Citat:
Ursprungligen postat av
Theken1891
Har för mig att du kör för styrka främst. Undrar lite om du ligger på 10 procent eller om du går upp emot 20? Vill själv bli stark i baslyften men vill helst ha låg kroppsfett också.
Jag är 40+ och har inte varit nere under (vad jag tycker är) 10% de senaste fyra åren. Det blir klart svårare med åren att hålla låg fettprocent, vilket delvis kan förklaras med ålder men givetvis också på att jag unnar mig ett gott leverne numera. För er yngre killar kan det vara lättare att hålla, fettprocenten kan vara ganska låg hos män under 25.
Vad gäller inriktning så brukar styrkan ge med sig lite i böj och i synnerhet i bänk när man börjar röra sig ner mot ensiffrigt. Vad gäller bänk så är det naturligt: mindre fett runt torson gör att rörelsebanan blir längre och lyfter svårare, men varför böjen blir sämre verkar ingen riktigt kunna förklara.
För bodybuilders verkar det snarare ha att göra med att de får svårt att behålla pump och volym, men det brukar rätta till sig om de äter ordentligt några dagar. Då kan man se fantastisk ut under några dagar med riktigt låg fettprocent och vattnigt svullna muskler.