2017-06-06, 19:53
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Vad tycker ni är jobbigast mentalt, gå ner till ~10% kroppsfett eller just att stanna vid den % över tid?
Helt klart att försöka behålla det.

Även om resan dit kan vara ganska kämpig så blir man ändå peppad av att det går framåt vecka för vecka. Klart jobbigare att vecka för vecka ser hur snabbt det hårda jobbet utraderas.
Citera
2017-06-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Helt klart att försöka behålla det.

Även om resan dit kan vara ganska kämpig så blir man ändå peppad av att det går framåt vecka för vecka. Klart jobbigare att vecka för vecka ser hur snabbt det hårda jobbet utraderas.

Har för mig att du kör för styrka främst. Undrar lite om du ligger på 10 procent eller om du går upp emot 20? Vill själv bli stark i baslyften men vill helst ha låg kroppsfett också.
Citera
2017-06-06, 21:09
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Har för mig att du kör för styrka främst. Undrar lite om du ligger på 10 procent eller om du går upp emot 20? Vill själv bli stark i baslyften men vill helst ha låg kroppsfett också.
Jag är 40+ och har inte varit nere under (vad jag tycker är) 10% de senaste fyra åren. Det blir klart svårare med åren att hålla låg fettprocent, vilket delvis kan förklaras med ålder men givetvis också på att jag unnar mig ett gott leverne numera. För er yngre killar kan det vara lättare att hålla, fettprocenten kan vara ganska låg hos män under 25.

Vad gäller inriktning så brukar styrkan ge med sig lite i böj och i synnerhet i bänk när man börjar röra sig ner mot ensiffrigt. Vad gäller bänk så är det naturligt: mindre fett runt torson gör att rörelsebanan blir längre och lyfter svårare, men varför böjen blir sämre verkar ingen riktigt kunna förklara.

För bodybuilders verkar det snarare ha att göra med att de får svårt att behålla pump och volym, men det brukar rätta till sig om de äter ordentligt några dagar. Då kan man se fantastisk ut under några dagar med riktigt låg fettprocent och vattnigt svullna muskler.
Senast redigerad av Killer-queen 2017-06-06 kl. 21:13.
Citera
2017-06-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag är 40+ och har inte varit nere under (vad jag tycker är) 10% de senaste fyra åren. Det blir klart svårare med åren att hålla låg fettprocent, vilket delvis kan förklaras med ålder men givetvis också på att jag unnar mig ett gott leverne numera. För er yngre killar kan det vara lättare att hålla, fettprocenten kan vara ganska låg hos män under 25.

Vad gäller inriktning så brukar styrkan ge med sig lite i böj och i synnerhet i bänk när man börjar röra sig ner mot ensiffrigt. Vad gäller bänk så är det naturligt: mindre fett runt torson gör att rörelsebanan blir längre och lyfter svårare, men varför böjen blir sämre verkar ingen riktigt kunna förklara.

För bodybuilders verkar det snarare ha att göra med att de får svårt att behålla pump och volym, men det brukar rätta till sig om de äter ordentligt några dagar. Då kan man se fantastisk ut under några dagar med riktigt låg fettprocent och vattnigt svullna muskler.

Okej, tack för svar. Mitt främsta mål är egentligen aehstetics men har jag en någorlunda styrka på det skulle jag bli otroligt nöjd.
Citera
2017-06-07, 12:21
Medlem
lancxzev2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogge78
Ektomorf. Sugrörsarmar. Problem.

Jag kör 6-7 reps dumbbell curls på 15kg. Har varit fast på den vikten i ett par månader och kan inte ens lägga på ett kilo och komma över 3 reps. Klarar inte heller ett 5:e set.
Skulle testa att gå ner några kilo det sista jag gjorde i slutet av träningen och verkligen trötta ut musklerna, men visade sig att jag kunde köra 4 set till på 6x15kg? Eftersom jag även kombinera med någon annan bicep-övning, typ preacher, så blir det många set i slutändan... Kanske klarar ännu fler.

Någon som kan rekommendera vad jag ska göra? Om ens nåt? Funderar på att köra biceps 2ggr/vecka men vet inte om det hjälper när 15kg verkar vara både för tungt och för lätt samtidigt

(Jag svingar inte vikterna, mina triceps växer sakta men säkert så armarna ser lite bredare ut, jag har tränat i ungefär 9 månader, i början körde jag alltid 8 till 12 reps men blev rekommenderad att gå ner till 6 pga kroppstyp och jag ökar vikterna på allt utom biceps med jämna mellanrum.)
kör basövningarna det är dom som kommer göra så att du växer mest, fokusera inte bara på curls då det är en bonus övning bara.dips och hantelpress/militärpress är dom 2 bästa övningarna för att växa armarna som mest
Citera
2017-06-07, 20:04
Medlem
lancxzev2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1dawg
Kör för tillfället shrugs med skivstång och undrar om jag borde byta till hantlar? Kör med en totalvikt på 50kg och anledningen till att jag undrar är för att det inte riktigt känns i trapzen utan snarare i händerna/armarna (även fast armarna är raka och i axelbredd).
Tror jag gör rätt teknik, drar skivstången längs med peter-niklas.

Har en till lite konstigare fråga, jag märkte nu att det kittlar som fan i snorren när jag kör triceps pulldowns. Väldigt obehaglig känsla typ som om det ilar ~1cm in i kuken. Någon annan som känner så? Minns att jag upplevt samma känsla när jag kört sittande militärpress på smithmaskin. Vad kan det bero på? Är det vanligt eller är jag den enda som får så?

edit: hittade denna länk och flera andra: https://www.reddit.com/r/Fitness/com...cep_pulldowns/
Verkar som om jag inte är den enda som upplever detta fenomen.
kör du shrugs med straps på? brukar alltid köra med straps på shrugs varianter då jag göret ganska tungt
Citera
2017-06-08, 00:41
Bannlyst
Anser ni att det här är bra stats?

183 cm
75 kg
18 % bf
40 % muskler i kroppen
Citera
2017-06-08, 10:16
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess

183 cm
75 kg
18 % bf
40 % muskler i kroppen

Bra för vadå?
Citera
2017-06-08, 13:58
Medlem
Citat:

183 cm
75 kg
18 % bf
40 % muskler i kroppen

Aldrig sett sämre. Vad får dig att tro att det skulle vara bra? Kom till mitt gym i Göteborg så ska du se på bra stats. Inget fejkat Instagram.
Citera
2017-06-08, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Aldrig sett sämre. Vad får dig att tro att det skulle vara bra? Kom till mitt gym i Göteborg så ska du se på bra stats. Inget fejkat Instagram.
Fast har 39 cm armar av nån konstig anledning. Breda axlar så jag har ju form ändå.
Citera
2017-06-09, 14:15
Medlem
Citat:
Fast har 39 cm armar av nån konstig anledning. Breda axlar så jag har ju form ändå.

Jag ger alla respekt som fått resultat från träningen. Men 39cm armar är inget vidare om du frågar en byggare. De som tränar bara för att de inte vill se spinkiga ut trots att de inte har den riktiga viljan tycker nog du är grym dock.
Citera
2017-06-09, 16:45
Medlem
Tja!
Har tränat och ätit seriöst i ca ett år nu. sedan 3 månader tillbaka har jag deffat då jag tyckte magen började bli för stor. Har nu gått ner 10 kg.
Men ser nu att min ena bröstmuskel är mindre än den andra och tycker det ser konstigt och fel ut.

Hur kan jag lösa problemet?
Vet att jag inte kan bygga medans jag deffar men när jag väl börjar äta mer mat, ska jag då träna den ena mer än den andra eller bara köra på som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in