2016-12-05, 18:31
Medlem
kaffekannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Vilka övningar ska man använda dem till då?

Bänkpress och knäböj är de jag kommer på när de behövs

Använd dom där om det är där du behöver det. Om du inte kan komma på några andra övningar så behöver du troligtvis inte använda dom i några andra övningar.

Det behöver inte vara svårare än så.
Citera
2016-12-07, 15:00
Bannlyst
Är marklyft en fullgod övning för att bygga ben och få bra röv?
Kan inte köra knäböj eftersom jag får ont i knäna av den övningen av någon anledning, oavsett vilken vikt jag tar. (ja, jag vet att jag utför övningen korrekt).

Tack på förhand,
Citera
2016-12-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandfest
Kan inte köra knäböj eftersom jag får ont i knäna av den övningen av någon anledning, oavsett vilken vikt jag tar. (ja, jag vet att jag utför övningen korrekt).

Tack på förhand,

Det känner du kanske lätt efter på om musklerna aktiverats. Under själva övningen, direkt efter eller dagen efter. Om du trycker på rumpan tex dagen efter så ska du kunna känna ömhet. Det ska iaf aldrig kännas som det normalt gör. Om det aldrig känns något speciellt i muskeln så har den troligtvis inte aktiverats tillräckligt.
Jag vet ingen tyvärr som tränar ben genom mark endast och jag skulle aldrig själv få sådan kontakt i benen. Sen skulle jag aldrig köra tex 10 reps i mark för ryggens skull. Och mina ben växer ju inte på bara 5 reps varje pass... : (
Citera
2016-12-07, 17:46
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Tack på förhand,
Mja, det känns lite snålt. Du kanske kan komplettera med någon annan benövning, typ benpress eller liknande.
Citera
2016-12-07, 20:17
Medlem
kaffekannas avatar
Citat:

Tack på förhand,

Testa med lite raka marklyft också. Jag får härlig aktivering av baksida lår och rumpa när jag kör det.
Citera
2016-12-07, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det känner du kanske lätt efter på om musklerna aktiverats. Under själva övningen, direkt efter eller dagen efter. Om du trycker på rumpan tex dagen efter så ska du kunna känna ömhet. Det ska iaf aldrig kännas som det normalt gör. Om det aldrig känns något speciellt i muskeln så har den troligtvis inte aktiverats tillräckligt.
Jag vet ingen tyvärr som tränar ben genom mark endast och jag skulle aldrig själv få sådan kontakt i benen. Sen skulle jag aldrig köra tex 10 reps i mark för ryggens skull. Och mina ben växer ju inte på bara 5 reps varje pass... : (

Öm som i träningsvärk? Så om man inte känner något alls dagen efter ett armpass t.ex. så blir det inga gains?
Vet inte vad jag ska göra.. kan ju inte strunta i quadsen liksom. Beror väl på hur mycket vikt man slänger på? Jag kör lätt 10 reps mark, med typ 50 kilo det är ju prima gratisträning för för ländryggen, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Mja, det känns lite snålt. Du kanske kan komplettera med någon annan benövning, typ benpress eller liknande.

Grejen är att jag tränar hemma. Har dock tillgång till ett gratisgym som har benpress. Kan köra benpress tills jag knappt kan gå längre och får inte ont i knäna av den. Känns dock lite ovärt att åka dit bara för att träna quads..

Citat:
Ursprungligen postat av kaffekanna
Testa med lite raka marklyft också. Jag får härlig aktivering av baksida lår och rumpa när jag kör det.

Vad är skillnaden mellan vanliga och raka egentligen, är det att det är mindre rygg och mer röv och hamstrings av raka?
Citera
2016-12-08, 14:03
Medlem
Citat:
Öm som i träningsvärk? Så om man inte känner något alls dagen efter ett armpass t.ex. så blir det inga gains?
Vet inte vad jag ska göra.. kan ju inte strunta i quadsen liksom. Beror väl på hur mycket vikt man slänger på? Jag kör lätt 10 reps mark, med typ 50 kilo det är ju prima gratisträning för för ländryggen, eller?

Grejen är att jag tränar hemma. Har dock tillgång till ett gratisgym som har benpress. Kan köra benpress tills jag knappt kan gå längre och får inte ont i knäna av den. Känns dock lite ovärt att åka dit bara för att träna quads..

Vad är skillnaden mellan vanliga och raka egentligen, är det att det är mindre rygg och mer röv och hamstrings av raka?

Det handlar om erfarenhet. Du har säkert någon annan större muskelgrupp som växer. Då kan du lära dig känna efter hur den muskeln känns innan, under och efter träning och tillämpa den känslan på ben och rumpa. Ju större man blir. Ju lättare kan man känna efter tycker jag. Hoppas det hjälpte lite iaf. Mvh
Citera
2016-12-09, 17:29
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Om man bara hinner träna 2 dar i veckan ca 1 timme, gör det ens nån ihållande effekt?
Citera
2016-12-09, 17:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Om man bara hinner träna 2 dar i veckan ca 1 timme, gör det ens nån ihållande effekt?

Det beror på vad och hur du tränar. Även utgångsläget, mål osv spelar roll. För någon helt otränad så är det bättre än inget. Är det 2 dagar i veckan hade jag själv kört helkroppspass båda dagarna (om det inte är efter varandra).
Citera
2016-12-09, 19:45
Medlem
Citat:

Tack på förhand,

Verkligen inte, för hypertrofi så är normala marklyft faktiskt ett mindre bra alternativ, detta då ingen av dom involverade musklerna tränas genom sin fulla rörelsebana, den är främst koncentrisk och väldigt slitsam för det centrala nervsystemet.
Den är dock grym för funktionell styrka och väldigt tidseffektiv, men för hypertrofi så är som exempel övningarna nedan betydligt mycket effektivare.

Hamstrings/gluteus: Rumänska mark, hypers (stöd under höft och neutral rygg), eleverade höftlyft.
Hamstring: Samtliga knäflektioner (lårcurl, finnen osv).
Lår/adduktorerna/gluteus: Knäextensioner till eller förbi 90° knäflektion (böj, bulgariska splitböj, utfall osv).
Övre rygg: Samtliga dynamiska vertikala och horisontella dragövningar.

Och erector spinae tränar du minst lika effektivt i rumänska mark och hypers.
Får du f.ö. ont av normala böj så är mitt tips att du provar utfall bakåt eller bulgariska splitböj, gärna där du eleverar den främre foten lite för att få en högre rörelsebana.
Citera
2016-12-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Verkligen inte, för hypertrofi så är normala marklyft faktiskt ett mindre bra alternativ, detta då ingen av dom involverade musklerna tränas genom sin fulla rörelsebana, den är främst koncentrisk och väldigt slitsam för det centrala nervsystemet.
Den är dock grym för funktionell styrka och väldigt tidseffektiv, men för hypertrofi så är som exempel övningarna nedan betydligt mycket effektivare.

Hamstrings/gluteus: Rumänska mark, hypers (stöd under höft och neutral rygg), eleverade höftlyft.
Hamstring: Samtliga knäflektioner (lårcurl, finnen osv).
Lår/adduktorerna/gluteus: Knäextensioner till eller förbi 90° knäflektion (böj, bulgariska splitböj, utfall osv).
Övre rygg: Samtliga dynamiska vertikala och horisontella dragövningar.

Och erector spinae tränar du minst lika effektivt i rumänska mark och hypers.
Får du f.ö. ont av normala böj så är mitt tips att du provar utfall bakåt eller bulgariska splitböj, gärna där du eleverar den främre foten lite för att få en högre rörelsebana.

Är även rack pulls för rygg också en dålig övning för hypertrofi med tanke på rörelsebanan?
Citera
2016-12-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Är även rack pulls för rygg också en dålig övning för hypertrofi med tanke på rörelsebanan?

Jämfört med övningar där dom involverade musklerna tränas dynamiskt genom sin fulla rörelsebana, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in