2018-08-27, 10:58
Medlem
Adriadnes avatar
Hur "dåligt" är det att träna styrkelyft (så tungt man klarar) två dagar i rad? Jag har svårt att få ihop mitt träningsschema denna veckan... Jag brukar ha minst en dag mellan styrketräningspassen och varva med kondition men jag har ett späckat schema denna veckan och om jag ska göra mina två styrketräningspass alls så måste det bli idag och imorgon. Klarar man sig utan återhämtning vid ett enstaka tillfälle eller är det bättre att träna något annat imorgon?
Citera
2018-08-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Hur "dåligt" är det att träna styrkelyft (så tungt man klarar) två dagar i rad? Jag har svårt att få ihop mitt träningsschema denna veckan... Jag brukar ha minst en dag mellan styrketräningspassen och varva med kondition men jag har ett späckat schema denna veckan och om jag ska göra mina två styrketräningspass alls så måste det bli idag och imorgon. Klarar man sig utan återhämtning vid ett enstaka tillfälle eller är det bättre att träna något annat imorgon?

Beror på hur ditt pass ser ut och vad du egentligen menar. Bästa är nog att skriva ut mer info då vi som läser antagligen "antar" vad du menar olika.
Citera
2018-08-27, 11:15
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Beror på hur ditt pass ser ut och vad du egentligen menar. Bästa är nog att skriva ut mer info då vi som läser antagligen "antar" vad du menar olika.

Absolut! Jag brukar köra SL 5x5, squats, bänkpress och stångrodd pass A och squats, militärpress och marklyft pass B. Uppvärmning och sedan maxvikt (inte så imponerande vikter för er kanske men så tungt jag klarar, t ex 65 kg marklyft just nu, försöker öka vikten varje vecka.)

Jsg tänkte köra pass A idag och pass B imorgon.
Senast redigerad av Adriadne 2018-08-27 kl. 11:20.
Citera
2018-08-27, 12:22
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:

Citat:
Absolut! Jag brukar köra SL 5x5, squats, bänkpress och stångrodd pass A och squats, militärpress och marklyft pass B. Uppvärmning och sedan maxvikt (inte så imponerande vikter för er kanske men så tungt jag klarar, t ex 65 kg marklyft just nu, försöker öka vikten varje vecka.)

Jsg tänkte köra pass A idag och pass B imorgon.

Bättre att köra två dagar i rad än bara ett pass i veckan.
Citera
2018-08-27, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Bättre att köra två dagar i rad än bara ett pass i veckan.

Aa hade jag också gjort. Är nog inte så negativt utan en bra erfarenhet.
Citera
2018-08-28, 20:12
Medlem
SkyRaiders avatar
Är en del födda muskliga eller måste alla träna sig till det?
Citera
2018-08-28, 20:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider
Ja, genetiken spelar roll. Dock är det svårt och svara på vad du menar med "muskliga".
Citera
2018-08-29, 11:17
Medlem
Citat:

Det tror jag inte.
Alla har på ett eller annat sätt slitit för den kropp de har. Det behöver inte vara genom träning. Utan en kombination av vad man gör på jobb och fritid.
Även tjockisar utan kondis har slitit hårt för att se ut så. Någon som är smal skulle tycka det skulle vara jättejobbigt att gå upp 50kg och behålla den vikten. Min poäng är att kroppen formas efter ens livstil. Där är största faktorn till om man har muskler eller inte.
Citera
2018-08-30, 22:08
Medlem
Hej igen,

Jag fick andra nivån på ett träningsprogram som mitt gym ger ut till nybörjare (kommunalt ägande). Min fråga är om ni anser att den är effektiv i jämförelse med "nybörjarträning 101":

Bröstpress i maskin, Pec dec (bröst), Axellyft åt sidan i maskin, Axelpress i maskin sittande, ryggresning anatomisk maskin, ryggdrag fram maskin, Rodd sittande Maskin (rygg,bröstrygg), Benpress Maskin, Bensträck Maskin, Lårcurl sittande maskin, vadpress i benböj maskin, sit ups anatomisk i maskin. Alltså:

2 bröst, 2 Axel/skuldra, 3 Rygg, 1 ländrygg, 2 bröstrygg, 4 ben och 3 lår, 1 underben och 1 mage. Notera att ryggen tränas samtidigt som ländrygg/bröstrygg. Vet inte hur jag ska skriva det, men dessa är vad mina övningar tränar. Jag tränar allt samma dag 2-3x i veckan. Synd eftersom jag inte vet hur jag ska få in kondition men den riktiga frågan är hur bra mitt schema är enligt er. Allt är maskiner. Jag förstår att 101 är mer riskabel om man inte gör rätt. Kan jag kanske bara dra in 1 i taget och lära mig? Isf vilken. Jag hoppas det inte behövs bilder för att förstå mitt schema

mvh
Citera
2018-08-31, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machop
Hej igen,

Jag fick andra nivån på ett träningsprogram som mitt gym ger ut till nybörjare (kommunalt ägande). Min fråga är om ni anser att den är effektiv i jämförelse med "nybörjarträning 101":

Bröstpress i maskin, Pec dec (bröst), Axellyft åt sidan i maskin, Axelpress i maskin sittande, ryggresning anatomisk maskin, ryggdrag fram maskin, Rodd sittande Maskin (rygg,bröstrygg), Benpress Maskin, Bensträck Maskin, Lårcurl sittande maskin, vadpress i benböj maskin, sit ups anatomisk i maskin. Alltså:

2 bröst, 2 Axel/skuldra, 3 Rygg, 1 ländrygg, 2 bröstrygg, 4 ben och 3 lår, 1 underben och 1 mage. Notera att ryggen tränas samtidigt som ländrygg/bröstrygg. Vet inte hur jag ska skriva det, men dessa är vad mina övningar tränar. Jag tränar allt samma dag 2-3x i veckan. Synd eftersom jag inte vet hur jag ska få in kondition men den riktiga frågan är hur bra mitt schema är enligt er. Allt är maskiner. Jag förstår att 101 är mer riskabel om man inte gör rätt. Kan jag kanske bara dra in 1 i taget och lära mig? Isf vilken. Jag hoppas det inte behövs bilder för att förstå mitt schema

mvh

Vill du komma igång så hoppa maskinerna i så hög utsträckning som möjligt. Du kan lära sig en basövning i taget. Välj själv vilken du vill börja med. Du behöver inte köra efter något speciellt upplägg. Kör kondition innan eller efter styrketräningen. Det gjorde jag varje pass de första två åren och det fungerar.
Finns mängder med övningar du kan göra med hantlar och stång under tiden som du lär dig basövningarna.
Citera
2018-09-01, 19:14
Medlem
Citat:

Vad menar du med "födda muskliga"? Om du undrar ifall genetiken spelar någon roll så är svaret ja. Personligen har jag alltid haft stora vader utan att egentligen behöva träna dem något extra, medan många andra upplever problem med att bygga upp sina vader. Även min farsa har stora vader vilket tyder på att jag har bra anlag för att bygga just vader.

Genetik är dock inte allt!
Citera
2018-09-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machop
Hej igen,

mvh

Håller med ovanstående om att du borde skippa maskiner så mycket som möjligt. I början av min "gymkarriär" tränade jag i princip bara med maskiner och resultaten var ytterst begränsade och jag undrade varför min kropp inte utvecklades. När jag däremot började träna med fria vikter samt började utöva basövningarna, främst marklyft och bröstpress så märkte jag enorm skillnad. Det är dock väldigt viktigt att du lär dig proper teknik innan du lastar på allt för mycket vikt. Jag gjorde själv misstaget att "ego-lyfta" vid bänkpress vilket resulterade i en axelskada.

Lycka till!
Senast redigerad av theonegold 2018-09-01 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in