2017-11-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245
Om man vill träna för att bygga muskler, finns det då en poäng i att träna för styrka?
Med att träna för styrka menar jag att man skulle satsa mer på att träna på vikter närmare sitt 1RM och försöka öka det.

Är det nödvändigt eller kan man ligga på 10RM och öka vikten där istället?

Funderar på om det blir lättare att bygga mer muskler om man kan lyfta tyngre vikter.

Tänker inte på situationen där man är nybörjare, då har jag fått för mig att det är bra att träna för styrka, men tänker på hur det ser ut efter det.

Absolut. Enkelt förklarat på länken. Du har flera typer av muskelfibrer och de svarar på olika belastning. Därför är det helt fel att bara koncentrera sig på tex reps närmare 1RM eller 10 reps om man vill bli stor. Dock måste du ta reda på fördelningen genom träning. Finns träningsschema här också:
https://www.t-nation.com/training/ta...owth-potential
Senast redigerad av MRZnr1 2017-11-25 kl. 18:00.
Citera
2017-11-25, 18:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Om man vill träna för att bygga muskler, finns det då en poäng i att träna för styrka?
Med att träna för styrka menar jag att man skulle satsa mer på att träna på vikter närmare sitt 1RM och försöka öka det.

Är det nödvändigt eller kan man ligga på 10RM och öka vikten där istället?

Funderar på om det blir lättare att bygga mer muskler om man kan lyfta tyngre vikter.

Tänker inte på situationen där man är nybörjare, då har jag fått för mig att det är bra att träna för styrka, men tänker på hur det ser ut efter det.

Är målet främst muskeltillväxt, och inte styrka, är det inte "nödvändigt" att träna nära sitt 1RM.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24714538
Citat:
In conclusion, this study showed that both bodybuilding- and powerlifting-type training promote similar increases in muscular size, but powerlifting-type training is superior for enhancing maximal strength.
http://tyngre.se/artiklar/vilka-vikt...g-muskelmassa/
Citat:
om du tränar med det enda målet att bygga muskler så kommer du också att bli starkare precis som att du också kommer att bli större och få mer muskelmassa även om du uteslutande tränar för att bli stark.
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-11-25 kl. 18:30.
Citera
2017-11-25, 22:50
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Tack för svar killar!

Har en till fråga. Känner att mina bröst tränas mycket mer upptill och skulle vilja försöka få dem mer symmetriska. Kör mest bänkpress och ganska sällan snedbänk, kör egentligen inte några andra bröstövningar även om jag ska bli bättre på att göra dips.

Jag har inte tillgång till kabelmaskin, inte heller någon "decline bench". Vilka övningar kan jag köra för att träna den nedre delen av bröstet? Har tillgång till hantlar, skivstång o ez stång.

Har inga jätte bra bilder, här är en suddig där jag spänner mig och tycker att det syns ganska bra:
bild

Här är en som inte är suddig men där spänner jag mig inte och det syns inte lika mycket:
bild2
Citera
2017-11-25, 22:59
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack för svar killar!

Har en till fråga. Känner att mina bröst tränas mycket mer upptill och skulle vilja försöka få dem mer symmetriska. Kör mest bänkpress och ganska sällan snedbänk, kör egentligen inte några andra bröstövningar även om jag ska bli bättre på att göra dips.

Jag har inte tillgång till kabelmaskin, inte heller någon "decline bench". Vilka övningar kan jag köra för att träna den nedre delen av bröstet? Har tillgång till hantlar, skivstång o ez stång.

Har inga jätte bra bilder, här är en suddig där jag spänner mig och tycker att det syns ganska bra:
bild

Här är en som inte är suddig men där spänner jag mig inte och det syns inte lika mycket:
bild2

Hur t.ex bröstmuskeln ser ut är till stor del genetiskt, muskelfästen m.m. Fortsätt bara träna så kommer hela bröstet att växa, det ser fullt normalt ut.
Citera
2017-11-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Hur ofta tränar du bänkpress? Hur ser schemat ut?
Tränar bröst en gång i veckan för tillfället. Vilodag innan bröstpasset.
Citera
2017-11-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory

Vad bänkpressar du på ett ungefär? Tar du 110 kg eller mer? Det är relevant med styrka då det är ett kvitto på muskelmassa. Ju mer muskelmassa på brösten. Desto snyggare tycker jag själv.
Citera
2017-11-27, 15:01
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory

Det finns olika sätt att öka styrkan, fler pass i veckan, högre antal set m.m, eller så finns det ju scheman specifikt för bänkpress och styrka. Du kan givetvis inte maxa varje pass, men det förstår du nog, så mitt tips är att antingen testa någon form av bänkpress-upplägg eller försöka bänka oftare. Om det nu är styrkan i bänkpressen som är ditt mål.
Citera
2017-11-27, 20:08
Medlem
När jag kör over-head press är jag rädd för att dunka in stången i huvudet påväg ner eller att jag ska tappa den när den är ovanför mitt huvud.

Är detta en illusion eller ska man genomföra övningen på ett visst sätt?
Citera
2017-11-27, 20:17
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweGustaf
När jag kör over-head press är jag rädd för att dunka in stången i huvudet påväg ner eller att jag ska tappa den när den är ovanför mitt huvud.

Är detta en illusion eller ska man genomföra övningen på ett visst sätt?

Rekommenderar att du utför övningen med t.ex enbart stången tills du känner dig bekväm med utförandet/rörelsen. Du ska inte behöva vara orolig över att tappa den i huvudet.

Om du vill ha tips på hur du utför övningen så läs denna:http://www.styrkelabbet.se/militarpress/.
Citera
2017-11-27, 20:47
Medlem
Citat:
Rekommenderar att du utför övningen med t.ex enbart stången tills du känner dig bekväm med utförandet/rörelsen. Du ska inte behöva vara orolig över att tappa den i huvudet.

Om du vill ha tips på hur du utför övningen så läs denna:http://www.styrkelabbet.se/militarpress/.

Ok, tack så mycket.

En till dum fråga: Kan man köra marklyft på trägolv, eller kommer det att ”förstöra” golvet? På mitt gym finns nämligen inte ”mjuka skumgummi-pusselbitar”.
Citera
2017-11-27, 20:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweGustaf
Ok, tack så mycket.

En till dum fråga: Kan man köra marklyft på trägolv, eller kommer det att ”förstöra” golvet? På mitt gym finns nämligen inte ”mjuka skumgummi-pusselbitar”.

Du kan säkert, men inget att rekommendera, det ska helst vara en plattform eller gummimattor under, vilket dom flesta gymmen brukar ha. Men som sagt, det går, men inget jag skulle rekommendera.
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-11-27 kl. 20:57.
Citera
2017-11-27, 21:34
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Citat:
Båda varianterna tränar både bröst/triceps, gör det du själv föredrar, smalt grepp kanske aktiverar triceps mer. Du kan även variera om du vill det.
Smalt grepp aktiverar triceps mer. Fakta. Inte kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in