2017-03-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Har fått för mig att det är total volym över tid som gör mest skillnad. Så hellre vila lite längre och kunna utföra alla set och reps än att vila kortare tid, bli trött och inte orka med alla set och reps. För att man tröttat ut sig, inte på grund av att styrkan saknas?

Men det kanske är skillnad om vilan blir uppemot 10 min?

http://www.styrkelabbet.se/kort-setvila/

Jag tror du har rätt i det.
Jag tränar för styrka men ibland kan man köra någon övning i högt tempo pga tidsbrist och känner att vikterna blir löjligt låga och det är nog sämre både för styrka och hypertrofi.
Citera
2017-03-10, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Jag är väldigt stillasittande om dagarna. Mitt mål är att röra mig ca 10 000 steg om dagen. Är det bättre om jag tar alla 10 000 steg på en timme på kvällen än att jag sprider ut dessa steg över hela dagen? Vad skulle ni gjort?

Utspritt över dagen, då det är långvarigt stillasittande (+30 min) som har visat sig vara riktigt dåligt för hälsan.
Gör dig själv en tjänst och köp ett höj och sänkbart skrivbord, ett par väl dämpade skor (t.ex. Joya) och börja stå majoriteten av dagarna istället.
Citera
2017-03-10, 17:58
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Utspritt över dagen, då det är långvarigt stillasittande (+30 min) som har visat sig vara riktigt dåligt för hälsan.
Gör dig själv en tjänst och köp ett höj och sänkbart skrivbord, ett par väl dämpade skor (t.ex. Joya) och börja stå majoriteten av dagarna istället.
Sitta på Pilatesboll är också bra, om man nu inte kan stå.
Citera
2017-03-11, 17:22
Medlem
Kör nybörjarschemat blandat med löpning:

mån: knäböj + militärpress/bänk + marklyft
tis: löpning 5-7 km
ons: knäböj + militärpress/bänk + marklyft
tors: löpning 5-7 km
fre: knäböj + militärpress/bänk + marklyft
lör: löpning 5-7 km, eventuell vila
sön: vila

a) Tar knäna stryk av knäböj och löpning dagen efter? Är det rekommenderat att man vilar knäna en hel dag efter att ha kört knäböj ?

b) Bör jag skippa löpningen helt som nybörjare och bara fokusera på styrketräning? Förstör löpning om man vill bygga muskler? Vill helst prioritera styrketräning och om löpning "hämmar" muskelbyggnad så kan jag tänka mig sluta löpa.

Jag löper för att träna mina vader, de svullnar upp när jag springer. Jag vill kunna löpa 5 km utan att vilja lägga mig och dö av smärta i vaderna efter löprundan, det är målet med löpningen.
Citera
2017-03-12, 08:36
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Kör nybörjarschemat blandat med löpning:

mån: knäböj + militärpress/bänk + marklyft
tis: löpning 5-7 km
ons: knäböj + militärpress/bänk + marklyft
tors: löpning 5-7 km
fre: knäböj + militärpress/bänk + marklyft
lör: löpning 5-7 km, eventuell vila
sön: vila

a) Tar knäna stryk av knäböj och löpning dagen efter? Är det rekommenderat att man vilar knäna en hel dag efter att ha kört knäböj ?

b) Bör jag skippa löpningen helt som nybörjare och bara fokusera på styrketräning? Förstör löpning om man vill bygga muskler? Vill helst prioritera styrketräning och om löpning "hämmar" muskelbyggnad så kan jag tänka mig sluta löpa.

Jag löper för att träna mina vader, de svullnar upp när jag springer. Jag vill kunna löpa 5 km utan att vilja lägga mig och dö av smärta i vaderna efter löprundan, det är målet med löpningen.
Bättre om du knäböjer två gånger i veckan med några extra set per gång istället. Tre ggr i veckan plus löpning sätter onödigt tryck på benen.

Löpning är bra men korta ner dina löprundor och kör intensivare istället, det är en bättre kombo med styrketräning än stadig längre löpning. 3km intensivt räcker gott och väl och vila helst dagen efter dina knäböj om du känner dig öm.

Förövrigt borde du lägga till lite rodd och pullups i dina pass och inte köra samma basövningar varje gång. Blir snabbt väldigt monotont och tråkigt och det ska man inte ha om man är seriös med träningen!
Senast redigerad av elmerengue 2017-03-12 kl. 08:38.
Citera
2017-03-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Har fått för mig att det är total volym över tid som gör mest skillnad. Så hellre vila lite längre och kunna utföra alla set och reps än att vila kortare tid, bli trött och inte orka med alla set och reps. För att man tröttat ut sig, inte på grund av att styrkan saknas?

Men det kanske är skillnad om vilan blir uppemot 10 min?

http://www.styrkelabbet.se/kort-setvila/

Den där studien ger jag inte mycket för. Det är ju fullständiga nybörjare som undersöks. Vem ökar 25% i styrka på 2 månader liksom?

I övrigt styrker ju studien mitt påstående. 1-2 minuter är lagom vila. Då har du fyllt upp nivåerna till 75-95%.
Citera
2017-03-13, 16:54
Medlem
Borde jag inte bry mig så mycket om att jag inte ökar mycket i bänkpress när jag ligger på kaloriunderskott?
Jag har kört bänk i kanske 7-8 månader samtidigt som jag ligger på kaloriunderskott och tar just nu 5x50kg på bänken(Klarade knappt 20kg när jag började).
Jag har inte ökat i bänken på 1-2 månader nu. Borde jag kunna ta mer efter 7-8 månader fastän att jag bara har fått i mig runt 1600-1800 kalorier varje dag? Jag ligger runt 150g protein varje dag.

Närmar mig min målvikt snart och ska börja käka mer för att bygga muskler så ska bli intressant att se om jag lyckas öka något då.
Citera
2017-03-13, 18:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doskii
Borde jag inte bry mig så mycket om att jag inte ökar mycket i bänkpress när jag ligger på kaloriunderskott?
Jag har kört bänk i kanske 7-8 månader samtidigt som jag ligger på kaloriunderskott och tar just nu 5x50kg på bänken(Klarade knappt 20kg när jag började).
Jag har inte ökat i bänken på 1-2 månader nu. Borde jag kunna ta mer efter 7-8 månader fastän att jag bara har fått i mig runt 1600-1800 kalorier varje dag? Jag ligger runt 150g protein varje dag.

Närmar mig min målvikt snart och ska börja käka mer för att bygga muskler så ska bli intressant att se om jag lyckas öka något då.

Hade det inte varit bättre att göra tvärtom, alltså börja med att bygga muskler, käka mycket och ligga på kaloriöverskott för att skapa en så gynnsam miljö för muskeltillväxt som möjligt, och sedan gå över till kaloriunderskott för att gå ned i vikt och bli mer definierad samtidigt som du tränar för att bibehålla muskelmassan? Bara en undran, jag vet inte vad som har föranlett just ditt upplägg.
Citera
2017-03-13, 21:55
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doskii

Nej, du kan inte förvänta dig att bli varken större eller starkare under kaloriunderskott, och det gäller i synnerhet för bänkpress. Vill du prioritera att gå ner i vikt så gör det, men då måste du acceptera att styrkeförhållandena kommer att stå still.

Vad gäller din viktnergång så försök inte gå ner hela vägen till shredds om du bara bänkar 50-60kg, det kommer mest se anorektiskt ut. Få bort det nästa om du känner att du måste, men ät sedan ordentligt och lägg på dig lite mer massa.
Citera
2017-03-16, 14:07
Varenda en jag sett köra bicepscurls med hantlar kör en arm i taget(alternerar mellan armarna). Jag kör båda armarna samtidigt.

Gör det någon skillnad på vilket sätt man än kör?
Citera
2017-03-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Varenda en jag sett köra bicepscurls med hantlar kör en arm i taget(alternerar mellan armarna). Jag kör båda armarna samtidigt.

Nej.
Men jag tycker det är en klar fördel att koncentrera sig på en muskel i taget då vinkeln är viktig när man kör tungt. Vill inte skada mig och samtidigt kunna få ut max vilket jag inte får annars.
Citera
2017-03-16, 23:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla

Är man lite svagare i ena armen (vilket man ofta är) så kan det vara en fördel att köra en arm i taget för att inte dra snett och överkompensera med den starka sidan. Kör man tungt är det också lätt hänt att man svankar för att få upp vikten, vilket är lättare att motverka om man kör var arm för sig. Om jag kör på lättare vikter och fler reps tycker jag att det går bra att köra båda samtidigt med kontroll, antingen med hantlar eller stång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in