2016-12-29, 16:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Hej! Jag har också tränat ca 3 månader men gillar att vara ganska flexibel vad gäller kost. Jag gillar inte att "leva på diet" och försöka nå 1,5g protein varje dag. Blir bara stressad av att räkna. Kommer min styrketräning bli lidande av det? Min kost varierar varje dag och ingen dag är lik den andra, förutom frukosten. Men det jag vet är att min kost ser ungefär ut såhär:

Frukost: Äter samma frukost varje dag. Detta är min favoritmåltid. Har inte räknat men tror det landar på ca 30g protein, kanske mer (äter 2 ägg, en full skål med fil + musli/havregryn typ 200g, 2 mackor med ost o skinka)

Lunch: Varierar varje dag. Men under veckan har jag ätit köttfärs/biff/lax/kyckling o.s.v. med potatis/ris/pasta o.s.v.

Middag: Väldigt lik lunchen.

Kväll/Mellanmål: Något enkelt.

Jag väger 75 kg och är ca 180 cm lång men vet inte exakt hur mycket protein jag får i mig. Hur illa är det om jag ligger på 1,0 gram?

Kort o gott: Jag tränar 3-4 gånger i veckan. Vad händer om jag inte får i mig 1,5g protein? Eller får i mig för lite protein d.v.s.

Tack för alla bra svar!

Det är inga problem att ligga på 1,5 gram, förmodligen inte 1 gram heller. Det är vid ett underskott som proteinintaget blir lite viktigare, då man vill försöka hålla en positiv proteinbalans trots ett underskott. Men ligger du vid 1-1,5 gram kommer du fortfarande bygga muskler.
Citera
2016-12-29, 18:18
Medlem
lancxzev2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ok. Det blir tufft att nå upptill proteinbehovet med hjälp av ägg. Jag får nog jobba lite med proteinet.
har du testat proteinpulver? ett bra köp då det är ganska svårt för många att få i sig rätt mängd protein med bara vanlig mat.
1-2 skopor protein med en banan och lite jordnötssmör (inte för mycket med jordnötssmör) och lite mjölk innan eller efter träningen är inte fel
Citera
2016-12-29, 18:50
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
Vad ger bäst då? Cardio eller styrketräning?

Om cardio, långdistans eller intervaller?

Bäst vad?
Citera
2016-12-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Hej! Jag har också tränat ca 3 månader men gillar att vara ganska flexibel vad gäller kost. Jag gillar inte att "leva på diet" och försöka nå 1,5g protein varje dag. Blir bara stressad av att räkna. Kommer min styrketräning bli lidande av det? Min kost varierar varje dag och ingen dag är lik den andra, förutom frukosten. Men det jag vet är att min kost ser ungefär ut såhär:

Frukost: Äter samma frukost varje dag. Detta är min favoritmåltid. Har inte räknat men tror det landar på ca 30g protein, kanske mer (äter 2 ägg, en full skål med fil + musli/havregryn typ 200g, 2 mackor med ost o skinka)

Lunch: Varierar varje dag. Men under veckan har jag ätit köttfärs/biff/lax/kyckling o.s.v. med potatis/ris/pasta o.s.v.

Middag: Väldigt lik lunchen.

Kväll/Mellanmål: Något enkelt.

Jag väger 75 kg och är ca 180 cm lång men vet inte exakt hur mycket protein jag får i mig. Hur illa är det om jag ligger på 1,0 gram?

Kort o gott: Jag tränar 3-4 gånger i veckan. Vad händer om jag inte får i mig 1,5g protein? Eller får i mig för lite protein d.v.s.

Tack för alla bra svar!

Hej,
det är svårt för mig att svara på det. Men du får utvärdera dina resultat då och då. Kanske en gång i kvartalet eller liknande och då försöka ta reda på vad du gör bra och vad som kan göras bättre. Man behöver inte nojja. Men man kan räkna några gånger för att skaffa sig ett hum om hur mycket protein man får i sig. Att lägga till en proteinkälla fungerar ofta också bra. Tex kör jag nu Arlas kvarg på 500g för 29kr på ICA. Den ger 110g protein varje dag.
Citera
2016-12-29, 20:22
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Bäst vad?

De sammanfogade min tråd.

Jag tänkte på psykisk hälsa.
Citera
2016-12-29, 20:23
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Vilken typ av träning ger er mest resultat på måendet.
Citera
2016-12-29, 22:09
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är ägg din enda proteinkälla?

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Klart att du som lekman lägger på dig fett om du bygger muskler. Att hitta rätt balans där man knappt lägger på sig fett alls tar tid. Har du byggt i 3 månader så har du inte hunnit bygga något väsentligt så frågan är om du verkligen ska ner i vikt redan. Men säg att du vill det. Enklast är att i så fall banta bort 3kg med styrketräning. Eller om du vill deff. Upp till dig.

Sen försöka på nytt och äta så att du lägger på dig mindre fett per dag än tidigare. För du vill helst sträva efter att bygga året runt. Deff eller bantning bygger ingen visare synbar muskelmassa. När du bygger så räcker det gott och väl med att försöka ligga på 1.5g protein om dan. Du behöver inte vara orolig för att du måste nå 2g. När man deffar eller bantar så ska man dock sträva mer åt 2g protein om dagen per kilo.
Tror vi tillsammans gett dig lite kött på benen.

Citat:
Det är inga problem att ligga på 1,5 gram, förmodligen inte 1 gram heller. Det är vid ett underskott som proteinintaget blir lite viktigare, då man vill försöka hålla en positiv proteinbalans trots ett underskott. Men ligger du vid 1-1,5 gram kommer du fortfarande bygga muskler.

Jag tränar gym året runt men det är från senhösten till det jag kommer igång med skidåkningen som jag gör det seriöst. Resten är mest uppehållande träning. Det brukar bli en del intensivare igen när snön smält men det brukar bara vara en månad ungefär. Sen blir det ofta så att jag inför och lite inpå semestern tränar hårdare, det också ungefär en månad. Det är därför inte helt rätt att jag hållit på och byggt i 3 månader.

Ägg är inte den enda proteinkällan men om jag använder ägg som huvudsaklig referens så innehåller det 12,7 g protein per 100g. Jag bör äta 1,5 kg ägg för att nå upp till ca 180 g och få i mig 2g per kg kroppsvikt (eller drygt 1kg om jag nöjer mig med 1,5g per kg kroppsvikt). Jag räknar då att min riktiga vikt är 90kg. Så då inser jag att jag behöver inslag av mat med högre proteinhalt också. Protenpulver är en möjlighet men jag skulle gärna klara det med enbart mat.
Ofta äter jag malet kött 400g och då är jag genast uppe i drygt 100g protein. Ost äter jag lätt 100g om dan så där kommer drygt 20g till. Bara jag börjar räkna på vad jag äter så skall jag nog klara minst 140g om dan och överträffa 1,5 g per kg kroppsvikt.

Frågan är om man borde äta i anslutning till träningen. Det har jag inte gjort. Vanligtvis har jag ätit ca 4 timmar innan och så dröjer det 3 timmar efter innan jag äter nåt.
Senast redigerad av Patrik2108 2016-12-29 kl. 22:11.
Citera
2016-12-29, 22:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Frågan är om man borde äta i anslutning till träningen. Det har jag inte gjort. Vanligtvis har jag ätit ca 4 timmar innan och så dröjer det 3 timmar efter innan jag äter nåt.

Efter träningen är det bra att få i sig protein/aminosyror så dom finns tillgängliga när proteinsyntesen uppregleras, dock kan du givetvis äta 3 timmar efter träningen också, hur viktig "tajming" är över en längre mätperiod är svårt att säga exakt. Få i dig ordentligt med protein under dygnet så är det nog ingen fara.
Citera
2016-12-29, 22:33
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Efter träningen är det bra att få i sig protein/aminosyror så dom finns tillgängliga när proteinsyntesen uppregleras, dock kan du givetvis äta 3 timmar efter träningen också, hur viktig "tajming" är över en längre mätperiod är svårt att säga exakt. Få i dig ordentligt med protein under dygnet så är det nog ingen fara.

ok, då börjar kostdelen vara ganska utredd.

Då skall jag fråga en helt annan sa. En av mina träningskompisar hade läst (möjligvis på flashback) att om man ger sig iväg på ett löp-pass efter styrketräningen så förstör det effekterna av styrketräningen i någon mån. Om man tränar kondition skulle det vara bättre att göra det innan enligt denna källa.

Jag brukar avsluta mina pas med en tur på löpbandet och lite i trappmaskinen. Det blir endast promenad men med hög puls. Jag avverkar 200 höjdmeter på löpbandet och 200 höjdmeter i trappmaskinen, totalt 400 höjdmeter. Är detta negativt för styrketräningen?
Citera
2016-12-29, 22:38
Medlem
Är det bra att konditionsträna 20 min varje pass för att förbränna fett eller är det dåligt då man blir av med muskler?

Konditionsträning, ja eller nej?
Citera
2016-12-29, 22:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
ok, då börjar kostdelen vara ganska utredd.

Då skall jag fråga en helt annan sa. En av mina träningskompisar hade läst (möjligvis på flashback) att om man ger sig iväg på ett löp-pass efter styrketräningen så förstör det effekterna av styrketräningen i någon mån. Om man tränar kondition skulle det vara bättre att göra det innan enligt denna källa.

Jag brukar avsluta mina pas med en tur på löpbandet och lite i trappmaskinen. Det blir endast promenad men med hög puls. Jag avverkar 200 höjdmeter på löpbandet och 200 höjdmeter i trappmaskinen, totalt 400 höjdmeter. Är detta negativt för styrketräningen?

Just detta har vart uppe på kolozzeum. http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ning+king+grub

Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Är det bra att konditionsträna 20 min varje pass för att förbränna fett eller är det dåligt då man blir av med muskler?

Konditionsträning, ja eller nej?

För att "förbränna" fett är det endast en kostfråga.
Citera
2016-12-29, 23:26
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Varför känner jag 1000x mer motivation att träna då jag äter lchf? Finns det något svar? Ketoner, insulin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in