2015-08-17, 17:46
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Hur reagerar musklerna på om man går från tung träning med få repetitioner till träning med högre volym dvs. fler repetitioner? Har kört lågrep i snart ett år nu och börjar bli rätt stark men funderat på ett schema mer inriktat på massa nu. Kommer min styrka påverkas mycket? Kommer gå från 5 rep till att snitta 10.
Styrka är ganska mycket en vanesak. Slutar du att träna på att lyfta tungt så kommer du bli svagare – temporärt. Men det kommer tillbaka ganska snabbt, och lyckas du med att växa dig större däremellan så har du potential att bli ännu starkare än tidigare. En större muskel har bättre utgångsläge än en liten muskel när det kommer till styrka.

Vad kommer till schemat så ser det väl okej ut. Jag ser inte hur många set det är av varje övning, men det är helt klart en hög totalvolym.
Citera
2015-08-18, 17:18
Medlem
tjena ny gymmare här och tänkte kolla här med er som kan det mesta om träning är så att jag brukar köra hantlar på gymmet för bicepsen och då har ju dom sagt att kör 12x3 men så såg jag på någon blogg liknande sida en snubbe som körde bra mycket mer än det så tänkte kolla spelar det någon roll hur många reps man kör igentligen????
Citera
2015-08-18, 19:40
Medlem
tjena den nya här igen det va denna bloggen jag snacka om http://www.body.se/forum/seriosa-tra...builder-247360

kan jag som nybörjare börja satsa på sådana mängder utan att skada mig eller ska jag räkna med skador?? skulle vara skoj :P

kopierat från början av hans blogg eller vad man ska kalla det

Bröst

Hantelpress
24x15
26x12
32x8
Snebänk
60x15
70x12
80x8
Flies
10x12
12x10
14x10
Dips
12x
10x
10x

Triceps
Extention mot panna
20x12
25x10
25x8
Kabelmaskin rakthantag
20x12
35x10
40x10
45x8
Kabelmaskin rakhantag omvänt grepp
20x12
25x10
25x10
Citera
2015-08-19, 21:16
Bannlyst
Tja. Vill inte riktigt tappa vikt utan vill öka från 73 till 80. Har aldrig tränat mage. Kan jag träna mage och behålla vikten? Dessutom undrar jag om det är bra att jag tränar Söndag till Torsdag med vila fredag och lördag?
Citera
2015-08-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcoholwanted
Tja. Vill inte riktigt tappa vikt utan vill öka från 73 till 80. Har aldrig tränat mage. Kan jag träna mage och behålla vikten? Dessutom undrar jag om det är bra att jag tränar Söndag till Torsdag med vila fredag och lördag?
Det spelar ingen roll för din kroppsvikt om du tränar mage eller inte. Om du vill gå upp i vikt får du ta och äta mer. Vilka dagar du tränar är inte så viktigt om din kropp får tillräckligt med vila mellan träningspassen. Huvudsaken är att du tränar varje muskel någorlunda ofta.
Citera
2015-08-21, 12:46
Medlem
hp-sauces avatar
Hur tar ni er upp efter hantelpressen?
Citera
2015-08-21, 13:56
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hp-sauce
Hur tar ni er upp efter hantelpressen?
Håll in hantlarna mot bröstet, gör en sit-up och sätt ner dem på knäna, res dig upp och ställ dem i racket.

För att komma i position gör du tvärtom: placera hantlarna på knäna, kicka upp dem var för sig till axeln och rulla sedan bakåt. Kan du inte pressa up dem ur bottenposition använder du förmodligen för tung vikt, annars kan man även pressa upp dem i samma rörelse som du rullar bakåt.

Video
Senast redigerad av Killer-queen 2015-08-21 kl. 13:59.
Citera
2015-08-21, 15:46
Medlem
pedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Håll in hantlarna mot bröstet, gör en sit-up och sätt ner dem på knäna, res dig upp och ställ dem i racket.

För att komma i position gör du tvärtom: placera hantlarna på knäna, kicka upp dem var för sig till axeln och rulla sedan bakåt. Kan du inte pressa up dem ur bottenposition använder du förmodligen för tung vikt, annars kan man även pressa upp dem i samma rörelse som du rullar bakåt.

Video

Cool video. Jag kan göra det andra momentet, dvs det man gör efter setet. Det kommer näst intill av sig självt, men det första har jag aldrig provat. Verkar behändigt.
Citera
2015-08-21, 18:06
Medlem
Har tittat på flera olika filmer för Cable crunch. Den ena lite mer orginella är denna https://www.muscleandstrength.com/ex...le-crunch.html där man har fötterna mot maskinen och nästan sitter på hälarna.

Den andra varianten som är lite vanligare är att man har huvudet mot maskinen och nästan 90 grader i knävecket. Typ såhär https://www.youtube.com/watch?v=CgCbxLSV_kA

Vad skiljer dem åt? Vilken variant är bäst? Varför?
Citera
2015-08-22, 01:26
Medlem
Snakalabamas avatar
Ska man ta kosttillskott de dagar man tränar eller alla dagar i veckan? Trodde aldrig styrketräning skulle vara så här komplicerat, haha.
Citera
2015-08-22, 02:24
Medlem
Huccis avatar
Såg nyss denna videon av Elliot Hulse där han talar om vikten av stretching för att nå musklernas fulla potential att växa.

Har någon här upplevt sådan effekt efter att ni börjat stretcha, och hur har erat upplägg i så fall varit?

Citat:
Ursprungligen postat av Snakalabama
Ska man ta kosttillskott de dagar man tränar eller alla dagar i veckan? Trodde aldrig styrketräning skulle vara så här komplicerat, haha.

Beror på vad för kosttillskott du syftar på. Personligen tar jag proteinpulver alla dagar i veckan trots att jag endast tränar tre av dem. Är mycket möjligt att det inte behövs fullt lika mycket protein under vilodagar — men jag kan tänka mig att det är bra att ligga på 1—1,5 g/protein per kroppskilo även under dagarna då musklerna vilar upp sig. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-08-22, 07:35
Medlem
hp-sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci
Beror på vad för kosttillskott du syftar på. Personligen tar jag proteinpulver alla dagar i veckan trots att jag endast tränar tre av dem. Är mycket möjligt att det inte behövs fullt lika mycket protein under vilodagar — men jag kan tänka mig att det är bra att ligga på 1—1,5 g/protein per kroppskilo även under dagarna då musklerna vilar upp sig. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Är inte 1-1,5g/kgkv lite väl lågt?

Minst 2,0g/kgkv brukar väl de flesta förespråka. Ännu mer om personen ligger på kaloriunderskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in