Citat:
Ursprungligen postat av
Pingvinkokos
Är totalt otränad, alltså verkligen ingen styrka, väldigt dålig kondition och ca 10 kg övervikt. Helt frisk och oskadd och mår bra annars. Nu tänker jag börja träna. Min plan hittills är att köpa ett 3-månaders kort på ett gym som ligger fem min gångavstånd hemifrån. På det sättet blir jag påmind om gymmet varje gång jag går förbi.
Det jag vill uppnå:
Märkbar skillnad på kroppen, den ska se mer vältränad och allmänt bättre och lite smalare ut.
Starkare och få en bättre kondition.
Använda dessa tre månader så effektivt som möjligt, jag tror jag blir mest motiverad att fortsätta sedan om jag märker resultat.
Men vilka konkreta mål är lämpliga att sätta upp, som är mätbara och som jag kan kontrollera?
Antal kilon jag ska kunna lyfta eller väga och sånt går bort i det här stadiet eftersom jag inte har en aning om vad som är ett realistiskt mål och det känns inte så motiverande heller. Det är mer känslan att kroppen bli mer vältränad jag är ute efter och få in rutinen att träna överhuvudtaget.
Mina frågor:
Verkar detta vettigt som mål: Gå till gymmet tre gånger i veckan, genomföra ett program och hålla ut med detta tre månader och sen se vad resultatet blir?
Tänker att jag ska börja lätt och öka vikterna allt eftersom så att det känns tungt hela tiden.
Hur ofta är optimalt att träna kondition, kan jag tex köra med crosstrainer som konditionsträning?
Ska man träna kondition och styrka på olika dagar?
Låter ju nice. Kan ge dig expertråd om du vill. Här kommer de iaf:
Du får räkna med att det tar 3-6 veckor för kroppen vid den tunga belastningen som egentligen ska vara naturlig och en del av vår vardag. Under denna period så kommer du se en stor ökning styrkemässigt om du skulle mäta dina MAX i alla övningar (men det kommer du såklart inte göra pga av skaderisken).
I 3 veckor rekommenderar jag att du ska vänja musklerna vid träning. Om du kör 15 reps i varje övning med vila 15 sekunder och sen kör 2 set till på samma sätt. Kör hela kroppen varje pass; 3 ggr i veckan och gör detta i minst 3 veckor. Detta är INTE bortkastad tid på något sätt, utan passa på och lär dig hur du ska göra övningarna. Ett bra sätt att lära sig en övning är att lägga en vikt så man klarar många reps och öva, öva, öva!!!
Sen kan du öka vikterna och köra färre reps i övningarna.
Kondition kan du köra varje pass utan problem. Innan eller efter. Jag körde kondition 30 min varje pass mina 2 första år på gymmet och jag blev stämplad vältränad efter 4 månader. Tidigare var jag en räka som suttit vid datorn i 7 år och inte hade en muskel. :P
Råden för en lyckad överkropp säger jag är bänkpress och sittande rodd. Kör man dem varje pass så kan man inte bli annat än vältränad och en av de där 2% på gymmet. Sen finns det övningar som är precis lika bra, men själv väljer jag dessa. För ben säger jag de benövningar som gör att man kan lyfta så tungt som möjligt och där ska man bita ihop och ta i för kung och fosterland för då ser man att benen orkar en jäkla massa mer vikt än man trodde var möjligt.
Lycka till och återkoppla gärna! =)