2017-07-24, 12:43
Medlem
sadustenellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBudden
5x5 är ett bra program, men långt ifrån optimalt för många människor. Vad som passar dig bäst beror helt på vilken nivå du ligger på. Har du lyckats behålla lite muskler? Lite mer info om din fysik hade behövts för att kunna ge mer specifika tips.
Tror du man kan pressa in cardio på samma dag? Långt ifrån optimalt på vilket sätt?
Jag har helt klart lyckats behålla muskler, väger ca 75kg för tillfället, inga sjukdomar eller så som hindrar mig på något sätt.
Tack!
Citera
2017-07-25, 09:34
Medlem
ALZIRs avatar
Har börjat träna hemma en del och skulle behöva lite tips.

Jag har endast hantlar (och en yogamatta) som träningsredskap och försöker köra igenom hela kroppen. (Går hos sjukgymnast för benskada så lyckats träna bena där)

Jag gör armhävningar. Brukar börja med 15-20x2 senkör jag 5-10 lite mellan övningarna.
Kör 15x2 dips
Gör minst 50 situps

Kör även liggande ryggövning (på yogamattan) där man ligger på mage och spänner ryggen 30sekunderx2. Brukar ibland köra lite plankan.

Med hantlarna gör jag:
Två biceps övningar (15x2)
Två axel övningar (15x2)
Två ryggövningar (15x2)
En tricepsövning (15x2)

Vill gärna ha lite åsikter om mitt upplägg. Trivs rätt bra med det men vet inte i vilken ordning jag borde göra övningarna. Hur kan jag förbättra min hemmaträning? Alla tips och åsikter är behövliga! :-)
Citera
2017-07-25, 11:14
Medlem
Träna tungt under deff

40 - 70 repetitioner för varje muskelövning

4-7 RM för varje set

Kommentarer på det?
Citera
2017-07-25, 11:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Träna tungt under deff

40 - 70 repetitioner för varje muskelövning

4-7 RM för varje set

Kommentarer på det?

Trivs du med det upplägget så kör på.
Citera
2017-07-25, 13:01
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag tränar på ett litet gym där jag inte kan köra gående utfall, så jag kör baksida lår i en sån maskin där man ligger på mage och sparkar mot röven. Gainsen kommer otroligt långsamt och jag känner mig orörd i jämförelse med mörbultningen man får i baksida lår av gående utfall. Är maskiner för baksida lår helt värdelösa?

Borde inte bulgariska utfall vara bra för dig istället? Med skivstång på ryggen.
Citera
2017-07-25, 13:11
Medlem
JustZlatans avatar
Kan bli så här tränad på 1 år med calisthenics?

https://www.youtube.com/watch?v=WKEgHKOvYTE

Funderar på att börja med det. Vad är calisthenics för nåt?
Citera
2017-07-25, 13:27
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan bli så här tränad på 1 år med calisthenics?

https://www.youtube.com/watch?v=WKEgHKOvYTE

Funderar på att börja med det. Vad är calisthenics för nåt?

Jag skulle säga att det är en träningsform där du enbart använder din egen kroppsvikt. Fokus på balans, flexibilitet och core strength. Kollade snabbt videon och du ser att han använder bara bars och sin egen kroppsvikt som motstånd.
Citera
2017-07-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag tränar på ett litet gym där jag inte kan köra gående utfall, så jag kör baksida lår i en sån maskin där man ligger på mage och sparkar mot röven. Gainsen kommer otroligt långsamt och jag känner mig orörd i jämförelse med mörbultningen man får i baksida lår av gående utfall. Är maskiner för baksida lår helt värdelösa?

Ja maskiner tar väldigt dåligt på baksida lår, de tror jag de flesta tycker. Bulgariska knäböj är däremot bra och då helst med den främre foten på en upphöjd platta, vilken innebär att man kommer ner djupare i böjen. Det är också viktigt att försöka bromsa på vägen ner. Man får helt enkelt prova sig fram. Marklyft med raka ben är också bra, under förutsättning att man gör den på rätt sätt.
Citera
2017-07-26, 20:08
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Ja maskiner tar väldigt dåligt på baksida lår, de tror jag de flesta tycker. Bulgariska knäböj är däremot bra och då helst med den främre foten på en upphöjd platta, vilken innebär att man kommer ner djupare i böjen. Det är också viktigt att försöka bromsa på vägen ner. Man får helt enkelt prova sig fram. Marklyft med raka ben är också bra, under förutsättning att man gör den på rätt sätt.

Tack för tipset, jag ska testa bulgariska knäböj nästa benpass.
Citera
2017-07-29, 20:55
Medlem
Hodurs avatar
Söker övningar man kan göra liggandes, som det ser ut nu verkar det endast vara push-övningar, vilket minskar muskeltillväxten för benen och rygg. Har inte tillgång till gym för att utföra benpress.

Alternativt ett tips på hur man kan träna muskulaturen på ben och rygg med minimal tid spenderad ståendes, inklusive vila.

Tack i förhand.
Citera
2017-07-29, 21:25
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Söker övningar man kan göra liggandes, som det ser ut nu verkar det endast vara push-övningar, vilket minskar muskeltillväxten för benen och rygg. Har inte tillgång till gym för att utföra benpress.

Alternativt ett tips på hur man kan träna muskulaturen på ben och rygg med minimal tid spenderad ståendes, inklusive vila.

Tack i förhand.
Roddar i dörrtrapets eller med hantlar på bänk, kanske? Om du måste ligga helt platt på marken blir det nog knepigt, men om du bara har lågt i tak kanske finnen funkar? Får man fråga varför du tvunget vill träna liggande?
Citera
2017-07-29, 22:32
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Roddar i dörrtrapets eller med hantlar på bänk, kanske? Om du måste ligga helt platt på marken blir det nog knepigt, men om du bara har lågt i tak kanske finnen funkar? Får man fråga varför du tvunget vill träna liggande?

Är inte tvungen, men skulle föredra att försöka minska det. Därför om det endast går att träna ben vertikalt får jag göra det. Anledningen varför är att något verkar strul med mitt automatiska nervsystem, blodkärlen dras inte ihop i benen när jag står upp, så pulsen går upp för att blodet stannar i fötterna, blir då lite yr som vid lågt blodtryck. Finns dock lösningar som att hydrera, äta mer salt, ha kompressor runt benen osv. Eller att ha fötterna i samma nivå som bröstet. Kan säga att det inte känns bra efter ett ben/ryggpass, symtom ökar också i takt med värmen.

Finns en del lutande benpress på gym bl.a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in