2016-05-10, 20:42
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Sicken björntjänst, jag hade inte sett det om du inte citerat honom. Nu kommer dessvärre den hatade dörrvakten och visar på dörren.

Besvikelsen.
Citera
2016-05-13, 19:51
Medlem
PlaysTooMuchs avatar
http://www.exrx.net/WeightExercises/...BSideBend.html

Killen lutar sig mot vänster och dra vikten med höger hand. Det är väl hans vänstra oblique som tränas då, eller hur?
Citera
2016-05-13, 20:01
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlaysTooMuch
http://www.exrx.net/WeightExercises/...BSideBend.html

Killen lutar sig mot vänster och dra vikten med höger hand. Det är väl hans vänstra oblique som tränas då, eller hur?

Yes.
Citera
2016-05-13, 20:40
Medlem
PlaysTooMuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Yes.

Tack för svaret.
Citera
2016-05-13, 22:57
Medlem
Irbes avatar
Citat:
Yes.

Kan man träna delar av den muskeln?
Trodde det var samma princip som en "raka" magmuskeln, dvs det går inte att träna delar utav den.
Obs fråga, inte påhopp.
Citera
2016-05-13, 23:08
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irbe
Trodde det var samma princip som en "raka" magmuskeln, dvs det går inte att träna delar utav den.
Obs fråga, inte påhopp.

Ja alltså man har ju obliques på båda sidorna av kroppen så du kan träna dem separat.
Citera
2016-05-14, 02:22
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Obs fråga, inte påhopp.
Mja, lite förvirring gällande anatomi här skulle jag tro. Din magmuskulatur (eller core då) betsår av flertalet muskler som faktiskt kan prickskjutas. Hur effektivt det nu är är en annan fråga.

Men du kan (förmodligen inte, enligt mig då) inte träna en enskild del av en separat muskel. Det vill säga, du kan inte bara träna mittdelen av biceps – försöker man göra det så aktiverar man hela den muskelgruppen, man kan inte prickskjuta yttre, mitten eller vad man nu önskar på så sätt. Muskeln drar ihop sig eller förlängs, den vet inget annat. Men din magmuskulatur består av fler delar (som förmodligen) kan tränas var för sig. Man kan träna framsida och baksida separat exempelvis, liksom höger och vänster oblique.
Citera
2016-05-14, 10:02
Bannlyst
Hej. Mitt split är följande. Dag 1: axlar ben. Dag 2: rygg biceps dag 3: bröst, triceps. dag 4: vila och så vidare

Är det ett problem att jag kör rygg dagen efter axlar? Tänker mer på att jag kör pull-ups och det borde väl tära på axlarna när det är meningen att den ska vila den dagen?
Citera
2016-05-14, 18:58
Medlem
Mattsson69s avatar
Tjo, gammal gymgrabb här, har nyligen börjat löpa lite och det är sällan jag klarar mer än en kilometer innan bröstet brinner.

Har aldrig direkt sprungit så mycket, är ganska grov i kroppen och har tryckt AAS och använt efedrin för mer ork i över 10 år.

Nu vill jag sakta ner och bara hålla mig "fit" och löpa så bra som möjligt och köra rent.

Är det intervaller som gäller för mig?

Några andra tips?
Citera
2016-05-14, 19:15
Medlem
Irbes avatar
Citat:
Ja alltså man har ju obliques på båda sidorna av kroppen så du kan träna dem separat.

Citat:
Mja, lite förvirring gällande anatomi här skulle jag tro. Din magmuskulatur (eller core då) betsår av flertalet muskler som faktiskt kan prickskjutas. Hur effektivt det nu är är en annan fråga.

Men du kan (förmodligen inte, enligt mig då) inte träna en enskild del av en separat muskel. Det vill säga, du kan inte bara träna mittdelen av biceps – försöker man göra det så aktiverar man hela den muskelgruppen, man kan inte prickskjuta yttre, mitten eller vad man nu önskar på så sätt. Muskeln drar ihop sig eller förlängs, den vet inget annat. Men din magmuskulatur består av fler delar (som förmodligen) kan tränas var för sig. Man kan träna framsida och baksida separat exempelvis, liksom höger och vänster oblique.

Tack för denna lärdom!
Citera
2016-05-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited
Hej. Mitt split är följande. Dag 1: axlar ben. Dag 2: rygg biceps dag 3: bröst, triceps. dag 4: vila och så vidare

Är det ett problem att jag kör rygg dagen efter axlar? Tänker mer på att jag kör pull-ups och det borde väl tära på axlarna när det är meningen att den ska vila den dagen?

Nej, det är ingen fara. Förvisso så får du lite bakre axlar utav din ryggträning men inte så mycket att du inte kan köra det dagen efter. Jag körde en split med axlar dagen efter rygg i flera månader och det partiet är ett av mina bäst utvecklade.
Citera
2016-05-15, 00:44
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Obs fråga, inte påhopp.

Citat:

Det finns en del som tyder på att det går att träna olika delar av en muskel. Även olika delar av muskeln i muskelfibrernas längdriktning. Ni kan läsa mer om det här. Frågan är i vilken utsträckning och om man behöver bry sig om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in