Citat:
Ursprungligen postat av
LivingOnlyOnce
Jag försöker minska mängden kroppsfett en aning, och jag undrar om det hjälper om man svettas mycket när man tränar/springer. Jag minns att jag läst någonstans att om man svettas mycket vid träning så förbränner kroppen mer energi vilket gör att det går att minska mängden kroppsfett lite mer vid varje träningstillfälle. Stämmer det, eller är det bara en skröna?
Kan nog t o m vara tvärtom. För att förbränna mycket måste musklerna jobba, och det gör de sämre när man är överhettad och när blodet måste diregeras om mer till huden för svettning istället för att syresätta musklerna. Bl a därför kan det också vara en bra idé att hälla vatten PÅ sig istället för I sig när det är varmt. Dessutom är det tyvärr ganska vanligt att löpare blir dåliga av för mycket vatten i kroppen. Magen kan ju bara processa en viss mängd. (Nu ska det sägas att jag i första hand tänker på en mara jag sprang i 30° hetta och sol.)
Lågintensiv träning (långsam jogg eller kanske rentav gång) påstås också ofta vara bra för just fettförbränning. Sanningen är att
procenten fettförbränning är högre då, MEN att man ändå förbränner mer fett vid hög intensitet därför att den totala förbränningen är högre. Det är ju inte bara "pocenten" som räknas.