Citat:
Ursprungligen postat av
nyanvandare31245
Hur ska man hålla i stången vid marklyft?
Är nybörjare och känner att mitt grepp om stången begränsar hur mycket jag kan lyfta i just marklyft. Jag "tappar" nästan stången efter 3-4 rep. Vilket är störigt då jag vill att vikten ska vara begränsingen och inte mina händer...
Har ni tips på hur man bör hålla?
Jag har samma problem, händerna ger upp före resten av kroppen. Efter några månader som marklyftare

känner jag dock att jag har blivit liiite starkare, så det finns nog hopp för dig också. Det är ju musklerna i underarmen som det hänger på här, de är ju inte så himla stora och tar kanske längre tid att träna upp?
Ett sätt att orka mer är att köra omvänt grepp på den svaga sidan, oftast är man ju svagare i vänsterarmen som högerhänt. Det gör det lite lättare, tycker jag. Dock får man ju en viss vridning i axeln som inte är optimal av andra skäl, t.ex. så blir belastningen på bicepsmuskelns långa huvud större vilket i olyckliga fall kan ge upphov till att senan lossnar från fästet
Om du inte orkar vänta på att greppstyrkan ska komma i fatt kan du använda dragremmar som avlastar händerna, men använd dem i så fall bara på de tyngsta lyften som du inte klarar annars och kör utan så länge som möjligt för att träna upp greppet.