2017-03-06, 19:23
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Värk=vila. Testa med en vecka, hjälper inte det gå till VC eller preppa själv med anti-inflammatoriskt.

Men då behöver jag bara vila axlarna? Kan jag köra ben, biceps, triceps, ländrygg,mage osv?
Citera
2017-03-06, 19:38
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Är det någon som kan ge mig tips på hur jag ska kunna träna bröstmuskler utan att belasta axlarna? Som referens kan jag säga att armhävningar är helt, helt uteslutet. Det går något bättre att ligga på rygg på golvet som Jesus på korset och med läääääääätta vikter (0.3 kilo) lyfta armarna mot taket. Men fan, jag kommer ju vara pensionär innan jag får någon effekt.

Har kronisk inflammation i rotatorkuffen höger axel och nåt annat vaj i den andra, men inte lika illa.
Det är nog nästintill omöjligt. Men flyes med lägre vikter borde inte belasta axlarna lika mycket som pressövningar, kan jag tycka.
Citera
2017-03-06, 20:13
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det är nog nästintill omöjligt. Men flyes med lägre vikter borde inte belasta axlarna lika mycket som pressövningar, kan jag tycka.
Får testa mig fram lite försiktigt och se om det går.
Citera
2017-03-06, 20:55
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Men då behöver jag bara vila axlarna? Kan jag köra ben, biceps, triceps, ländrygg,mage osv?
Ja precis. Vila för den eller de värkande områdena.
Citera
2017-03-07, 09:52
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Hur ska man hålla i stången vid marklyft?

Är nybörjare och känner att mitt grepp om stången begränsar hur mycket jag kan lyfta i just marklyft. Jag "tappar" nästan stången efter 3-4 rep. Vilket är störigt då jag vill att vikten ska vara begränsingen och inte mina händer...

Har ni tips på hur man bör hålla?
Senast redigerad av nyanvandare31245 2017-03-07 kl. 09:59.
Citera
2017-03-07, 12:07
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Mitt tips är att du börjar med relativt lätt vikt till dess att du får in tekniken. Det är en övning som kräver viss kroppskontroll och känsla men så väldigt svårt tycker jag inte att det är.

https://www.bodybuilding.com/exercis...e/cable-crunch
Grymt, den länken hjälpte mig väldigt mycket.

Man tackar!
Citera
2017-03-07, 13:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245

Är nybörjare och känner att mitt grepp om stången begränsar hur mycket jag kan lyfta i just marklyft. Jag "tappar" nästan stången efter 3-4 rep. Vilket är störigt då jag vill att vikten ska vara begränsingen och inte mina händer...

Jag har samma problem, händerna ger upp före resten av kroppen. Efter några månader som marklyftare känner jag dock att jag har blivit liiite starkare, så det finns nog hopp för dig också. Det är ju musklerna i underarmen som det hänger på här, de är ju inte så himla stora och tar kanske längre tid att träna upp?

Ett sätt att orka mer är att köra omvänt grepp på den svaga sidan, oftast är man ju svagare i vänsterarmen som högerhänt. Det gör det lite lättare, tycker jag. Dock får man ju en viss vridning i axeln som inte är optimal av andra skäl, t.ex. så blir belastningen på bicepsmuskelns långa huvud större vilket i olyckliga fall kan ge upphov till att senan lossnar från fästet

Om du inte orkar vänta på att greppstyrkan ska komma i fatt kan du använda dragremmar som avlastar händerna, men använd dem i så fall bara på de tyngsta lyften som du inte klarar annars och kör utan så länge som möjligt för att träna upp greppet.
Citera
2017-03-07, 15:25
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag har samma problem, händerna ger upp före resten av kroppen. Efter några månader som marklyftare känner jag dock att jag har blivit liiite starkare, så det finns nog hopp för dig också. Det är ju musklerna i underarmen som det hänger på här, de är ju inte så himla stora och tar kanske längre tid att träna upp?

Ett sätt att orka mer är att köra omvänt grepp på den svaga sidan, oftast är man ju svagare i vänsterarmen som högerhänt. Det gör det lite lättare, tycker jag. Dock får man ju en viss vridning i axeln som inte är optimal av andra skäl, t.ex. så blir belastningen på bicepsmuskelns långa huvud större vilket i olyckliga fall kan ge upphov till att senan lossnar från fästet

Om du inte orkar vänta på att greppstyrkan ska komma i fatt kan du använda dragremmar som avlastar händerna, men använd dem i så fall bara på de tyngsta lyften som du inte klarar annars och kör utan så länge som möjligt för att träna upp greppet.

Har inte testat omvänt grepp på en hand, men det känns som att man tränar de olika sidorna olika mycket. Men kanske kan vara en bra tillfällig lösning ibland.

Funkar såna här grepptränare?
Ska man köpa en och sitta med framför tvn?
T.ex. http://www.gymgrossisten.com/iron-gym-hand-grip-adjustable-10-40-kg?LGWCODE=150616;69885;3349&gclid=CMvl3_bLxNICFRX cGQodgfwNgA&gclsrc=aw.ds&dclid=CID6j_fLxNICFdSNsgo dhFELMw

Om du eller någon annan har tips på någon sjyst så är det välkommet! Vill helst inte att den gnisslar som min nuvarande gör (har en billig sån här http://www.rehabshop.se/images/4676/...lue-single.jpg), tjejen gnäller massa på mig om den gnisslar
Citera
2017-03-07, 16:08
Medlem
Heller78s avatar
Citat:

Fortsätt nöta, greppet kommer ikapp. Skaffa kalk, finns både flytande och block. Sen hur man ska greppa beror på dina mål med träningen. Mest vikt förflyttar du med pronerat/supinerat grepp. Greppbredd får du känna dig fram. Bäst är att ställa upp sig vid stången böja sig ned och greppa så som armarna hänger.

Det mesta med träning blir mera självklart ju mer man tränar.
Citera
2017-03-07, 20:53
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:

Kör på dragremmar om din teknik håller. Du kommer ha väldigt svårt att öka din greppstyrka i takt med ökning av vikten i marklyft. Greppstyrka kan du träna med andra övningar.
Citera
2017-03-08, 11:55
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Har tränat lite fel genom åren.

En hel del liggande bänkpress där, om jag förstått rätt, den nedre delen av pectoralis aktiveras mer.

Detta har lett till att jag har väldigt utvecklade bröstmuskler...i nedre delen av p.major...men inte alls lika utvecklade i den övre delen av pectrolias major.

Hur gör jag(vilken/vilka övningar) för att "platta"...eller "jämna" ut pectoralis major och få en mer symmetriskt och jämn form över hela bröstmuskeln?

Jag tänkte "incline bench press" måste vara den absolut bästa övning för att bygga den övre delen av pectoralis major och "jämna" ut? Har jag rätt?
Citera
2017-03-08, 12:55
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Har tränat lite fel genom åren.

En hel del liggande bänkpress där, om jag förstått rätt, den nedre delen av pectoralis aktiveras mer.

Detta har lett till att jag har väldigt utvecklade bröstmuskler...i nedre delen av p.major...men inte alls lika utvecklade i den övre delen av pectrolias major.

Hur gör jag(vilken/vilka övningar) för att "platta"...eller "jämna" ut pectoralis major och få en mer symmetriskt och jämn form över hela bröstmuskeln?

Jag tänkte "incline bench press" måste vara den absolut bästa övning för att bygga den övre delen av pectoralis major och "jämna" ut? Har jag rätt?
Många föredrar någon typ av lutande press med hantlar eller stång. Du behöver inte ha allt för stor lutning dock.

Personligen tycker jag bänkpress med omvänt grepp är den bästa övningen för övre bröst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in