2016-11-09, 16:52
Medlem
SandalVandalens avatar
Nu pratar jag av egen erfarenhet, och detta funkade kalas för mig. Tränade på ett ungefär 5 dagar i veckan i 3 år. Nu är detta lite off-topic men detta är vad jag hade gjort om jag vore du!

1: KOST KOST KOST! Ät rätt, det är nästan allt!
2: Träna regelbundet, behöver inte vara mycket. Räcker med 3 gånger i veckan. Stort plus om du har någon kompis som redan tränar som kan hjälpa dig. Det är också grymt mycket roligare att träna med någon än att träna ensam. Tycker iallafall jag
3: Sök bara på Ab routines eller vad fan som på youtube, så väljer du ut en 3-9 olika övningar som du delar upp på dina pass och utför.
4: Löpning är kalas, spring varje vilodag! 3km räckte gott o väl för mig.

ELLER så kan du helt enkelt bara äta rätt, springa en jävla massa, använda youtube för att leta upp en massa övningar för magen och göra det hemma. Sen kan jag rekommendera dig att inte göra det för ofta om du aldrig tränat något innan, din kropp kan vara rätt skör då.
Det är en klassiker när man var yngre och aldrig tränat innan och bestämde sig för att göra flera hundra situps per dag, sen rätt var det var så sträckte man sig och gick som Bertil 82.

Och för att svara på din fråga, givetvis ger situps mer. Men du kommer garanterat att få ont i ryggen

Detta är det tråkiga alternativet om du frågar mig, men du kommer nog hitta ditt egna sätt att köra på. Lycka till!
Citera
2016-11-09, 17:28
Medlem
Nu pratar jag av egen erfarenhet, och detta funkade kalas för mig. Tränade på ett ungefär 5 dagar i veckan i 3 år. Nu är detta lite off-topic men detta är vad jag hade gjort om jag vore du!

1: KOST KOST KOST! Ät rätt, det är nästan allt!
2: Träna regelbundet, behöver inte vara mycket. Räcker med 3 gånger i veckan. Stort plus om du har någon kompis som redan tränar som kan hjälpa dig. Det är också grymt mycket roligare att träna med någon än att träna ensam. Tycker iallafall jag
3: Sök bara på Ab routines eller vad fan som på youtube, så väljer du ut en 3-9 olika övningar som du delar upp på dina pass och utför.
4: Löpning är kalas, spring varje vilodag! 3km räckte gott o väl för mig.

ELLER så kan du helt enkelt bara äta rätt, springa en jävla massa, använda youtube för att leta upp en massa övningar för magen och göra det hemma. Sen kan jag rekommendera dig att inte göra det för ofta om du aldrig tränat något innan, din kropp kan vara rätt skör då.
Det är en klassiker när man var yngre och aldrig tränat innan och bestämde sig för att göra flera hundra situps per dag, sen rätt var det var så sträckte man sig och gick som Bertil 82.

Och för att svara på din fråga, givetvis ger situps mer. Men du kommer garanterat att få ont i ryggen

Detta är det tråkiga alternativet om du frågar mig, men du kommer nog hitta ditt egna sätt att köra på. Lycka till!

Tack Sandal och Impuls!!! Ja man får ryggverk men jag antar att det är värt det right? ha ha ha...
Citera
2016-11-09, 17:31
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Inte ens om man gör det i 1 år på raken? Trodde 20 minuter x 365 gjorde något men... Nähä?
Kosten är A och O. Men om du redan är smal, varför ska du då löpa menar du?

Och nej, situps är inte värt ifall du får ont i ryggen. Hur resonerar du där?:/
Citera
2016-11-09, 17:36
Medlem
Lyssna på eatchildren de andra snackar skit
Du behöver 1. vara tillräckligt smal, ät mindre eller spring, spelar 0 roll. 2. Du behöver tillräckligt mycket muskler, vilket inte är mycket. Kör lite plankan och crunches ett par gånger i veckan på kvällen, typ 5-10 min
Citera
2016-11-09, 18:12
Medlem
Hur mycket spelar magmuskelträning roll i förhållande till kroppsfettsprocent?

Grovt brukar man dela in män i fyra grupper
25% eller mer - fet
24-18% - genomsnitt
17-14% - vältränad
13-6% - atlet

1. Ungefär vid vilken kroppsfettsprocent har man garanterat synliga magrutor, även om man inte aktivt tränar magmusklerna?

2. Om man tex inte orkar få ned kroppsfettsprocenten till under 18% - spelar det då nån större roll hur mycket man tränar magmuskler? Kommer man kunna få ett synligt sexpack med allt fett runt magen?

Vad tror ni ger mest synliga magrutor?
Träna magmusklerna effektivt under 6 månader men ligga kvar på 18% kroppsfett
Inte träna magmusklerna men gå ned till 14% kroppsfett
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-11-09 kl. 18:24.
Citera
2016-11-09, 18:31
Medlem
Relaterat till min förra post:

Hitta en snubbe som filmat sin mages utveckling när han tränade ned sig från 30% till 10.5% body fat
https://www.youtube.com/watch?v=asy5VrHkl2c&t=3m40s

Skulle påstå att tabellen ovan stämmer ganska bra. Vid +25% skulle jag kalla honom småfet, vid 25-20% plufsig. Vid 18% fortfarande lite plufsig.
Först vid 16% börjar han se någorlunda smal ut.
Runt 12.8% börjar det hända grejor, då skulle jag påstå att han ser vältränad ut.
Vid 11.5 skulle jag kalla honom rippad.

Lät som hans träning mest bestod av löpning och inte styrketräning.
Lyssnade inte så noga men lät som han började gymma lite när han nådde 11-12% och började tycka han såg för liten ut.

Min fråga är: Tror ni han vunnit på att lägga mer tid på att träna magmuskler och mindre tid på att få ned kroppsfettsprocenten?
(Båda två vore förstås bäst men man har ju inte obegränsat med tid och ork.)
Hade han fått mer tydligt sexpack om han tex nöjt sig med att ligga på 13% och istället för den där extra löprundan hade tränat magmusklerna?
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-11-09 kl. 18:43.
Citera
2016-11-09, 20:29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Relaterat till min förra post:

Hitta en snubbe som filmat sin mages utveckling när han tränade ned sig från 30% till 10.5% body fat
https://www.youtube.com/watch?v=asy5VrHkl2c&t=3m40s

Skulle påstå att tabellen ovan stämmer ganska bra. Vid +25% skulle jag kalla honom småfet, vid 25-20% plufsig. Vid 18% fortfarande lite plufsig.
Först vid 16% börjar han se någorlunda smal ut.
Runt 12.8% börjar det hända grejor, då skulle jag påstå att han ser vältränad ut.
Vid 11.5 skulle jag kalla honom rippad.

Lät som hans träning mest bestod av löpning och inte styrketräning.
Lyssnade inte så noga men lät som han började gymma lite när han nådde 11-12% och började tycka han såg för liten ut.

Min fråga är: Tror ni han vunnit på att lägga mer tid på att träna magmuskler och mindre tid på att få ned kroppsfettsprocenten?
(Båda två vore förstås bäst men man har ju inte obegränsat med tid och ork.)
Hade han fått mer tydligt sexpack om han tex nöjt sig med att ligga på 13% och istället för den där extra löprundan hade tränat magmusklerna?

Hur magrutorna ser ut vid olika % kroppsfett varierar från person till person. Vissa kan säkert ligga runt 13-15 och man kan fortfarande antyda magrutor, medan andra måste ned typ runt 8-9 % för att se dom.

Ser du inte dina magrutor än så beror det nog mer på ditt fett vid magen, och inte magträningen du gör eller inte gör. Vill du ha dom synliga så är det låg kroppsfett som gäller.
Citera
2016-11-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ser du inte dina magrutor än så beror det nog mer på ditt fett vid magen, och inte magträningen du gör eller inte gör. Vill du ha dom synliga så är det låg kroppsfett som gäller.
Jo, det är det jag gissar. Och baserat på alla vettiga rön verkar kroppsfettet va nyckeln.

Verkar dock so mmånga fortfarande inte fattat detta. Bara att kolla i denna tråd - ingen nämner kroppsfett direkt utan det är luddiga uttalanden i stil med att "äta rätt och träna mycket" och fortfarnade mycket fokus på träning.
Citat:
Hur magrutorna ser ut vid olika % kroppsfett varierar från person till person. Vissa kan säkert ligga runt 13-15 och man kan fortfarande antyda magrutor, medan andra måste ned typ runt 8-9 % för att se dom.
8-9 låter extremt lågt.

Ligger man på 10% bör man väl fan se nån slags magrutor om man inte är nån slags genetisk anomali?

Det sägs ju att 5% är typ minimum för att man ens ska överleva. Så att man skulle behöva ligga på 3-4% ifrån hälsofara för att se sexpacket låter ju sinnesssjukt.

När jag läst olika sidor verkar många skriva att om man inte är en Tour de France-cyklist är med 6% också abnormalt och en hälsofara.

Många bodybuilders ligger väl runt 10%?
Verkar även som det är en stor bedrift för en genomsnittlig man (som inte är en atlet eller lever för att träna utan bara tränar för att hålla sig i form) att ens nå 11%, eller framförallt - att behålla det en längre period.
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-11-09 kl. 21:14.
Citera
2016-11-09, 21:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jo, det är det jag gissar.

Jag tycker dock att man både i tråden och i världen i allmänhet fortfarande inte verkar ha köpt att det är kroppsfett som är avgörande utan man har en tro på att magträning är lika relevant.

8-9 låter extremt lågt. Med tanke på att man säger att vid 6% är man nästan i hälsofara.
Är det ens möjligt att ligga på 10% och inte ha någorlunda synliga magrutor?

Magträningen är inte relevant. Lågt kroppsfett är det som gäller, oavsett hur bra du tränar magen. Hur magrutorna ser ut är genetiskt. Vissa har bara 4 pack, andra 6 pack. Formen och storleken är genetiskt helt enkelt.
Citera
2016-11-09, 21:20
Medlem
Citat:
Magträningen är inte relevant. Lågt kroppsfett är det som gäller, oavsett hur bra du tränar magen. Hur magrutorna ser ut är genetiskt. Vissa har bara 4 pack, andra 6 pack. Formen och storleken är genetiskt helt enkelt.
Ja, bör kalla det tvättbräda snarae än 6-pack. Vissa har 4, andra har till och med 8.

Tack för svaret, precis detta jag fiskade efter:
Spelar magträning nån nämnvärd roll?

Bilden jag fått är att, precis som du säger, har man inte väldigt lite kroppsfett är magträning irrelevant.
Om man inte är en steroidtagtande bodybuilder.

Jag tänker mig att man bara bör fråga sig : Är jag beredd att hålla på med den fettförbränning som krävs för att ligga kvar på tillräckligt låg kroppsfettsprocent?
Är man inte det så låter det inte som träning av magmusklerna kommer spela nån som roll, blir ändå ingen synlig tvättbräda va
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-11-09 kl. 21:43.
Citera
2016-11-09, 21:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ja, bör kalla det tvättbräda snarae än 6-pack. Vissa har 4, andra har till och med 8.

Tack för svaret, precis detta jag fiskade efter:
Spelar magträning nån nämnvärd roll?

Bilden jag fått är att, precis som du säger, har man inte väldigt lite kroppsfett är magträning irrelevant.
Om man inte är en steroidtagtande bodybuilder.

Jag tänker mig att man bara bör fråga sig : Är jag beredd att hålla på med den fettförbränning som krävs för att ligga kvar på tillräckligt låg kroppsfettsprocent?
Är man inte det så låter det inte som träning av magmusklerna kommer spela nån som roll, blir ändå ingen synlig tvättbräda va

Alltså en stark magmuskulatur är bra att ha oavsett eftersom bålstyrka är viktigt när du tränar övriga muskler. Men visst, det krävs en viss disciplin att hålla sig i form året runt. Så även om du inte klarar att hålla dig i form året runt, så finns det inget negativt med magträning.
Citera
2016-11-11, 07:45
Medlem
Undrar också hur man får fram magrutorna egentligen? Jag är 186cm lång och i våras låg jag på ca 90kg i kroppsvikt. Då bör jag nämna att jag inte tränat speciellt mycket och haft en stillasittande vardag i ca 2 år. Började springa och räkna kalorier och nu är jag nere på 67kg. Kollar man diverse kroppsfetts beräkningar så bör jag ligga runt 10%. Jag är ju smal, men har ändå fortfarande fett på magen och jag vill knappt gå ner mer nu. Om jag sppänner magen och känner med fingrarna så känns ju rutorna tydligt, så det kan inte vara långt kvar. Tänker mest på att BMI säger att jag är underviktig om jag går ner till 64kg och det vill jag inte heller. Var ganska nöjd på 70kg men vill verkligen se om jag kan få syn på mina rutor, har aldrig sett dem.

Kör även ca 30 situps och 1 minuts planka varannan dag.
Senast redigerad av blork 2016-11-11 kl. 07:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in