2017-07-16, 12:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Jag försöker minska mängden kroppsfett en aning, och jag undrar om det hjälper om man svettas mycket när man tränar/springer. Jag minns att jag läst någonstans att om man svettas mycket vid träning så förbränner kroppen mer energi vilket gör att det går att minska mängden kroppsfett lite mer vid varje träningstillfälle. Stämmer det, eller är det bara en skröna?

Kan nog t o m vara tvärtom. För att förbränna mycket måste musklerna jobba, och det gör de sämre när man är överhettad och när blodet måste diregeras om mer till huden för svettning istället för att syresätta musklerna. Bl a därför kan det också vara en bra idé att hälla vatten PÅ sig istället för I sig när det är varmt. Dessutom är det tyvärr ganska vanligt att löpare blir dåliga av för mycket vatten i kroppen. Magen kan ju bara processa en viss mängd. (Nu ska det sägas att jag i första hand tänker på en mara jag sprang i 30° hetta och sol.)

Lågintensiv träning (långsam jogg eller kanske rentav gång) påstås också ofta vara bra för just fettförbränning. Sanningen är att procenten fettförbränning är högre då, MEN att man ändå förbränner mer fett vid hög intensitet därför att den totala förbränningen är högre. Det är ju inte bara "pocenten" som räknas.
Citera
2017-07-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kan nog t o m vara tvärtom. För att förbränna mycket måste musklerna jobba, och det gör de sämre när man är överhettad och när blodet måste diregeras om mer till huden för svettning istället för att syresätta musklerna. Bl a därför kan det också vara en bra idé att hälla vatten PÅ sig istället för I sig när det är varmt. Dessutom är det tyvärr ganska vanligt att löpare blir dåliga av för mycket vatten i kroppen. Magen kan ju bara processa en viss mängd. (Nu ska det sägas att jag i första hand tänker på en mara jag sprang i 30° hetta och sol.)

Lågintensiv träning (långsam jogg eller kanske rentav gång) påstås också ofta vara bra för just fettförbränning. Sanningen är att procenten fettförbränning är högre då, MEN att man ändå förbränner mer fett vid hög intensitet därför att den totala förbränningen är högre. Det är ju inte bara "pocenten" som räknas.

Det är en ganska vanlig missuppfattning att aerob träning skulle "bränna" mer fett än någon annan träning. Fettoxidationen är större om man tränar lågpuls, eftersom glykogenet inte används i lika stor utsträckning (i synnerhet om man tränar fastandes). Det har dock visat sig att det inte spelar någon större roll sett över dygnet, och att fettförlusten kommer att vara lika stor oberoende av om du tränar aerobt eller anaerobt under förutsättning att kaloriförbrukning är samma.
Citera
2017-07-18, 08:53
Medlem
Kravallens avatar
Då jag tvingas till sociala aktiviteter fre-sön så missar jag ett gympass. Jag tänkte köra dubbelt pga det. Frågar nu om råd. Mao tänkte jag torsdag morgon köra rygg och sedan efter jobbet samma dag köra bröst. Är det möjligt eller ska jag helt enkelt förskjuta hela veckan och ta bröst veckan som kommer? Vad är bäst?

Vad gör jag isf med proteinintaget? Ligger på minimum 2.2g per kilo kroppsvikt en vanlig dag annars.
Citera
2017-07-18, 10:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Då jag tvingas till sociala aktiviteter fre-sön så missar jag ett gympass. Jag tänkte köra dubbelt pga det. Frågar nu om råd. Mao tänkte jag torsdag morgon köra rygg och sedan efter jobbet samma dag köra bröst. Är det möjligt eller ska jag helt enkelt förskjuta hela veckan och ta bröst veckan som kommer? Vad är bäst?

Vad gör jag isf med proteinintaget? Ligger på minimum 2.2g per kilo kroppsvikt en vanlig dag annars.

Det beror säkert på hur och vad du brukar träna på passen, t.ex tungt marklyft pass följt av tung bänk kanske inte är så optimalt, men det förstod du nog. Det är nog inga problem, känner du att du har orken till det så testa, hur man svarar på den typen av upplägg är svårt att svara på givetvis. Sen angående proteinintaget så vet jag faktiskt inte, du ligger redan på en bra siffra där tycker jag.
Citera
2017-07-18, 10:52
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det beror säkert på hur och vad du brukar träna på passen, t.ex tungt marklyft pass följt av tung bänk kanske inte är så optimalt, men det förstod du nog. Det är nog inga problem, känner du att du har orken till det så testa, hur man svarar på den typen av upplägg är svårt att svara på givetvis. Sen angående proteinintaget så vet jag faktiskt inte, du ligger redan på en bra siffra där tycker jag.

Rygg är som en övergångsvecka ännu, så marklyft är först nästa vecka.

Latsdrag
Sittande rodd
Ryggresningar
Good Mornings

Bröstpasset innehåller:
Bänk
Lutande bänk med hantlar
Dips
+ mage såklart

Så det är ganska "tunna pass" även denna vecka. Därför jag tänkte jag att det gick att dela upp det på två pass. Två pass kör jag nästan alltid på måndagar (gym + innebandy) så det är inget jag är ovan vid. Tänkte det är bättre än inget?
Senast redigerad av Kravallen 2017-07-18 kl. 11:04.
Citera
2017-07-18, 11:09
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Rygg är som en övergångsvecka ännu, så marklyft är först nästa vecka.

Latsdrag
Sittande rodd
Ryggresningar
Good Mornings

Bröstpasset innehåller:
Bänk
Lutande bänk med hantlar
Dips
+ mage såklart

Så det är ganska "tunna pass" även denna vecka. Därför jag tänkte jag att det gick att dela upp det på två pass. Två pass kör jag nästan alltid på måndagar (gym + innebandy) så det är inget jag är ovan vid. Tänkte det är bättre än inget?

Ja, det är nog inga problem. Personligen skulle jag även ökat kolhydraterna den dagen, om jag nu hade tränat två pass. Du nämnde tidigare att du legat på ca 190 gram om dagen, den siffran kan du med gott samvete öka.
Citera
2017-07-18, 11:36
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, det är nog inga problem. Personligen skulle jag även ökat kolhydraterna den dagen, om jag nu hade tränat två pass. Du nämnde tidigare att du legat på ca 190 gram om dagen, den siffran kan du med gott samvete öka.

Tack. Ja jag tror jag dubblar. Klämmer in lite extra kolisar också.
Citera
2017-07-19, 12:41
Medlem
Kravallens avatar
Som en person som tänker för mycket så vill jag fråga en återigen ganska konstig fråga. Jag tränar nästan varje dag. Har rätt okej kondition och okej tränad överlag. Har inga problem att spela innebandy två timmar som utespelare/målvakt, springa en mil eller dra ett intervallpass. Jag krigar och tycker det är skönt. Men att gå till affären eller hem från jobbet är extremt jobbigt. Eller bara små saker som att dammsuga osv är jobbigt för "lungan". Sådant som borde vara lätt för mig fysiskt är jobbigt och det som är svårt är lätt. Upplever flera det så också? Bortse helt från det mentala nu. Det BORDE inte vara problemet.
Citera
2017-07-23, 16:54
Medlem
PsychoChillers avatar
Jag tränar på ett litet gym där jag inte kan köra gående utfall, så jag kör baksida lår i en sån maskin där man ligger på mage och sparkar mot röven. Gainsen kommer otroligt långsamt och jag känner mig orörd i jämförelse med mörbultningen man får i baksida lår av gående utfall. Är maskiner för baksida lår helt värdelösa?
Citera
2017-07-23, 17:39
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag tränar på ett litet gym där jag inte kan köra gående utfall, så jag kör baksida lår i en sån maskin där man ligger på mage och sparkar mot röven. Gainsen kommer otroligt långsamt och jag känner mig orörd i jämförelse med mörbultningen man får i baksida lår av gående utfall. Är maskiner för baksida lår helt värdelösa?

Ja, har aldrig gillat maskiner för baksida lår. Hitta andra övningar och undvik den maskinen tycker jag.
Citera
2017-07-24, 00:27
Medlem
sadustenellers avatar
Tjena!
Jag började träna för 2 år sedan och hade en period under ett år där jag tränade 3-4 ggr i veckan.
Jag körde oftast 5+ sets med 8-12 reps under denna perioden.
Efter detta året så gick mitt kort ut och jag började träna hemma istället.
Dock höll inte flytet som jag hade haft innan med mig hem och jag började träna lite då och då, jag sökte upp övningar man kunde göra hemma enbart med hjälp av hantlar och följde övningarna men det var också lika många antal reps o ungefär lika många sets.
Nu tänkte jag börja igen for real på gymmet men tänker att det är nog bäst om jag börjar köra lite mindre reps för att få lite variation? 5 reps 5 sets?
Ursäktar om det blev ett långt inlägg för en sån simpel fråga.
Citera
2017-07-24, 09:30
Medlem
JoeBuddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Tjena!
Jag började träna för 2 år sedan och hade en period under ett år där jag tränade 3-4 ggr i veckan.
Jag körde oftast 5+ sets med 8-12 reps under denna perioden.
Efter detta året så gick mitt kort ut och jag började träna hemma istället.
Dock höll inte flytet som jag hade haft innan med mig hem och jag började träna lite då och då, jag sökte upp övningar man kunde göra hemma enbart med hjälp av hantlar och följde övningarna men det var också lika många antal reps o ungefär lika många sets.
Nu tänkte jag börja igen for real på gymmet men tänker att det är nog bäst om jag börjar köra lite mindre reps för att få lite variation? 5 reps 5 sets?
Ursäktar om det blev ett långt inlägg för en sån simpel fråga.
5x5 är ett bra program, men långt ifrån optimalt för många människor. Vad som passar dig bäst beror helt på vilken nivå du ligger på. Har du lyckats behålla lite muskler? Lite mer info om din fysik hade behövts för att kunna ge mer specifika tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in