2016-09-30, 16:40
Medlem
Zeeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Har du ökat vikten och märker smärta i nedre rygg så är det troligen tekniken som är problemet. Nu vet jag inte hur mycket du ökat men öka långsamt, tekniken ska alltid komma först.

Alright, får träna lite mer på tekniken!

Tack så mycket!
Citera
2016-10-01, 17:30
Medlem
Är det samma kaloriförbrukning av att gå 3 km jämfört med att springa 3 km?
Citera
2016-10-01, 17:58
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Express777
Är det samma kaloriförbrukning av att gå 3 km jämfört med att springa 3 km?

Enligt killarna bakom träningslära.se är det så. Vill minnas att jag läste i deras bok att det var ganska speciellt för just människor att kaloriförbrukningen är väldigt snarlik när man färdas en given sträcka i olika hastigheter.
Citera
2016-10-01, 18:01
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Enligt killarna bakom träningslära.se är det så. Vill minnas att jag läste i deras bok att det var ganska speciellt för just människor att kaloriförbrukningen är väldigt snarlik när man färdas en given sträcka i olika hastigheter.

Är det så? Jag hade gissat på att det krävs mer energi att förflytta kroppen i en högre hastighet, högre puls, mer syre som krävs m.m. Borde ju vara mer energikrävande än att gå. Kanske har fel då.
Citera
2016-10-01, 18:03
Medlem
HabitueratSveriges avatar
Kommer ta bor marklyft och knäböj från och med nästa vecka och behöver lägga till 2 st nya övningar. Förslag?

Anledningen till att dessa ryker är pga keff rörlighet och problem med knän.
Citera
2016-10-01, 18:05
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Är det så? Jag hade gissat på att det krävs mer energi att förflytta kroppen i en högre hastighet, högre puls, mer syre som krävs m.m. Borde ju vara mer energikrävande än att gå. Kanske har fel då.

Ja det gör det ju men å andra sidan avverkar man ju sträckan snabbare. Så energiförbrukningen/minuter är högre men det går ju fortare att bli klar.

Men så var det något år sedan jag läste det och har inte kollat upp det något mer, skulle inte ta det som hugget i sten.
Citera
2016-10-01, 22:43
Medlem
Lillarapunzels avatar
Har fått en förjäkla sträckning i höger ljumske/bäckenet/höften på höger sida. Det hände idag när jag red. Dock måste jag rida imorgon, och i övermorgon, över-övermorgon osv. också. Men att sitta gränsle kommer göra så himla ont, särskilt som min häst är väldigt bred över ryggen. Tips på vad man ska göra åt denna sträckning? Min spontana idé är att "låna" lite av min hästs liniment, men insåg att jag kanske kommer att blistra mig då?
Citera
2016-10-02, 13:39
Medlem
Är sumo enklare än vanliga marklyft?
Citera
2016-10-02, 13:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Är sumo enklare än vanliga marklyft?

Sträckan som stången färdas blir ju kortare. Sen om det är enklare vad gäller tekniken vet jag inte.
Citera
2016-10-02, 13:51
Medlem
Citat:
Sträckan som stången färdas blir ju kortare. Sen om det är enklare vad gäller tekniken vet jag inte.
Så man kan dra mer vikt i sumo alltså, då borde det ju finans någon graf som visar hur mycket 200 kg sumo motsvarar i vanligt.
Citera
2016-10-02, 14:04
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Så man kan dra mer vikt i sumo alltså, då borde det ju finans någon graf som visar hur mycket 200 kg sumo motsvarar i vanligt.
Nej, det stämmer inte.

Vad som skiljer sumo från konventionella mark är att i sumo så är höftvinkeln större, det vill säga ryggen är mer lodrätt och utlåst. Men detta gör att knäleden är mindre utlåst och får bända ut en större vinkel. Kortfattat så blir jobbet lite mer för benen i sumo, medan ryggen får lite mer i konventionell stil. Man kan välja det ena eller andra, lite beroende på proportioner, styrkor, skador och framför allt vad man känner sig starkast i.
Citera
2016-10-02, 23:18
Medlem
tjenna har nu snart kört hårt i gymmet i cirka 1 år och bulkat hårt och käkat cirka 3500 kalorier per dag började på 69kg o väger nu 81-82 och tänkte ta mig upp till 85 plus runt jul och sedan deffa mig 6 månader stenhårt till sommaren det borde låta rimligt att böja deffa då eller ska jag bulka mer? jag är 18 år oså o mitt mål med deffen är då att ta mig under 10% i kroppsfett vad tror ni och kan ni ge nå bra tips så skriv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in