2016-12-13, 21:29
Medlem
svampdamps avatar
1) Bröst, axlar, triceps
2) Rygg, biceps
3) Ben, mage

Klassisk 3-split. Är du flitig hinner du köra varje gruppering (1-3) två gånger i veckan.
Citera
2016-12-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du kan antingen köra helkroppspass, eller så delar du upp muskelgrupperna på olika dagar. Det beror på hur ofta du kan träna, hur många dagar i veckan, vad du har för mål m.m. Det är väldigt individuellt med träning, vissa älskar helkroppspass och andra föredrar att dela upp det.
Jag kan träna varje dag om jag vill det, har mycket fritid. Till en början kommer jag kanske bara köra lite hipp som happ, testa lite maskiner och gymma 3 ggr i veckan eller så. Men sedan vill jag strukturera upp det lite mer. Då vet jag inte om jag kommer vilja köra på helkroppspass eller dela upp, men vill gärna veta utifall att jag väljer det senare.
Kommer också använda löpbandet mycket, är van vid konditionsträning.
Citera
2016-12-13, 21:42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwewq
Jag kan träna varje dag om jag vill det, har mycket fritid. Till en början kommer jag kanske bara köra lite hipp som happ, testa lite maskiner och gymma 3 ggr i veckan eller så. Men sedan vill jag strukturera upp det lite mer. Då vet jag inte om jag kommer vilja köra på helkroppspass eller dela upp, men vill gärna veta utifall att jag väljer det senare.
Kommer också använda löpbandet mycket, är van vid konditionsträning.

Då testar du valfritt schema, finns massor här på forumet och på nätet. Testa det ett par veckor, se vad du gillar/inte gillar. Tillslut kommer du hitta ett schema som passar just dig.
Citera
2016-12-13, 21:48
Medlem
jag kör såhär
måndag: bröst och triceps + träna mage 10 min
tisdag: rygg och biceps+ träna mage 10 min
onsdag: ben och underarmar+ träna mage 10 min
torsdag lätt magpass
fredag :vila
lördag: axlar och mage
Citera
2016-12-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazzer
jag kör såhär
torsdag lätt magpass

Känns som du vill träna mage.
Citera
2016-12-14, 15:45
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazzer
jag kör såhär
torsdag lätt magpass
Lägg till ett stenhårt magpass med tunga 1-2 or på fredagen så har du ett bra schema
Citera
2016-12-15, 16:57
Bannlyst
''Behöver'' man ens träna mage speciellt mycket? De olika musklerna i bålen aktiveras ju till viiss grad i nästan alla övningar. Kör mage lite sporadiskt, mest för att det är så jäkla tråkigt. Jag menar står jag framför spegeln och spänner ut skinnet/fettet på magen så ser jag ju att där redan finns blockiga abs - Så det enda som krävs för att jag ska ''få'' ett väl synligt 6-pack är att droppa lite fett? Mätte fettprocent häromdan via nån sida då man skulle mäta hals, midja osv. fick då som resultat att jag ligger på ca 14%.

En fråga gällande proteinintag/dag: Är det fullgott för muskeltillväxt att få i sig 1g/kg kroppsvikt? Är det stor skillnad i hastighet av muskeltillväxt om man slukar 2mg/kg kroppsvikt?
Citera
2016-12-15, 17:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandfest
''Behöver'' man ens träna mage speciellt mycket? De olika musklerna i bålen aktiveras ju till viiss grad i nästan alla övningar. Kör mage lite sporadiskt, mest för att det är så jäkla tråkigt. Jag menar står jag framför spegeln och spänner ut skinnet/fettet på magen så ser jag ju att där redan finns blockiga abs - Så det enda som krävs för att jag ska ''få'' ett väl synligt 6-pack är att droppa lite fett? Mätte fettprocent häromdan via nån sida då man skulle mäta hals, midja osv. fick då som resultat att jag ligger på ca 14%.

En fråga gällande proteinintag/dag: Är det fullgott för muskeltillväxt att få i sig 1g/kg kroppsvikt? Är det stor skillnad i hastighet av muskeltillväxt om man slukar 2mg/kg kroppsvikt?

Skulle inte lita överhuvudtaget angående fettprocent från en sida på nätet. Men för att ha synliga magrutor krävs lågt kroppsfett. Hur lågt beror på, är fettet kring magen det sista stället det försvinner så behöver du gå lägre än någon som t.ex har mer fett kring rumpa/lår men relativt lite fett kring magen.

Angående proteinintaget så går det att öka med 1 g/kg kroppsvikt, beroende på hur mycket kalorier du äter i övrigt. Ligger du på överskott funkar säkert 1 gram. Men vid underskott/balans kan större proteinintag vara att föredra då du får en mer positiv proteinbalans med större intag, proteinbalans är alltså proteinsyntes-nedbrytning=proteinbalans. Det är därför du kan öka muskelmassan vid underskott, eftersom proteinsyntesen är aminosyreberoende och inte kaloriberoende.

För att citera King grub: "Ju mer protein, desto mer muskler (inom fysiologiska gränser). "
Senast redigerad av jpettersson1991 2016-12-15 kl. 17:40.
Citera
2016-12-15, 21:44
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
''Behöver'' man ens träna mage speciellt mycket?
Nej, speciellt inte om du kör basövningar. Finns en del som hävdar att man inte bör träna mage överhuvudtaget. Den blir tränad indirekt av många övningar.
Citera
2016-12-15, 21:51
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
''Behöver'' man ens träna mage speciellt mycket?

Inte mer än något annat men att strunta i det helt tror jag inte på.
Citera
2016-12-16, 01:45
Medlem
Hängande benlyft... hur får man upp benen? Finner det helt omöjligt. Knäna går däremot bra.
Citera
2016-12-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Hängande benlyft... hur får man upp benen? Finner det helt omöjligt. Knäna går däremot bra.

Stark bål? Tar tid samt att du inte ska träna ben för ju mindre de väger desto bättre. Räkna med att det tar tid att bli så stark beroende på dina bens vikt.
Senast redigerad av MRZnr1 2016-12-16 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in