Citat:
Ursprungligen postat av
doskii
Borde jag inte bry mig så mycket om att jag inte ökar mycket i bänkpress när jag ligger på kaloriunderskott?
Jag har kört bänk i kanske 7-8 månader samtidigt som jag ligger på kaloriunderskott och tar just nu 5x50kg på bänken(Klarade knappt 20kg när jag började).
Jag har inte ökat i bänken på 1-2 månader nu. Borde jag kunna ta mer efter 7-8 månader fastän att jag bara har fått i mig runt 1600-1800 kalorier varje dag? Jag ligger runt 150g protein varje dag.
Närmar mig min målvikt snart och ska börja käka mer för att bygga muskler så ska bli intressant att se om jag lyckas öka något då.
Nej, du kan inte förvänta dig att bli varken större eller starkare under kaloriunderskott, och det gäller i synnerhet för bänkpress. Vill du prioritera att gå ner i vikt så gör det, men då måste du acceptera att styrkeförhållandena kommer att stå still.
Vad gäller din viktnergång så försök inte gå ner hela vägen till shredds om du bara bänkar 50-60kg, det kommer mest se anorektiskt ut. Få bort det nästa om du känner att du måste, men ät sedan ordentligt och lägg på dig lite mer massa.