Nu pratar jag av egen erfarenhet, och detta funkade kalas för mig. Tränade på ett ungefär 5 dagar i veckan i 3 år. Nu är detta lite off-topic men detta är vad jag hade gjort om jag vore du!
1: KOST KOST KOST! Ät rätt, det är nästan allt!
2: Träna regelbundet, behöver inte vara mycket. Räcker med 3 gånger i veckan. Stort plus om du har någon kompis som redan tränar som kan hjälpa dig. Det är också grymt mycket roligare att träna med någon än att träna ensam. Tycker iallafall jag

3: Sök bara på Ab routines eller vad fan som på youtube, så väljer du ut en 3-9 olika övningar som du delar upp på dina pass och utför.
4: Löpning är kalas, spring varje vilodag! 3km räckte gott o väl för mig.
ELLER så kan du helt enkelt bara äta rätt, springa en jävla massa, använda youtube för att leta upp en massa övningar för magen och göra det hemma. Sen kan jag rekommendera dig att inte göra det för ofta om du aldrig tränat något innan, din kropp kan vara rätt skör då.
Det är en klassiker när man var yngre och aldrig tränat innan och bestämde sig för att göra flera hundra situps per dag, sen rätt var det var så sträckte man sig och gick som Bertil 82.
Och för att svara på din fråga, givetvis ger situps mer. Men du kommer garanterat att få ont i ryggen
Detta är det tråkiga alternativet om du frågar mig, men du kommer nog hitta ditt egna sätt att köra på. Lycka till!