2016-12-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Stark bål? Tar tid samt att du inte ska träna ben för ju mindre de väger desto bättre. Räkna med att det tar tid att bli så stark beroende på dina bens vikt.

Detta måste vara trolleri.
Eller menar du att hen ska undvika å träna ben för att de ska väga mindre så att hen orkar klara hängande benlyft?
Va?

Det enda du behöver göra är att försöka, första gången klarar man ej många men andra gången orkar man mer och tredje gången ännu mer och fjärde gången desto mer osv...
Träning.
Citera
2016-12-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiraNapoli
Detta måste vara trolleri.
Eller menar du att hen ska undvika å träna ben för att de ska väga mindre så att hen orkar klara hängande benlyft?
Va?

Det enda du behöver göra är att försöka, första gången klarar man ej många men andra gången orkar man mer och tredje gången ännu mer och fjärde gången desto mer osv...
Träning.

Nej, det var inte trolleri. Jag antog inte på automatik att TS var en bodybuilder eftersom det finns några hundra andra anledningar till att kunna just hängande benlyft utan att vara det. Som du säger så tar det tid att träna upp det. Kan ta några månader till flera år beroende på hur man lägger upp träningen.
Citera
2016-12-16, 14:24
Medlem
Citat:
Nej, det var inte trolleri. Jag antog inte på automatik att TS var en bodybuilder eftersom det finns några hundra andra anledningar till att kunna just hängande benlyft utan att vara det. Som du säger så tar det tid att träna upp det. Kan ta några månader till flera år beroende på hur man lägger upp träningen.

Några månader till flera år?
Ja du, vi två lever nog i olika dimensioner.
Att vara helt otränad till att kunna klara den övningen tar så lång tid enligt de personliga tränare som jobbar på gymen nära stureplan o vill suga ut pengar ur stackars satar som inte vet bättre.
Citera
2016-12-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiraNapoli
Några månader till flera år?
Ja du, vi två lever nog i olika dimensioner.
Att vara helt otränad till att kunna klara den övningen tar så lång tid enligt de personliga tränare som jobbar på gymen nära stureplan o vill suga ut pengar ur stackars satar som inte vet bättre.

Beror ju på hur mycket tid man lägger på det. Och bara för att man tränar betyder inte det att man uppnår målet snabbt. Vi är alla olika bra på det här med träning...
Citera
2016-12-17, 11:38
Medlem
Citat:
Det handlar om erfarenhet. Du har säkert någon annan större muskelgrupp som växer. Då kan du lära dig känna efter hur den muskeln känns innan, under och efter träning och tillämpa den känslan på ben och rumpa. Ju större man blir. Ju lättare kan man känna efter tycker jag. Hoppas det hjälpte lite iaf. Mvh

Jag har ett "problem" och undrar om det inte är just detta som du tar upp angående större/mindre muskler.

Mitt schema ser ut såhär nu:

Mån: Bröst
Ons: Ben
Fre: Rygg

Jag är nybörjare så jag kanske har fel, MEN: Notera att varje muskelgrupp endast körs en gång i veckan. Jag tycker
känner att jag inte träffar rätt muskler. Att de aldrig hinner växa.

Exempel: När jag kör bänkpress (nu ligger jag på stång + 10-15kg) så känner jag att mina armar är helt slutkörda efter passet. Bröstet? Ingenting. Måste köra Flye för att träffa bröstmusklerna. Frågade min kompis som tränar ofta och han sa att "dina armar är så svaga att när du kör bänkpress så är det dem som jobbar mest".

Jag kan tänka mig att träna 3-4 gånger i veckan och vill ny byta till:
Fre: Bröst
Sön: Ben
osv. Kallas detta schema Stronglift? Har läst på nätet att det ska vara bra.

Vad tror ni? Stämmer det att man den svagaste muskeln jobbar mest?

Tacksam för svar
Citera
2016-12-17, 13:43
Medlem
Dålig teknik i marklyft?
När jag kör marklyft brukar det ske utan minsta känning av smärta i ländrygg eller någon annanstans. Dagen efter har jag sedan en skön träningsvärk i större delen av kroppens baksida och då även i ländryggen. Så långt är allt fint. När jag nu sträcker ut svanken en längre tid så som när jag hukar mig över diskbänken får jag dock ont i ländryggen och måste ställa mig upp och vila så att smärtan släpper. Fortsatt några dagar kan jag i vardagliga situationer inte böja mig framåt någon längre stund. Min undran rör om detta är normalt eller måste grunda sig i dålig form på ryggen under mina repetitioner av marklyft? Jag upplever aldrig något liknande i andra muskler behäftade med träningsvärk.
Citera
2016-12-17, 19:30
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.

Tacksam för svar

Nej det här är stronglifts: https://stronglifts.com/5x5/
Utmärkt nybörjarschema! Kör det! Kör bara det, i 4-12 månader. Du kommer garanterat bli starkare! Ät mycket mat också.
Citera
2016-12-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Jag har ett "problem" och undrar om det inte är just detta som du tar upp angående större/mindre muskler.

Mitt schema ser ut såhär nu:

Fre: Rygg

Jag är nybörjare så jag kanske har fel, MEN: Notera att varje muskelgrupp endast körs en gång i veckan. Jag tycker
känner att jag inte träffar rätt muskler. Att de aldrig hinner växa.

Exempel: När jag kör bänkpress (nu ligger jag på stång + 10-15kg) så känner jag att mina armar är helt slutkörda efter passet. Bröstet? Ingenting. Måste köra Flye för att träffa bröstmusklerna. Frågade min kompis som tränar ofta och han sa att "dina armar är så svaga att när du kör bänkpress så är det dem som jobbar mest".

Tacksam för svar

Det är tvärtom. Kanske du missuppfattade din kompis. Men det är alltid den starkaste muskeln som tar över. Så om du använder dålig teknik eller kör för tungt så bröstet inte orkar så tar armarna över eftersom du är starkare i dem.

Precis, så tränar du inte musklerna tillräckligt ofta. Denna video från Strävan är köttig med kunskaper (han pratar svenska) och videon handlar bara om hur ofta han tycker man ska träna en muskel: https://www.youtube.com/watch?v=gQOt...815wz&index=19

Det finns många varianter på stronglifts. Du skulle kunna köra såhär:
Mån: Bröst, rygg
Fre: Bröst, rygg

Du lade ju inte in rygg så gjorde det åt dig.

Ett ännu mer avancerat schema för armar. Kollar du på videon ovan förstår du hur det fungerar.

Mån: Bröst, rygg, armar
Ons: Ben, armar
Fre: Bröst, rygg, armar
Sön: Ben, armar

Mycket armar vilket fungerar om de återhämtar sig på 2 dagar vill säga.

Om man nu vill satsa mycket på bröst och rygg så kan detta vara bättre:
Tis: Bröst, rygg
Fre: Bröst, rygg,
Sön: Bröst, rygg, Ben

Du förstår säkert nu att man kan bygga schemat efter vilka muskler man vill prioritera och att det kan se så olika ut. Därför ska du bygga ett eget schema efter dina önskemål.
Citera
2016-12-18, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandfest
''Behöver'' man ens träna mage speciellt mycket? De olika musklerna i bålen aktiveras ju till viiss grad i nästan alla övningar. Kör mage lite sporadiskt, mest för att det är så jäkla tråkigt. Jag menar står jag framför spegeln och spänner ut skinnet/fettet på magen så ser jag ju att där redan finns blockiga abs - Så det enda som krävs för att jag ska ''få'' ett väl synligt 6-pack är att droppa lite fett? Mätte fettprocent häromdan via nån sida då man skulle mäta hals, midja osv. fick då som resultat att jag ligger på ca 14%.

En fråga gällande proteinintag/dag: Är det fullgott för muskeltillväxt att få i sig 1g/kg kroppsvikt? Är det stor skillnad i hastighet av muskeltillväxt om man slukar 2mg/kg kroppsvikt?

Magmusklerna kommer släpa efter de andra musklerna om du endast tränar dem sekundärt. Det blir ingen optimal muskeltillväxt.
Citera
2016-12-18, 11:08
Medlem
Citat:
Det är tvärtom. Kanske du missuppfattade din kompis. Men det är alltid den starkaste muskeln som tar över. Så om du använder dålig teknik eller kör för tungt så bröstet inte orkar så tar armarna över eftersom du är starkare i dem.

Precis, så tränar du inte musklerna tillräckligt ofta. Denna video från Strävan är köttig med kunskaper (han pratar svenska) och videon handlar bara om hur ofta han tycker man ska träna en muskel: https://www.youtube.com/watch?v=gQOt...815wz&index=19

Det finns många varianter på stronglifts. Du skulle kunna köra såhär:
Mån: Bröst, rygg
Fre: Bröst, rygg

Du lade ju inte in rygg så gjorde det åt dig.

Ett ännu mer avancerat schema för armar. Kollar du på videon ovan förstår du hur det fungerar.

Mån: Bröst, rygg, armar
Fre: Bröst, rygg, armar
Sön: Ben, armar

Mycket armar vilket fungerar om de återhämtar sig på 2 dagar vill säga.

Om man nu vill satsa mycket på bröst och rygg så kan detta vara bättre:
Tis: Bröst, rygg
Fre: Bröst, rygg,
Sön: Bröst, rygg, Ben

Du förstår säkert nu att man kan bygga schemat efter vilka muskler man vill prioritera och att det kan se så olika ut. Därför ska du bygga ett eget schema efter dina önskemål.

Ja det är möjligt att jag missuppfattade honom. Men då vet jag exakt vad problemet är. Jag kör för tunga vikter helt enkelt (jag har haft en form av hets om att hela tiden öka vikter på stången för att se snabba resultat samt varit rädd för att inte bli starkare för varje vecka som går. För jag har läst mycket om att "man ska kunna öka vikter varje vecka när man börjar med styrketräning". Har nog haft för hög press på mig själv. Ska ta det lugnt nu och inte skynda så mycket med vikterna. Låta det ta sin tid.)

Ok det där klippet förklarade ganska bra hur man lägger upp sin träning. Har aldrig tänkt på det där med vila. Kanske är viktigare än vad man tror hehe

Ditt första förslag låter bäst för mig. Ska köra på det och se hur det går. Har en sista fråga:

1) Jag orkar bara köra ca 3 övningar/pass. Går det att köra bröst och rygg på ett pass med bara 3 övningar? Eller blir det för lite?

Tusen tack för tipsen! Kul att det finns folk som lägger ner tid och hjälper oss nya/dåliga med träningen. Hoppas ni får en trevlig jul!

Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Nej det här är stronglifts: https://stronglifts.com/5x5/
Utmärkt nybörjarschema! Kör det! Kör bara det, i 4-12 månader. Du kommer garanterat bli starkare! Ät mycket mat också.

Ok tack för tipset! Ska följa det där

När du säger "ät mycket mat också"; finns det ingen risk att man lägger på sig på magen då?
Citera
2016-12-18, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Skulle inte lita överhuvudtaget angående fettprocent från en sida på nätet.

Hur ska man annars mäta fettprocent då?
Citera
2016-12-18, 13:48
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandfest
Hur ska man annars mäta fettprocent då?

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...1&postcount=10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera