2017-05-15, 02:12
Medlem
Mjälls avatar
Varför gör folk armhävningar med stång eller hantlar som stöd?
Citera
2017-05-15, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Varför gör folk armhävningar med stång eller hantlar som stöd?

Handledsproblem. + Möjligen för att komma djupare ner i rörelsen.
Senast redigerad av Lenk 2017-05-15 kl. 02:21.
Citera
2017-05-15, 02:23
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Handledsproblem. + Möjligen för att komma djupare ner i rörelsen.

Tack för svaret

Kan det vara att de vill fokusera på nedre delen av bröstet också? Typ som bakåtlutande bänk. Verkar lite petitess-aktigt iofs.
Citera
2017-05-15, 12:31
Medlem
Kravallens avatar
Fråga om knäböj:

När jag knäböjer, vad är att rekommendera för vinkel på fötterna? Min högerfot roterar lite utåt (några grader bara). Ska jag motverka detta genom att börja med vidare vinkel på fötterna eller vara benhård på raka fötter och enbart jobba rörlighet innan jag börjar med tunga lyft igen?

Starting Strenght, 3e upplagan säger att ända upp till 30 grader är okej.
Styrkelabbet har nästan alltid raka fötter i all sin information.
Ex. Svenska hockeyförbundet lär ut med raka fötter i deras material.

Så? Är lite vinkel ok eller inte?
Citera
2017-05-15, 20:51
Medlem
Om man tränar bänkpress ett pass och kör treor för att bli starkare och sen åttor för lite mer volym tar dem då ut varandra och gör hela passet till någon "mellanmjölksträning"? En kompis sa det till mig och tyckte inte att jag borde köra hög och lågreps under samma pass, är skeptisk.
Citera
2017-05-15, 21:21
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Om man tränar bänkpress ett pass och kör treor för att bli starkare och sen åttor för lite mer volym tar dem då ut varandra och gör hela passet till någon "mellanmjölksträning"? En kompis sa det till mig och tyckte inte att jag borde köra hög och lågreps under samma pass, är skeptisk.
Absolut inget fel med ditt upplägg.
Citera
2017-05-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är möjligt, även om det krävs att man har koll på vad man gör men visst, det går.

Det jag inte förstår dock är hur. Många menar på att man ska vara nöjd om man lyckas behålla styrkan på deff. Om man inte kan höja vikterna måste man ju höja arbetskapaciteten på något sätt som fler sets och reps.
Citera
2017-05-15, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Ja, men det är avsevärt svårare. I synnerhet för någon som är vältränad och inte får "nybörjargains". Vid energiunderskott spelar proteinet en viktigare roll och det kan då vara fördelaktigt med intag uppemot 2.5g/kg/d eller mer - kontra ~2g/kg/d som är den vanliga rekommendationen för styrketränande individer.

Jag tycker till och med om jag kör balans det är svårt. Ska dock kolla mitt proteinintag mer noggrant nu.
Citera
2017-05-15, 21:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Det jag inte förstår dock är hur. Många menar på att man ska vara nöjd om man lyckas behålla styrkan på deff. Om man inte kan höja vikterna måste man ju höja arbetskapaciteten på något sätt som fler sets och reps.

Det är ett högt proteinintag i kombination med styrketräning som gör att du behåller (eller t.om ökar i vissa fall) muskelmassan, trotts ett underskott av kalorier. Proteinbalansen, alltså uppbyggnad-nedbrytning, kan bli positiv med hjälp av ett högre proteinintag, och är den positiv ökar du i muskelmassa. Proteinsyntesen i samband med träning är mer beroende av aminosyror än kalorier.
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-05-15 kl. 22:04.
Citera
2017-05-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är ett högt proteinintag i kombination med styrketräning som gör att du behåller (eller t.om ökar i vissa fall) muskelmassan, trotts ett underskott av kalorier. Proteinbalansen, alltså uppbyggnad-nedbrytning, kan bli positiv med hjälp av ett högre proteinintag, och är den positiv ökar du i muskelmassa. Proteinsyntesen i samband med träning är mer beroende av aminosyror än kalorier.

Okej då är jag med. Har nog helt lagt in mig på att man måste gå upp i vikt för att få muskler.
Citera
2017-05-15, 22:45
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Fråga om knäböj:

När jag knäböjer, vad är att rekommendera för vinkel på fötterna? Min högerfot roterar lite utåt (några grader bara). Ska jag motverka detta genom att börja med vidare vinkel på fötterna eller vara benhård på raka fötter och enbart jobba rörlighet innan jag börjar med tunga lyft igen?

Starting Strenght, 3e upplagan säger att ända upp till 30 grader är okej.
Styrkelabbet har nästan alltid raka fötter i all sin information.
Ex. Svenska hockeyförbundet lär ut med raka fötter i deras material.

Så? Är lite vinkel ok eller inte?

Lite vinkel är helt okej.
Citera
2017-05-16, 06:29
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Lite vinkel är helt okej.

Tack, fick samma svar från andra källor.

En annan fråga till alla. Är 5x5, eller s.k starting strenght något att ha? För mig som aktiv människa i vardagen låter det mycket att köra knäböj tre gånger i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in