Citat:
Ursprungligen postat av
Strandfest
''Behöver'' man ens träna mage speciellt mycket? De olika musklerna i bålen aktiveras ju till viiss grad i nästan alla övningar. Kör mage lite sporadiskt, mest för att det är så jäkla tråkigt. Jag menar står jag framför spegeln och spänner ut skinnet/fettet på magen så ser jag ju att där redan finns blockiga abs - Så det enda som krävs för att jag ska ''få'' ett väl synligt 6-pack är att droppa lite fett? Mätte fettprocent häromdan via nån sida då man skulle mäta hals, midja osv. fick då som resultat att jag ligger på ca 14%.
En fråga gällande proteinintag/dag: Är det fullgott för muskeltillväxt att få i sig 1g/kg kroppsvikt? Är det stor skillnad i hastighet av muskeltillväxt om man slukar 2mg/kg kroppsvikt?
Skulle inte lita överhuvudtaget angående fettprocent från en sida på nätet. Men för att ha synliga magrutor krävs lågt kroppsfett. Hur lågt beror på, är fettet kring magen det sista stället det försvinner så behöver du gå lägre än någon som t.ex har mer fett kring rumpa/lår men relativt lite fett kring magen.
Angående proteinintaget så går det att öka med 1 g/kg kroppsvikt, beroende på hur mycket kalorier du äter i övrigt. Ligger du på överskott funkar säkert 1 gram. Men vid underskott/balans kan större proteinintag vara att föredra då du får en mer positiv proteinbalans med större intag, proteinbalans är alltså proteinsyntes-nedbrytning=proteinbalans. Det är därför du kan öka muskelmassan vid underskott, eftersom proteinsyntesen är aminosyreberoende och inte kaloriberoende.
För att citera King grub: "Ju mer protein, desto mer muskler (inom fysiologiska gränser). "