2015-11-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Hej! Har två frågor.

1) Hur tränar jag bäst kondition, utöver löpning, cykling och skidåkning? Vill ha tips på roliga träningsformer!
2) Hur gör man löpningen roligare om man föredrar att träna på egen hand?
1. Simning! Kom och joina oss triathleter!
2. Införskaffa ett par lurar som sitter kvar under löpning och lyssna på något du tycker om eller är motiverande.

Du kan också försöka tänka kortsiktigt under löprundorna istället för att se dom som en "helhet, eller vad man nu ska säga. Har du en pulsklocka kan du t ex tävla mot dig själv och se om du kan dra nästa kilometer snabbare. Eller om du kanske kör en lugn dag, se hur lågt din puls kan hamn.
Senast redigerad av Noneofyourbusiness 2015-11-09 kl. 15:53.
Citera
2015-11-09, 23:34
Medlem
Signaturums avatar
Hur är det egentligen med marklyft och skador?
Älskar personligen övningen, men har börjat bli rädd för att utföra denna då jag inte vill skada mig.
Undrar helt enkelt vad risken för en permanent ryggskada är vid denna övningen?
Citera
2015-11-09, 23:56
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Älskar personligen övningen, men har börjat bli rädd för att utföra denna då jag inte vill skada mig.

Gör du den inte fel är det inga problem.
Citera
2015-11-10, 01:04
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Gör du den inte fel är det inga problem.

Kan man dra på sig permanenta ryggskador då?
Hur illa är det egentligen med diskbråck?
Citera
2015-11-10, 11:44
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Kraftigt överdrivna av folk som inte gör övningen själva.
Citera
2015-11-10, 20:00
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noneofyourbusiness
"Uppkliv på en bänk" (vette fan vad övning kallas egentligen...?)? Du står i alla fall med ett ben på en bänk under hela setet och den andra på marken, så kör du upp och ner för att sen byta ben.

Lägg gärna en viktplatta eller något liknande på golvet och ställ dig med hälen på den så framsidan av foten är i luften (för att koppla bort vaden och "hoppet" mellan varje rep).

Ber om ursäkt med den luddiga beskrivningen, hoppas du förstår vad jag menar.
Du tänker på "step up". Är inte riktigt vad jag är ute efter, tack ändå

Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Behöver tips på en enbensövning som tar bra på framsidan av låret. Utfall går bort då jag har problem med höfterna (pga av utfallen).

Fungerar inte heller någe vidare att köra med ett ben i taget i varken benpress eller hack squaten. Och benspark med ett ben i taget ger inte mig den "funktionella styrkan" jag är utefter.

Det jag har som förstahandsval just nu är "pistolen" dvs enbensknäböj. Men tips mottages gärna!

Edit, det främsta syftet med övningen ska vara att stärka upp musklerna runt knät.
Bumpar min fråga.
Citera
2015-11-10, 21:05
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Kan man dra på sig permanenta ryggskador då?
Hur illa är det egentligen med diskbråck?
Ja, du kan dra på dig både diskbråck och ryggskott om du utför övningen fel med tunga vikter. Rak rygg och spänd bål håller dig skadefri.
Citera
2015-11-11, 01:29
Medlem
Fördömds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Du tänker på "step up". Är inte riktigt vad jag är ute efter, tack ändå

Bumpar min fråga.

Quad up man!

Frontböj eller goblet squats? Om du är ute efter någon annorlunda rörelse så är det första jag kommer att tänka på sissy squats. Har väl varit en del snack om huruvida knäna tar en massa stryk eller ej, men det kan du ju göra lite research på själv om du är intresserad.

Happy leg day!
Citera
2015-11-11, 07:29
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fördömd
Quad up man!

Frontböj eller goblet squats? Om du är ute efter någon annorlunda rörelse så är det första jag kommer att tänka på sissy squats. Har väl varit en del snack om huruvida knäna tar en massa stryk eller ej, men det kan du ju göra lite research på själv om du är intresserad.

Happy leg day!
Försöker!

Frontböj har varit min bas det senaste året, men har som sagt fått problem med höfterna så tar lite ifrån den. Är nog lite för stark för att kunna köra globlet squats

Sissy squats är precis vad jag är ute efter! Tackar! Blir att prova mig fram och känna efter hur knäna vill sig.
Citera
2015-11-12, 23:10
Medlem
Blir det någon skillnad om man håller fötterna plantar eller dorsalflexerade under benspark? Alltså avslappnade vs tår pekandes uppåt.
Citera
2015-11-13, 07:54
Medlem
9980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
Blir det någon skillnad om man håller fötterna plantar eller dorsalflexerade under benspark? Alltså avslappnade vs tår pekandes uppåt.
Om man ska vara petig så "fuskar" du lite om du spänner och pekar uppåt. Har du avslappnat så kan du inte fuska lika lätt. Du kan inte heller hantera lite mycket vikt. Jag gillar båda :P
Jag får bättre kontakt när jag är avslappnad.

Samma sak gäller på lårcurl.
Citera
2015-11-15, 11:54
Medlem
jambalajazs avatar
Skulle det gå bra att köra lite lättare boxnings pass som cardio dagen efter ett helkropps pass? Eller sabbar det återhämtningen helt? Tänker mig, hopprep, slå lite säck och kanske lite intervaller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in