inte ens lägga på ett kilo och komma över 3 reps. Klarar inte heller ett 5:e set.
Skulle testa att gå ner några kilo det sista jag gjorde i slutet av träningen och verkligen trötta ut musklerna, men visade sig att jag kunde köra 4 set till på 6x15kg? Eftersom jag även kombinera med någon annan bicep-övning, typ preacher, så blir det många set i slutändan... Kanske klarar ännu fler.

Någon som kan rekommendera vad jag ska göra? Om ens nåt? Funderar på att köra biceps 2ggr/vecka men vet inte om det hjälper när 15kg verkar vara både för tungt och för lätt samtidigt

(Jag svingar inte vikterna, mina triceps växer sakta men säkert så armarna ser lite bredare ut, jag har tränat i ungefär 9 månader, i början körde jag alltid 8 till 12 reps men blev rekommenderad att gå ner till 6 pga kroppstyp och jag ökar vikterna på allt utom biceps med jämna mellanrum.)

Nej, du behöver inte göra lägre antal reps för din "kroppstyp". Är det främst muskeltillväxt du är ute efter så spelar reps antalet inte någon större roll. Se till att träna muskelgruppen två gånger i veckan, då detta verkar vara bättre än en, om tre gånger är bättre än två vet man inte.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27102172

Citat:
CONCLUSIONS:
When comparing studies that investigated training muscle groups between 1 to 3 days per week on a volume-equated basis, the current body of evidence indicates that frequencies of training twice a week promote superior hypertrophic outcomes to once a week. It can therefore be inferred that the major muscle groups should be trained at least twice a week to maximize muscle growth; whether training a muscle group three times per week is superior to a twice-per-week protocol remains to be determined.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25853914

Citat:
These findings indicate that both HL and LL training to failure can elicit significant increases in muscle hypertrophy among well-trained young men; however, HL training is superior for maximizing strength adaptations.
Citera
2017-06-05, 13:46
Medlem
Kör för tillfället shrugs med skivstång och undrar om jag borde byta till hantlar? Kör med en totalvikt på 50kg och anledningen till att jag undrar är för att det inte riktigt känns i trapzen utan snarare i händerna/armarna (även fast armarna är raka och i axelbredd).
Tror jag gör rätt teknik, drar skivstången längs med peter-niklas.

Har en till lite konstigare fråga, jag märkte nu att det kittlar som fan i snorren när jag kör triceps pulldowns. Väldigt obehaglig känsla typ som om det ilar ~1cm in i kuken. Någon annan som känner så? Minns att jag upplevt samma känsla när jag kört sittande militärpress på smithmaskin. Vad kan det bero på? Är det vanligt eller är jag den enda som får så?

edit: hittade denna länk och flera andra: https://www.reddit.com/r/Fitness/com...cep_pulldowns/
Verkar som om jag inte är den enda som upplever detta fenomen.
Senast redigerad av n1dawg 2017-06-05 kl. 13:51.
Citera
2017-06-05, 22:32
Medlem
ambivallenss avatar
Vad tycker ni är jobbigast mentalt, gå ner till ~10% kroppsfett eller just att stanna vid den % över tid?
Citera
2017-06-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Vad tycker ni är jobbigast mentalt, gå ner till ~10% kroppsfett eller just att stanna vid den % över tid?

Att stanna där. Har själv som mål att vara på 10 procent året om. Kommer absolut inte vara lätt och ökningarna man gör är inte direkt imponerade.
Citera
2017-06-06, 18:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1dawg
Har en till lite konstigare fråga, jag märkte nu att det kittlar som fan i snorren när jag kör triceps pulldowns. Väldigt obehaglig känsla typ som om det ilar ~1cm in i kuken. Någon annan som känner så? Minns att jag upplevt samma känsla när jag kört sittande militärpress på smithmaskin. Vad kan det bero på? Är det vanligt eller är jag den enda som får så?

edit: hittade denna länk och flera andra: https://www.reddit.com/r/Fitness/com...cep_pulldowns/
Verkar som om jag inte är den enda som upplever detta fenomen.

Intressant fenomen Bör ju vara nån nervhistoria, att vissa nerver som aktiveras vid nämnda övningar delar nervcentra med nerverna som går ned i underlivet. Inte helt ovanligt att man får ont på ett annat ställe än där själva skadan sitter, s.k. överförd smärta. Nervsystemet är komplicerade grejer. Undrar om man tar upp det här på läkarutbildningen Du får väl fråga din husläkare om du är orolig/nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in