Citat:
Ursprungligen postat av
Tajger66
Det är många som tex "bulka" "deffa"? Ja jag ska precisera mig mera och leta upp fler ord/termer som används flitigt här och inom träning. Jag är den som söker och läser mycket när jag är intresserad av ett ämne men postar inte så mycket då jag ofta finner svaren i alla trådar. Har läst mycket i detta ämne det senaste året.
Jag kan förklara de du har tagit upp iallafall, kortfattat.
Bulka innebär att du lägger dig på ett kaloriöverskott, dvs att du stoppar i dig mer kcal än vad du gör dig av med genom träning och genom att hålla dig själv vid liv (kroppen behöver ca 2000kcal per dag hos en genomsnittsperson för att upprätthålla temperatur, organen ska fungera m.m). Genom att bulka går man upp i vikt, man vill helt enkelt lägga på sig muskler.
Deffa är motsatsen. Man lägger sig medvetet på ett underskott och tränar på, målet med detta är att tappa vikt, främst fettmassa. Detta gör man genom att träna hårt och hålla proteinintaget högt. Man brukar också säga att en bra måttstock på ett sådant underskott är ungefär 500kcal om dagen. Detta ger en ungefärlig viktminskning på 0.5kg i veckan.
Notera att värdena här varierar för olika personer och kön.