2018-01-26, 22:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigbg
Har ökat min bänkpress från 30kg till 45kg på 1 månad.
Är set rimligt att öka från 45kg till 80kg på 5 månader då?
Eller vad är det rimligt mål på 5 månader?
Kör Stronglifts 5x5 3 ggr i veckan
Sover och äter bra.

Ja, det är säkert möjligt. Även om det går "snabbast" i början, men omöjligt är det inte. Vem vet, bänken kanske är din starka sida.
Citera
2018-01-26, 23:29
Medlem
24 set bröst andra passet efter lång paus!

24 set bröst andra passet efter en lång paus och jag har inte ens träningsvärk i bröstet!!
Jag förstår inte detta!
Citera
2018-01-26, 23:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Du tränar väl på 5 kg fjolla. Du ska köra 3 set dyngtungt för att du ska växa.
Citera
2018-01-26, 23:33
Medlem
Vem fan kör 24 sets?

Jag kör som max 12 set uppdelat på flera övningar när jag kör bröst. Fokus på 3 set riktigt tung bänk/hantelpress.
Citera
2018-01-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Vem fan kör 24 sets?

Jag kör som max 12 set uppdelat på flera övningar när jag kör bröst. Fokus på 3 set riktigt tung bänk/hantelpress.

Jag körde många sets istället för jag ökar bra av det!!
Jag äter dock proteinrik kost okså!!

Jag försöker kör uppemot 14-20 reps på varje övning för att deffa och öka förbränningen!!

Ni har rätt jag ska minska setten !
Senast redigerad av Barbiecueformen 2018-01-26 kl. 23:42.
Citera
2018-01-26, 23:49
Medlem
Utopiantoss avatar
Över 15 reps ger mer uthållighet. Jag rekommenderar 3-5 om du vill fokusera på ren styrka, och 7-11 när det gäller muskelstorlek. Även när du deffar. Vissa hävdar till och med att man gott kan sänka antalet reps lite vid deff.

Kör nästan alltid till failure. Det viktiga är inte om du kör 5 eller 9 reps, utan att du kör till failure, så att du försöker dig på ännu en rep, men misslyckas halvvägs.

Att köra mycket mer än en halvtimme hård träning av en enda muskelgrupp är onödigt. Oftast skadar det inte, men det ger inte mycket. Och fler än 20 set på en muskelgrupp är förmodligen kontraproduktivt.
Senast redigerad av Utopiantos 2018-01-26 kl. 23:54.
Citera
2018-01-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbiecueformen

Jag försöker kör uppemot 14-20 reps på varje övning för att deffa och öka förbränningen!!

Kör så tunga vikter så att när du kommer till femte reppen så ska det va svårt att få upp vikten. Sen klämmer du ut 1 sista.
Citera
2018-01-27, 01:10
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:

Det fetade, där har du svaret på din fråga. Du kör med fjollvikter. Tveksam till att du tror att du ökar bra av att köra lätta vikter och många reps, det är du säkert ensam om. Kör tungt. Du skall inte ens orka 10 reps. När jag haft bäst utveckling har jag kört 3-5 reps.
Citera
2018-01-27, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Det fetade, där har du svaret på din fråga. Du kör med fjollvikter. Tveksam till att du tror att du ökar bra av att köra lätta vikter och många reps, det är du säkert ensam om. Kör tungt. Du skall inte ens orka 10 reps. När jag haft bäst utveckling har jag kört 3-5 reps.

Låter få reps, hur ska man få ut någon volym utav det??
Jag varierar mellan 6-20 reps!!
Oftast mellan 8 och 14

Helt enkelt förstår jag inte varför jag inte har träningsvärk???
Citera
2018-01-27, 02:00
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Låter få reps, hur ska man få ut någon volym utav det??
Jag varierar mellan 6-20 reps!!
Oftast mellan 8 och 14

Helt enkelt förstår jag inte varför jag inte har träningsvärk???
Styrka 1-6 reps.
Volym 5-15 reps.
Uthållighet 15+ reps.

Variation är ofta bra, men inget man måste stirra sig blind på.

Kör till failure. Det är kanske det viktigaste. Gör du det? Kör du till failure på riktigt?
Citera
2018-01-27, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Styrka 1-6 reps.
Volym 5-15 reps.
Uthållighet 15+ reps.

Variation är ofta bra, men inget man måste stirra sig blind på.

Kör till failure. Det är kanske det viktigaste. Gör du det? Kör du till failure på riktigt?

Ja men ändå jag känner inte ett skit i bröstet och när jag kör armar 18 set så är amarna helt söndertrasade!
Citera
2018-01-27, 02:15
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ja men ändå jag känner inte ett skit i bröstet och när jag kör armar 18 set så är amarna helt söndertrasade!
Träningsvärk är inte kvitto på bra träning. Men jag har svårt att se hur man inte kan få det efter ett hårt pass, efter att nyligen haft långt uppehåll. Vare sig man kör 5 reps eller 30 reps.

Kanske var ditt uppehåll inte så långt. Kanske kör inte till failure. Kanske har du svårare att få träningsvärk i brösten. Kanske har du fel teknik. Det är allt jag kan komma på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in